joi

20 iunie, 2024

2 martie, 2023

Peste 55.000 de operatori economici și-au activat conturile de utilizatori în platforma online a Sistemului de Garanție-Returnare până la sfârșitul zilei de 28 februarie, anunță RetuRO, administratorul SGR.

Pe parcursul lunii martie, Garda Națională de Mediu va efectua controale la operatorii pe care-i vizează obligația de înregistrare în SGR, dar va aplica amenzi doar începând din aprilie.

Dintre cei peste 55.000, 23.145 au finalizat întreaga procedură de înregistrare prevăzută de lege, adică au introdus și datele referitoare la punctele de vânzare și produsele vândute în anul 2022, precum și estimările volumelor de ambalaje pentru anul în curs. Aceste date sunt esențiale pentru etapele următoare ale dezvoltării sitemului, întrucât pe baza analizei lor urmează să fie concepută infrastructura cu centrele de colectare și rutele de preluare a ambalajelor, până la punctele de reciclare.


Transmiterea corectă a acestor informații este foarte importantă pentru a permite administratorului SGR să implementeze unul din cele mai ambițioase proiecte de economie circulară din România, menit să susțină țara noastră în atingerea țintelor de colectare și reciclare a ambalajelor stabilite la nivel european și să facă România mai curată, menționează un comunicat transmis miercuri de RetuRO.

“Suntem dedicați misiunii noastre de a implementa SGR și de a asigura succesul acestui proiect de mediu de importanță strategică, astfel încât acesta să devină operațional la 30 noiembrie. (…) Suntem încrezători că vom putea implementa cu succes Sistemul de Garanție-Returnare împreună cu toți operatorii economici înscriși și îi încurajăm și pe restul să se înregistreze pe platforma SGR pentru a-și îndeplini obligațiile legale și a contribui alături de noi la protejarea mediului înconjurător. Împreună putem crea un viitor mai sustenabil pentru noi toți.” – Gemma Webb, CEO și Președinte al Directoratului RetuRO
Sistem Garanție Returnare S.A .

Nu se cunoaște numărul celor care sunt obligați să se înregistreze în platformă, dar estimări valabile la nivelul anului 2019, calculate pe baza codurilor CAEN, indicau aproximativ 80.000 de entități. Situația s-a schimbat mult de atunci.

Ce date se introduc în platforma SGR:

  • În cazul comercianților, aceștia trebuie să înregistreze în platformă punctele de vânzare și să înscrie datele referitoare la produsele vândute în anul 2022 și estimarea pentru anul în curs, apoi să semneze Formularul Standard de Înregistrare, care marchează finalizarea procedurii de înregistrare.
  • În cazul producătorilor, după activarea contului, aceștia trebuie să înscrie: numărul de unități de ambalaje SGR și greutatea aferentă a ambalajelor, exprimată în kilograme, introduse pe piața națională în anul 2022, defalcate pe fiecare lună, categorii de produse conținute, tip de material pe subcategorii, inclusiv culoarea materialului (pentru plastic) și dacă plasticul conține barieră de oxigen (în principal pentru produsele alcoolice), volumul (număr de mililitri) pe unitate de ambalaj.

Numai după ce au fost furnizate toate informațiile menționate mai sus, va fi posibilă parcurgerea următoarelor etape ale procedurii de înregistrare, generarea și semnarea Formularului Standard de Înregistrare, pentru a finaliza înregistrarea.

Controale ale Gărzii Naționale de Mediu – 30 de zile de indulgență

Începând de miercuri, Garda Naţională de Mediu (GNM) a demarat un control tematic, la nivel naţional, pentru a verifica modul în care agenţii economici s-au conformat faţă de această obligaţie legală.

Controlul va continua pe parcursul întregii lunişi îi vizează pe operatorii economici ce nu au respectat obligaţiile prevăzute de HG 1074/2001 și care riscă amenzi cuprinse între 20.000 şi 40.000 de lei pentru nerespectarea termenului-limită de înscriere în platformă.

„Într-o primă fază, în cazul în care vor constata nerespectarea obligaţiei de înscriere, comisarii GNM vor emite avertismente şi vor impune conformarea operatorului economic în maximum 30 de zile. După expirarea perioadei de conformare, comisarii vor reveni la agentul economic avertizat şi, în cazul în care vor constata în continuare neconformităţi, vor aplica sancţiunile prevăzute de lege”, transmite Ministerul Mediului. 

Cum va funcționa sistemul SGR

  • Sistemul Garanție-Returnare trebuie să devină funcțional, conform legii, începând cu 30 noiembrie 2023, dată de la care consumatorii vor putea să returneze în magazine ambalajele din plastic, sticlă sau metal pentru băuturi.
  • SGR reprezintă un sistem în care românii vor plăti o garanție de 0,50 RON atunci când vor cumpăra o băutură îmbuteliată (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant.
  • Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv.
  • După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianți în cadrul magazinelor. În schimbul ambalajului golit de conținut, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial, fără a fi condiționat de prezentarea bonului fiscal.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: