duminică

30 iunie, 2024

28 iunie, 2024

Guvernul a aprobat, vineri, ordonanţat de urgenţă pentru modificarea unor acte normative în domeniul e-Transport, e-TVA şi e-Factura, precum şi pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare, care prevede prelungirea cu şase luni a termenului de aplicare a e-TVA.

De asemenea, a fost aprobată constituirea Comitetului e-TVA împreună cu reprezentanţi din mediul de afaceri și din ANAF, pentru identificarea unor măsuri de îmbunătăţire a acestui mecanism

„Vreau să mai fac câteva precizări care ţin de contextul general al mecanismului e-TVA. Este cel mai important impozit pe care România îl are şi îl colectează la bugetul de stat. În acest an sunt prevăzute peste 120 miliarde lei, sume care ar urma să fie încasate în bugetul de stat. Este principalul nostru impozit din care se finanţează toate celelalte categorii de servicii publice, de la şcoli, spitale, unităţi sanitare şi drepturile de asistenţă socială, inclusiv pensiile. Este, cum spuneam, impozitul de care trebuie să avem grijă. El nu constituie un cost pentru întreprinderile mici şi mijlocii, pentru companiile din România. Este un impozit neutru. Nu afectează costurile de funcţionare ale firmelor. (…) Astăzi s-au adoptat modificările la mecanismul e-TVA care prevede şase luni, până la 1 ianuarie 2025, extinderea perioadei în care notele de diferenţe privind TVA dar şi notele justificative să nu fie percepute contribuabililor. În acest fel Ministerul Finanţelor are posibilitatea să analizeze acest mecanism şi de unde rezultă diferenţa între ce e depus la Fisc şi notele depuse de contribuabili”, a explicat Marcel Boloş, la finalul şedinţei de vineri a Guvernului.


Ministrul de Finanţe a invocat în contextul nemulțumirilor mediului de afaceri referitor la e-TVA, că România trebuie să se alinieze standardelor OCDE care prevăd ca autorităţile fiscale, în relaţia cu contribuabilii, să lucreze cu declaraţiile de impozite şi taxe precompletate.

„De ce avem nevoie de e-TVA? Pentru că avem o obligaţie de reducere a gap-ului de TVA cu câte cinci puncte procentuale, conform PNRR, începând cu anul 2025. Trebuie să ne aliniem la obiectivele şi standardele OECD care prevăd ca autorităţile fiscale, în relaţia cu contribuabilii, să lucreze cu declaraţiile de impozite şi taxe precompletate. Acesta este viitorul administraţiilor fiscale, respectiv cea în care informaţiile privind impozitele şi taxele se regăsesc în aceste declaraţii de deconturi precompletate, la care şi noi am lucrat în cadrul mecanismului e-TVA”, a mai spus Boloş.

Modificări

El a mai spus că ordonanţa de urgenţă prevede şi „extinderea de la 5 zile la 20 zile pentru informaţiilor din decontul completat”.

„S-a abrogat nota justificativă de TVA şi s-a înlocuit cu notificarea de conformitate şi a fost adăugat că nu va fi folosită notificarea de conformitate atunci când există erori materiale, inadvertenţe în bazele de date. Este aşa cum am făcut şi la e-FACTURA. Un ultim punct important a fost cel referitor la revizuirea contravenţilor. Ele au fost reduse şi s-au introdus prevederile legale pentru măsurile de prevenţie, astfel încât, fiind un mecanism nou, să putem să luăm aceste măsuri atunci când identificăm că sunt situaţii ce privesc evaziunea fiscală”, a mai declarat Boloş.


Liberalul a punctat că „este un pachet de măsuri de digitalizare a României”.

„Alături de e-Factura, e-TVA, sunt în pregătire şi RO e-Proprietatea. Va avea o discuţie cu mediul de afaceri. În pregătire este Declaraţia unică inteligentă pentru PFA. Sunt în pregătire şi modulele antifraudă de organizare a inspecţiei fiscale şi antifraudă”, a mai spus el.

Modulele Antifraudă vor intra în testarea pilot din 1 august, a mai anunţat ministrul Finanţelor.

Premierul l-a avertizat pe ministrul Boloș că proiectele trebuie discutate cu cei afectați

”Începem astăzi cu cel mai aşteptat punct de pe ordinea de zi, modificările privitoare la e-Factura, e-Transport şi e-TVA. Vreau să fiu cât se poate de clar: digitalizarea sistemelor statului nu înseamnă mai multă birocraţie şi mai multe probleme administrative pentru mediul de afaceri. Dimpotrivă, digitalizarea trebuie să fie un ajutor pentru economie. Digitalizare înseamnă simplificare pentru firme şi combaterea evaziunii fiscale pentru stat. De aceea, domnule ministru Boloş, orice proiect trebuie discutat mai întâi cu cei vizaţi. Înţeleg că v-aţi consultat până la urmă cu experţii contabili şi cu mediul de afaceri şi veniţi astăzi cu o serie de modificări care ţin cont de realitate. Vă rog, după şedinţa de Guvern, să explicaţi în detaliu cum aţi corectat acest act normativ”, a declarat Marcel Ciolacu, vineri, la începutul şedinţei de Guvern. 

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: