Patronatul Serviciilor Private din Romania (PSPR) a dat publicității, miercuri, un comunicat prin care atrage atenția că, ”prin acțiunile sale pur birocratice, Ministerul Finanțelor Publice compromite procesul de creare de locuri de muncă cu valoare adaugată, situație caracteristică profesiilor liberale și drepturilor de autor, al căror statut este reglementat prin legi speciale”.
În continuare, comunicatul integral al PSPR, cu mențiunea că sublinierile aprțin redacției:
”Indirect, propunerile făcute de Ministerul Finanțelor Publice desființează în fapt sensul profesiilor liberale și drepturilor de autor și rolul lor într-o economie bazată pe competență și profesionalism.
În contextul actualelor proiecte de acte normative prin care se intenționeaza abrogarea punctului 1 din HG nr. 44/2004 (Norme metodologice de aplicare a Codului Fiscal) și, totodată, stabilirea unor criterii comune de reconsiderare ca dependentă a activității desfășurate de către orice persoana fizică, fără a se diferenția între activitățile care generează venituri din profesii liberale și drepturi de autor, pe de o parte și activitățile desfășurate de persoanele fizice autorizate înființate în baza OUG nr. 44/2008, pe de altă parte.
Prin prezenta, dorim să atragem atenția asupra pericolului iminent, de o gravitate extrema, cu privire la independenta si chiar existenta profesiilor liberale si a drepturilor de autor, creat prin inițiative legislative de genul celor mai sus enuntate.
Întrucât modificarea Codului Fiscal din anul 2010, în sensul introducerii criteriilor de dependență prevazute de art. 7, ar fi putut să aibă un impact negativ semnificativ asupra persoanelor care exercită profesii liberale și drepturi de autor, legiuitorul a clarificat, la scurt timp, această situație prin introducerea punctului 1 din HG nr. 44/2004 privind exceptarea necondiționată a activităţilor ce generează venituri din profesii libere și drepturi de autor de la reconsiderarea în activitate dependentă.
Aceasta exceptare este pe deplin intemeiată având în vedere faptul că există diferențe fundamentale între activitatea care generează venituri din profesii liberale/drepturi de autor și activitatea prestată de către o persoană fizică autorizată (PFA).
Orice asimilare între aceste activități se poate face numai cu încălcarea oricărui temei juridic și principiu statutar al profesiilor liberale și drepturilor de autor. Diferențele sunt atât de evidente încât o asimilare a tratamentului aplicabil nu are niciun fundament logic sau juridic.
Astfel, PFA se înființează și funcționează în baza OUG nr. 44/2008, iar profesia liberală și drepturile de autor se exercită conform legii specifice. Caracterul independent al profesiei liberale este reglementat prin legea specifică. Independența profesiilor liberale și drepturilor de autor ține nu numai de natura acestora, cât mai ales de esența lor, în timp ce independența PFA-ului este recunoscută doar în contextul în care nu sunt îndeplinite criteriile de dependență prevăzute de legislația fiscală.
Spre deosebire de PFA, persoanele care exercită profesii liberale respectă un cod etic/deontologic, au un nivel specific/corespunzător de pregătire pentru practicarea profesiei, încheie asigurare de răspundere profesională, au obligație legală de a participa la pregătirea profesională continuă, fac parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare și supraveghere a profesiei. De asemenea, dreptul de autor este recunoscut și garantat în condițiile legii specifice, este legat de persoana autorului și comportă atribute de ordin moral și patrimonial, aspecte care nu se regăsesc în cazul PFA-ului.
Dacă se va elimina excepția prevazută de punctul 1 din HG nr. 44/2004 se va genera, în mod cert, un risc major ca profesiile liberale și drepturile de autor să fie reconsiderate în baza unei interpretări subiective a organului fiscal, cu consecința directă a suprimării independenței acestor profesii, așa cum aceasta este reglementată prin legea specifică și cum rezultă din natura activității care generează venituri din profesii libere și drepturi de autor.
În măsura în care legislația aplicabilă fiecarei profesii liberale reglementează caracterul său independent, precum și în măsura în care indepedența drepturilor de autor este reclamată de natura acestor drepturi așa cum este ea legiferată, o eventuală modificare legislativă fiscală care ar permite reconsiderarea unei astfel de activități în dependentă ar echivala cu o dublare a cadrului legislativ, încalcându-se astfel principiul unicității reglementarilor legale, de natură să afecteze dezvoltarea profesiilor liberale și drepturilor de autor în România.
Înțelegem că există situații în care activitatea PFA-urile s-a îndepartat, în ultimii ani, de la sensul avut în vedere de actul normativ care o reglementează (OUG nr. 44/2008), însă acesta nu reprezintă un motiv pentru care, prin modificări ale legislației fiscale, să fie afectate profesiile liberale sau drepturile de autor.
Profesiile liberale și drepturile de autor reprezintă un segment extrem de important în orice stat de drept, iar rolul lor în dezvoltarea societății românești este atât de important încât astfel de inițiative legislative fiscale nu fac decât să conducă la scăderea interesului profesioniștilor de a desfășura astfel de activități în România, cu consecința suprimării existenței acestor profesii în societatea românească sau, cel puțin, a restrângerii drastice a ariei lor de desfășurare, fapt care ar avea un impact negativ semnificativ asupra întregii societăți românești.
Pentru toate aceste motive, considerăm că este absolut necesară menținerea punctului 1 din HG nr. 44/2004 prin care, în mod corect și legal, se reglementează imposibilitatea reconsiderării ca dependente a activităților care generează venituri din profesii liberale și drepturi de autor, în totală armonie cu legislația de organizare și exercitare a acestora.” transmite președintele Patronatului Serviciilor Private din România, Nicolae-Cristian Pârvan.