miercuri

24 aprilie, 2024

15 decembrie, 2016

palatul victoriaGuvernul a aprobat în ședința de joi o Ordonanță de urgență prin care prorogă o serie de măsuri care ar fi intrat în vigoare la data de 01 ianuarie 2017 și ar fi avut un impact bugetar semnificativ pentru deficit.

Unele măsuri au fost amânate doar 2 luni (lăsând decizia aplicării lor la aprecierea viitorului guvern) – cum ar fi cele din Legea privind salarizarea unitară a personalului bugetar ( pentru că altfel bugetul general consolidat ar fi crescut cu a 49,1 miliarde lei – ceea ce reprezintă cu 6,08% din PIB prognozat pentru 2017). Altele se referă la amânarea eliminării unor taxe și suprataxe (cum sunt cele pe energie) sau chiar la alocarea a 6% din PIB la Educație și 1% la Cercetare.

O parte din aceste măsuri sunt prorogate de la un an la altul de ani de zile.


”Rămâne ca viitorul guvern să decidă ce se va întâmpla cu ele mai departe”, a declarat ministrul Anca Dragu.

În 2017, spune OUG, drepturile salariale ale personalului din sectorul bugetar sunt menținute la nivelul aferent lunii decembrie 2016, nivel care include toate majorările salariale aprobate în decursul acestui an și devenite aplicabile după publicarea lor în Monitorul Oficial.

Ce măsuri se vor prelungi în perioada 1 ianuarie-28 februarie 2017:

  • neacordarea de premii, tichete de masă, tichete cadou, vouchere de vacanță, indemnizații la ieșirea la pensie, trecerea în rezervă sau retragere.
  • menținerea la nivelul acordat pentru luna decembrie 2016 a indemnizațiilor de care beneficiază unele categorii de persoane (academicieni, revoluționari, artiști, persoane persecutate din motive politice și etnice).
  • munca suplimentară efectuată peste durata normală a timpului de lucru să fie compensată numai cu timp liber corespunzător.
  • decontarea doar a 3 călătorii dus-întors sau 6 simple pentru magistrați, revoluționari.
  • menținerea și în perioada 1 ianuarie – 28 februarie 2017 a bazei de calcul utilizate pentru stabilirea indemnizaţiilor de şedinţă pentru consilierii locali.

Eliminarea suprataxării energiei – amânată până în 2018. Alte măsuri :

  • Prorogarea, până la data de 31 decembrie 2017 inclusiv, a termenului  prevăzut la art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 5/2013 privind stabilirea unor măsuri speciale de impozitare a activităţilor cu caracter de monopol natural din sectorul energiei electrice şi al gazului natural, cu modificările și completările ulterioare, termenul prevăzut la art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 6/2013 privind instituirea unor măsuri speciale pentru impozitarea exploatării resurselor naturale, altele decât gazele naturale, precum și termenul prevăzut la art. 7 din Ordonanţa Guvernului nr. 7/2013 privind instituirea impozitului asupra veniturilor suplimentare obţinute ca urmare a dereglementării preţurilor din sectorul gazelor naturale, cu modificările şi completările ulterioare. Neprorogarea acestor termene ar genera o reducere a veniturilor bugetare în anul 2017 cu 974,5 milioane lei.
  • Titlurile devenite executorii în anul 2017 care au ca obiect atât acordarea unor drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, cât și dobânda legală aferentă unor astfel de drepturi, să se plătească după o procedură similară titlurilor devenite executorii în anii anteriori, respectiv eșalonat, pe o perioadă de 5 ani.
  • menținerea cotei de contribuție la Pilonul II de pensii la nivelul anului 2016 .
  • păstrarea numărului maxim de posturi ce pot fi încadrate la nivelul unităţilor/subunităţilor administrativ-teritoriale la nivelul celui stabilit în anul 2014
  • Prorogarea până la data de 1 martie 2017 a prevederile din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, potrivit cărora se alocă 6 % din PIB pentru învățământ și 1% din PIB pentru cercetare.
  • Se reglementează posibilitatea reportării sumelor neutilizate, aprobate în anul 2016 în bugetul Ministerului Energiei, destinate închiderii a două mine de huilă necompetitive din cadrul Complexului Energetic Hunedoara. Prin Ordonanța de urgență a Guvernului cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2016 nr. 86/2016 s-au aprobat cu această destinație 200 milioane lei.
  • Sumele alocate în anul 2016 bugetelor locale ale unităților administrativ-teritoriale din Fondul de intervenție la dispoziția Guvernului, rămase neutilizate la finele exercițiului bugetar, se reportează în bugetul anului 2017 pentru a fi utilizate cu aceeași destinatie. În lipsa acestei reglementări, sumele neutilizate până la 31 decembrie a.c. ar fi trebuit restituite la bugetul de stat.


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. hm…spaţiu pe naiba!

    Uite, de exemplu dac-ar fi plătit integral/parte din contribuţia la UE.Atunci da: Spaţiu!

    Dar să vezi Spaţiu:

    termenul de rambursare/compensare TVA (cu excepţia celeia aferentă importurilor) majorat cu 30 de zile în mai, vezi:

    https://static.anaf.ro/static/3/Anaf/20160414151324_cp-468-14.04.2016.pdf

    şi

    https://static.anaf.ro/static/3/Anaf/20160511133354_cp_551_11mai2016.pdf

    după care majorat (termenul de rambursare/compensare TVA) cu încă vreo juma’ de lună:

    https://static.anaf.ro/static/3/Anaf/20161213125026_cp_1228_13dec2016.pdf

    Cam de la 50 de zile, în 2015, s-a ajuns la peste 90. Şi, vorbind în cifră monetară, pe lîngă minusul de 4,2 mld. lei pe primele zece luni 2016/ 2015 (dacă avem în vedere că în ianuarie se obţinuse 1 mld. în plus, atunci minus 5,2 mld. lei în perioada feb.-oct. 2016/15) venituri la buget (care reprezintă diferenţa între încasări şi ramburs/compensare), mai înregistrăm şi-o ,,başcă” de vreo 3,2 mld. lei ramburs şi swap mai puţin. Asta în condiţiile în care comerţul cu nealimentare a crescut cam cît reducerea la TVA – cota generală (aprox. 16%).

    Cifre, nu Propagandă…

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. hm…spaţiu pe naiba!

    Uite, de exemplu dac-ar fi plătit integral/parte din contribuţia la UE.Atunci da: Spaţiu!

    Dar să vezi Spaţiu:

    termenul de rambursare/compensare TVA (cu excepţia celeia aferentă importurilor) majorat cu 30 de zile în mai, vezi:

    https://static.anaf.ro/static/3/Anaf/20160414151324_cp-468-14.04.2016.pdf

    şi

    https://static.anaf.ro/static/3/Anaf/20160511133354_cp_551_11mai2016.pdf

    după care majorat (termenul de rambursare/compensare TVA) cu încă vreo juma’ de lună:

    https://static.anaf.ro/static/3/Anaf/20161213125026_cp_1228_13dec2016.pdf

    Cam de la 50 de zile, în 2015, s-a ajuns la peste 90. Şi, vorbind în cifră monetară, pe lîngă minusul de 4,2 mld. lei pe primele zece luni 2016/ 2015 (dacă avem în vedere că în ianuarie se obţinuse 1 mld. în plus, atunci minus 5,2 mld. lei în perioada feb.-oct. 2016/15) venituri la buget (care reprezintă diferenţa între încasări şi ramburs/compensare), mai înregistrăm şi-o ,,başcă” de vreo 3,2 mld. lei ramburs şi swap mai puţin. Asta în condiţiile în care comerţul cu nealimentare a crescut cam cît reducerea la TVA – cota generală (aprox. 16%).

    Cifre, nu Propagandă…

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: