Deficitul bugetar din 2022 se va ridica, cel mai probabil, la 7% din PIB (pe metodologie cash), cu peste un punct procentual în plus față de estimările Guvernului, reiese din opinia Consiliului Fiscal (CF) pe tema primei rectificări bugetare din acest an.
„Analizând modificările operate de proiectul de rectificare bugetară la nivelul principalelor agregate de venituri și cheltuieli, CF apreciază ca deficitul bugetar plauzibil de a fi atins, în metodologie cash, s-ar situa la cca 7% din PIB (față de 5,84% din PIB în proiecția bugetară rectificată)”, se arată într-un comunicat de presă al instituției.
CF precizează că acest nivel al deficitului a fost calculat pornind de la premisa că statul va încasa 12,8 miliarde le lei din suprataxarea companiilor energetice, precum și că va cheltui 7,4 miliarde de lei pentru schema de compensare a prețurilor din energie – cifrele oficiale prevăzute în rectificare.
Specialiștii Consiliului Fiscal consideră însă probabilă subdimensionarea impactului schemei de compensare.
„Și evoluții de preț nefavorabile pe piețe vor pune presiune în plus pe buget. Această subdimensionare a cheltuielilor cu schema de compensare în energie creează un risc major pentru buget și consolidarea fiscală”, se arată în opinia instituției.
-0,66% din PIB la venituri și 0,45 din PIB în plus la cheltuieli
Proiectul primei rectificări bugetare prevede o majorare nominală substanțială – fără precedent în istoria rectificărilor evaluate de CF din 2010 până în prezent – atât a veniturilor (+31,7 mld. lei, reprezentând +7,2%), cât și a cheltuielilor bugetare totale (+34,9 mld. lei, reprezentând +6,8%), deficitul BGC situându-se cu 3,2 mld. lei peste ținta inițială.
Exprimat ca procent în PIB, nivelul proiectat al deficitului BGC este de 5,84% din PIB, identic celui din construcția bugetară inițială, pe fondul majorării proiecției PIB nominal cu 55,2 mld. lei.
În esență, revizuirea de amploare a veniturilor bugetare are două surse principale:
- revizuirea ascendentă a dinamicii PIB nominal (pe fondul inflației ridicate, proiecția deflatorului PIB fiind majorată de la 5,8% la 12,2%);
- încasările suplimentare din suprataxarea producătorilor de energie electrică și gaze naturale.
Pe partea de venituri bugetare, Consiliul Fiscal apreciază drept probabilă manifestarea unui gol de venituri comparativ cu țintele asumate în proiectul de rectificare bugetară de circa 9 miliarde de lei, reprezentând circa 0,66% din PIB.
Pe partea de cheltuieli bugetare Consiliul Fiscal vede o subdimensionare de 6,2 miliarde de lei, echivalentul a 0,45% din PIB, în ipoteza în care datele trimise de Ministerul Finanțelor Publice, privind impactul măsurilor din sectorul energetic, este cel estimat prin proiectul de rectificare.
”După cum s-a subliniat și în alte documente ale Consiliului Fiscal, resursele europene din PNRR (Planul Național de Redresare și Reziliență) și CFM (Cadrul Financiar Multianual) reprezintă singura forță contra-ciclică ce poate contracara efectele contracționiste ale consolidării fiscale. Absorbția într-o proporție cât mai mare a acestor resurse financiare, atât nerambursabile, cât și rambursabile, este vitală pentru România, având în vedere starea bugetului public și vulnerabilitățile balanței externe, mediul internațional extrem de nefavorabil”, avertizează specialiștii.
***