marți

6 decembrie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

8 august, 2019

Consiliul Fiscal apreciază că există riscuri semnificative de depășire a țintei de deficit asumate și chiar a nivelului de referință de 3% din PIB pentru deficitul bugetar.

”În absența adoptării unor măsuri compensatorii suplimentare credibile, intervalul probabil în care se va plasa deficitul bugetar la finalul anului 2019 potrivit metodologiei naționale este cuprins între 3,4% -3,7% din PIB”, transmite joi instituția condusă acum de profesorul Daniel Dăianu.

Consiliul fiscal a dat publicității opinia sa în legătură cu proiectul de rectificare bugetară, propus de Ministerul Finanțelor și care urmează să fie aprobat în guvern.

(Descărcați AICI opinia Consiliului fiscal)


Concluziile conținute de Opinie sunt:

Proiectul de rectificare bugetară consemnează o revizuire ascendentă atât a veniturilor totale ale BGC(+ 2,4 mld. lei), cât și a cheltuielilor bugetare(+ 2,6 mld. lei). Consiliul Fiscal are rezerve însemnate față de nivelul propus în cazul veniturilor bugetare –mai ales în cazul celor din TVA și contribuții de asigurări sociale –identificând un minus de venituri cumulat situat între 5,8-6,8 mld. lei.

În plus, o eventuală neincludere în lista proiectelor eligibile din fonduri europene a celor din cadrul PNDL propuse pentru decontare retrospectivă ar majora potențialul gol de venituri la 7,7-8,7 mld. lei.

În ceea ce privește cheltuielile, Consiliul Fiscal are rezerve față de nivelurile propuse pentru cheltuielile de asistență socială și cele cu achizițiile de bunuri și servicii:

  • Pentru prima categorie de cheltuieli, necesarul de resurse suplimentare identificat este în cuantum de 2,5 mld. lei, cu potențialul ca acest deficit să fie redus cu circa 1,2 mld. lei în condițiile inversării deciziei de achitare a pensiilor înainte de 15 ale lunii.
  • Pentru cea de-a doua categorie de cheltuieli, execuția bugetară la finele primului semestru indică drept probabile cheltuieli suplimentare de 1-2mld.lei în raport cu alocarea –un control strict al cheltuielilor cu achizițiile de bunuri și servicii (neobservabil până în acest moment) ar putea însă asigura apropierea de nivelul bugetat.

Însă execuția la zi a cheltuielilor de investiții finanțate din fonduri europene evidențiază o probabilitate ridicată de nerealizare semnificativă a nivelurilor avansate în proiectul de rectificare. Un eventual ecart nedezirabil față de țintă de circa 7-8 mld. lei al veniturilor din fonduri europene, posibil și relativ probabil, având în vedere atât parcursul la zi din acest an, cât și evoluțiile istorice, ar determina, ceteris paribus, o reducere a deficitului bugetar cu 2,5-3,5 mld. lei.

În concluzie, Consiliul Fiscal apreciază, pe baza elementelor de mai sus, că există riscuri semnificative de depășire a țintei de deficit asumate și chiar a nivelului de referință de 3% din PIB pentru deficitul bugetar. În absența adoptării unor măsuri compensatorii suplimentare credibile, intervalul probabil în care se va plasa deficitul bugetar la finalul anului 2019 potrivit metodologiei naționale este cuprins între 3,4% -3,7% din PIB.

Consiliul Fiscal apreciază că sunt necesare măsuri serioase de consolidare bugetară, considerând atât nivelul actual al deficitului cât și perspectiva pe termen mediu, prin creșterea veniturilor și/sau raționalizarea și eficientizarea cheltuielilor. O majorare substanțială a veniturilor bugetare pare o condiție sine-qua-nonîn acest proces de consolidare.

Într-un context mai larg, din perspectiva riscurilor la adresa politicii fiscal-bugetare Consiliul Fiscal remarcă următoarele:

  • încordarea severă a construcției bugetare dată de nivelul redus al veniturilor fiscale și de gradul înalt de rigiditate al cheltuielilor care limitează semnificativ marja de manevră a decidenților în cazul manifestării de șocuri;
  • încetinirea economică în economia globală și accentuarea conflictelor comerciale;
  • nivelul relativ înalt și singular în regiune al deficitului de cont curent ar impune un plus de prudență în conduita politicii fiscal-bugetare, reducerea deficitului bugetar determinând o amploare mai redusă a dezechilibrului extern.

Aceste circumstanțe, transmite Consiliul fiscal, evidențiază apropierea rapidă a unui punct de inflexiune, precum și inevitabilitatea unei corecții bugetare de amploare

Articole recomandate:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Portul Constanța are a doua cea mai mare creștere a cantității de mărfuri transferate în 2021, plus 26% față de anul pandemiei 2020, după cea a portului belgian

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: