joi

30 iunie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

12 octombrie, 2020

Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD) a elaborat un set de principii tehnice care ar revoluționa impozitarea companiilor multinaționale și ar putea aduce venituri bugetare suplimentare de 100 de miliarde de dolari în vistieriile a 135 de state din întreaga lume, transmite Financial Times.

Elementele noului sistem fiscal pot fi implementate de îndată ce statele vor ajunge la un acord politic cu privire la noua formulă de reținere a impozitelor datorate de companiile multinaționale, lucru care s-ar putea petrece anul viitor, a anunțat OECD luni.

Sumele suplimentare ar însemna o creștere de 4% a impozitelor plătite de corporații.


Obiectivul noului sistem este de a asigura colectarea taxelor acolo unde se realizează profitul și de a pune capăt strategiilor de optimizare fiscală.

Planul OECD prevede doi piloni meniți să prevină mutarea profiturilor în paradisuri fiscale.

Primul element urmărește să revoluționeze modul în care companiile sunt impozitate. Multinaționalele extrem de profitabile ar urma să direcționeze o parte din profiturile lor globale către țările în care se află clienții lor, chiar dacă vând de la distanță. Această parte ar fi inițial destul de mică, dar ar reprezenta o schimbare fundamentală față de sistemul actual în care impozitul pe profit este perceput în jurisdicția fiscală în care se află sediul companiei.

Această parte a reformei nu ar strânge prea multe venituri suplimentare, dar ar redistribui circa 100 miliarde de dolari din veniturile din impozitul pe profit din întreaga lume. O consecință ar fi că giganți precum Google, Amazon și Facebook ar plăti mai multe taxe în Europa și în țările în curs de dezvoltare, în vreme ce grupuri precum LVMH și Mercedes-Benz ar plătit mai mult în SUA.


Al doilea pilon ar fi o rată minimă efectivă de impozitare pe care ar trebui să o plătească orice multinațională, indiferent de locul în care își are sediul. Dacă o companie are, spre exemplu, sediul într-un paradis fiscal cu rate de impozitare mici, atunci alte state în care aceasta desfășoară activități economice ar avea dreptul să colecteze impozit până la nivelul minim global, fiind eliminat astfel stimulentul de a transfera profiturile către jurisdicții cu impozite reduse.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Introducerea acestui sistem de taxare depinde de rezultatul alegerilor din SUA, politica actuală a administrației de la Washington fiind principalul motiv care a stat în calea ajungerii la un acord politic.

OECD estimează că introducerea unei astfel de reforme unitare la nivel global ar încetini întrucâtva investițiile, dar acest lucru ar frâna cu numai 0,1% PIB-ul global, în timp ce neintroducerea reformei ar avea ca rezultat tensiuni comerciale (taxe impuse reciproc) care ar avea un impact de 1% din PIB.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Un răspuns

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Consumatorii români aveau, la nivelul anului 2021, o paritate a puterii de cumpărare de 55,5% din media europeană, procent identic cu cel din 2020, cel mai redus de...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: