luni

15 aprilie, 2024

27 aprilie, 2022

Harta europeană a marilor fabrici de baterii pentru mașinile electrice ar trebui să pună pe jar autoritățile României. Harta, valabilă în luna februarie a acestui an, nu cuprinde și România – marii investitori în fabricile viitorului oprindu-se, până acum, în Polonia, Slovacia și Ungaria.
Demn de menționat că, de la precedenta evaluare a investițiilor în giga-fabrici de baterii, din aprilie 2021, au apărut 6 noi puncte.

Din aprilie 2021 încoace, cele 6 noi proiecte apărute sunt stimulate de fondurile europene pentru relansare economică, cel mai mare program UE,  potrivit analizelor CIC energiGUNE.

Nici un singur proiect de fabrică de baterii nu și-a găsit locul precis nici în suma celor 1,62 miliarde de euro alocate energiei prin PNRR, nici în cele circa 15 miliarde de euro accesibile prin Fondul de Modernizare energetică („mecanismul 10d”) – pe care i-ar putea primi România.


Un proiect separat, de 200 de milioane de euro, al filialei din Timișoara a Dräxlmaier Group,  va prinde contur abia în a doua jumătate a anului 2022.

„Multe dintre proiectele anunțate în ultimele luni în Europa au în vedere solicitarea de fonduri în colaborare cu diferitele guverne naționale, intenționând să accelereze procesul de lansare și dezvoltare”, potrivit analizei CIC energiGUNE.

Harta de sute de milioane de kWh a „giga – fabricilor” din Europa, pe fonduri europene

Există deja planuri clare de a dezvolta 35 de proiecte de fabrici de celule de baterii în Europa în următorii ani.

În frunte se află țări precum Germania, Suedia, Norvegia dar și Ungaria, Slovacia și Polonia, care au luat inițiativa de a lansa și dezvolta primele proiecte, prin alte companii lider precum CATL, Northvolt, SK Innovation sau LG Chem interesate de aceste ţări.


Fondurile europene au stimulat inițiative cu tehnologie 100% europeană precum cea a francezilor de la Verkor sau ACC, a norvegianilor de la FREYR sau a Northvolt, care lucrează deja la fabricile și tehnologiile lor datorită sprijinului instituțiilor europene, potrivit CIC energiGUNE.

Cele mai mari proiecte certe sunt cele ale Italvolt (70 GWh), Tesla (40 GWh) și Northvolt (32 GWh).

Cele mai multe sunt însă proiecte mai mici, de 0,5 – 10 GWh, așa cum sunt unele ale noilor proiecte începute în ultimul an.

Astfel numai în Germania sunt trei proiecte: QuantumScope (1 GWh, în Salgitter, unde și Volkswagen are un proiect de 16 GWh), Blakstone Resources (0,5 GWh, Sajoniua), AKASOL (0,5GWh, Darmstadt).

Prtoiecte relativ mici mai sunt și cele ale Envison (2,5 GWH, Doual, Franța) și Phi4tech (2 GWh, Badajoz, Spania).

Încă mai e loc: proiectele sunt cât jumătate din necesar

Industria bateriilor este în plin avânt. Capacitatea de producție anuală de 600 GWh (milioane kWh), a primelor 20 proiecte cunoscute, reprezintă doar 50% din cererea de bază estimată pentru 2040 pe piața europeană.

Europa a luat decizia de a avea o poziție relevantă în producția mondială de baterii pentru piața auto, iar în următorii câțiva ani se va vedea evoluția pe harta europeană a giga-fabricilor.

În acest sens, în ultima perioadă au apărut câteva propuneri de inițiative în Peninsula Iberică care urmăresc să se alăture acestei tendințe în Europa, conchide analiza CIC energiGUNE.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

2 răspunsuri

  1. Pe termen lung (in 5, 10, maximum 20 de ani, vreau sa spun) actuala industrie a bateriilor electrice, inclusiv toate fabricile astea, vor fi devenit un esec istoric. Valabil si pentru autovehiculele electrice asa cum se prezinta astazi.
    Asta cu exceptia unei asa-zise „strapungeri tehnologice” in domeniul bateriilor – una sau mai multe inventii in domeniu, cu adevarat revolutionare, care sa faca viitoarele baterii ssa depaseasca macar cu un ordin de marime performantele actualelor baterii Li-ion sau LiFePo, sau care or mai fi.
    Asa ca, in opinia mea (si e doar atat, o opinie), Romania are MULTE motive mai serioase sa aiba insomnii.
    Rectific – ar trebui sa aiba multe motive etc.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

2 răspunsuri

  1. Pe termen lung (in 5, 10, maximum 20 de ani, vreau sa spun) actuala industrie a bateriilor electrice, inclusiv toate fabricile astea, vor fi devenit un esec istoric. Valabil si pentru autovehiculele electrice asa cum se prezinta astazi.
    Asta cu exceptia unei asa-zise „strapungeri tehnologice” in domeniul bateriilor – una sau mai multe inventii in domeniu, cu adevarat revolutionare, care sa faca viitoarele baterii ssa depaseasca macar cu un ordin de marime performantele actualelor baterii Li-ion sau LiFePo, sau care or mai fi.
    Asa ca, in opinia mea (si e doar atat, o opinie), Romania are MULTE motive mai serioase sa aiba insomnii.
    Rectific – ar trebui sa aiba multe motive etc.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: