joi

25 aprilie, 2024

11 septembrie, 2011

Atât Pactul pentru Educaţie, cât şi Legea Educaţiei Naţionale, adoptată în acest an, prevăd că Educaţia trebuie să primească 6% din PIB anual, din partea bugetului de stat şi de la bugetele locale, în condiţiile în care şcolile şi liceele au trecut în administrarea primăriilor. Separat, componentei de cercetare a MECTS ar trebui să i se aloce 1% din PIB, potrivit Legii Educaţiei. Criza amână însă aceste frumoase deziderate.

Faţă în faţă elevii şi profesorii

Peste 3,2 milioane de elevi şi preşcolari încep luni anul şcolar 2011-2012, în sistemul public.

Dintre aceştia:

  • peste 652.000 sunt preşcolari
  • 814.000 sunt elevi din clasele I-IV
  • 865.000 sunt la gimnaziu
  • 922.000 în învăţământul liceal.

În sistemul public, Ministeru Educaţiei asigură circa 2,9 milioane de locuri în grădiniţe, şcoli, licee şi şcoli profesionale, potrivit cifreor de şcolarizare adoptate de guvern pentru anul 2011-2012.

Numărul grădiniţelor, şcolilor şi liceelor recunoscute oficial este de aproximativ 6.500, cu circa 1.500 mai puţine decât în anul 2009, după ce în mandatul ministrului Daniel Funeriu a fost desfăşurat un program de desfiinţare a unor şcoli izolate şi de transfer al elevilor.

Pentru că desfiinţările de şcoli au vizat unităţile izolate de la ţară, care nu beneficiau de utilităţi, oficialii MECTS susţin că în anul 2011-2012 numărul copiilor încadraţi la şcoli neautorizate sanitar a scăzut cu 2,2 puncte procentuale, până la la 7,8%.

În privinţa cadrelor didactice, anul acesta cele 300.000 de posturi au fost ocupate cu titulari (în proproţie de 80%),  suplinitori – 18,7%, iar restul locurilor au fost completate cu pensionari sau dascăli asociaţi.

Bugetul Educaţiei: creşterea procentelor din PIB – amânată


Pentru anul 2011, Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului are la dispoziţie un buget de 8,55 de miliarde de lei, cu 50 de milioane de lei sub execuţia bugetară din 2010.

La rectificarea bugetară din august, Guvernul a mai acordat 7,4 milioane de lei pentru finanţarea cheltuielilor cu salariile şi contribuţiile aferente acestora din învăţământul special şi din centrele judeţene de resurse şi asistenţă educaţională, ca urmare a creşterii  numărului de posturi din învăţământul special.

Oricum, ca proporţie din produsul intern brut, bugetul Ministerului Educaţiei, cercetării, Tineretului şi Sportului pe anul 2011 este sub 2% din PIB, în condiţiile în care 6% din PIB se stabilise că sunt necesari, prin Pactul pentru educaţie, semnat în anul 2008 de toate partidele parlamentare, la propunerea preşedintelui Traian Băsescu.

Şi Legea Educaţiei Naţionale, adoptată în acest an, prevede că educaţia trebuie să primească 6% din PIB anual, din partea bugetului de stat şi de la bugetele locale, în condiţiile în care şcolile şi liceele au trecut în administrarea primăriilor.

Separat, componentei de cercetare a MECTS ar trebui să i se aloce 1% din PIB, potrivit Legii educaţiei.

Cât cheltuieşte statul cu un elev?

Faţă de anul şcolar trecut, Ministerul Educaţiei a redus cifra de şcolarizare cu 50.000 de locuri în învăţământul preuniversitar de stat. Cu toate acestea, Guvernul a tăiat şi la cheltuielile statului pe şcolar, prin standardele de cost.

În anul 2010, pentru un preşcolar de la oraş statul stabilise  o cheltuială anuală de 1.895 de lei, în vreme ce pentru un copil de la o grădiniţă de la ţară 2.071 de lei. Pentru 2011, standardul de cost per preşcolar scade la 1.478 de lei, respectiv 1.617 lei.

În învăţământul primar, statul alocă 1.700 de lei pe an per elev, la oraş, şi 2.027 de lei la ţară. Costul creşte uşor pentru copiii din rândul minorităţilor naţionale care învaţă în limba maternă: 2.041 de lei în mediul urban, respectiv 2.432 de lei în mediul rural. La învăţământul pentru minorităţi, costul creşte până la 2.549 de lei la oraş şi 3.117 lei la ţară. În 2010 statul aloca aproape 2.900 de lei per elev în mediul urban, şi aproape 3.500 de lei, la ţară, iar în cazul copiilor din rândul minorităţilor naţionale, suma ajungea la aproape 4.000 de lei pe an, în mediul rural.

În învăţământul gimnazial, statul alocă în anul 2011 suma de 2.230 de lei pe elev la oraş şi 2.727 de lei pe elev în mediul rural.

La liceele teoretice, în învăţământul de zi, statul alocă 2.119 lei per elev, în anul 2011. La liceele cu predare în limba maternă, standardul de cost ajunge la 2.401 lei. Anul trecut, Guvernul alocase 2.713 lei per licean, iar pentru elevii de liceu care studiau în limba unei minorităţi naţionale standardul de cost depăşea 3.000 de lei pe an.

Ca element de noutate, începând din anul 2012, fondurile vor fi alocate după principiul ”banii urmează elevul”, prin care atunci când un elev se mută la altă şcoală, fondurile vor fi transferate după el.

Structura anului şcolar 2011-2012

Semestrul I va începe luni, 12 septembrie, şi se va încheia pe 23 decembrie 2011.
Prima vacanţă va fi între 22 şi 30 octombrie, iar vacanţa de iarnă între 24 decembrie 2011 şi 15 ianuarie 2012, fiind mai lungă cu o săptămână decât în anul anterior.

Semestrului al II-lea va începe pe 16 ianuarie 2011 şi se vor încheia în 22 iunie 2012. Vacanţa de primăvară va fi între 7 şi 22 aprilie 2012, cu o săptămână mai lungă decât cea din anul 2010-2011.

Vacanţa de vară va fi cuprinsă în perioada 23 iunie-9 septembrie 2012.

Alte noutăţi ale anului şcolar 2011-2012

  • Programul ”Şcoala altfel”. Va cuprinde acelaşi număr de ore ca o săptămână normală de cursuri. Vor avea loc activităţi culturale, tehnico-ştiinţifice, sportive, de voluntariat, de responsabilizare socială, de implicare în societate, activităţi educaţionale pentru sănătate, educaţie ecologică, protecţia mediului, educaţie rutieră, prevenirea incendiilor.
  • Admiterea la liceu. Şcolarii care încep clasa a V-a în acest an şcolar vor urma ciclul gimnzaial de cinci ani, în loc de patru ani, cum era până acum. La finalul gimnaziului aceşti elevi vor susţine evaluarea naţională obligatorie care conţine cinci probe: probe scrise la limba şi literatura română, o alta transdisciplinară la matematică şi ştiinţe, dar şi la o limbă de circulaţie internaţională, la care se adaugă o probă practică de utilizare a calculatorului, precum şi o probă orală transdisciplinară de evaluare a competenţelor civice şi sociale, ambele susţinute în timpul anului şcolar. Elevii din rândul minorităţilor vor da şi proba de limba maternă.
  • Elevii care încep acum clasa a V-a vor fi admişi în învăţământul mediu, la terminarea clasei a IX-a, potrivit portofoliului educaţional (70%) – constituit din diploma de absolvire şi foaia matricolă -, mediei obţinute la evaluarea naţională (15%) şi potrivit notei luate la proba stabilită de liceu (15%).
  • Combaterea absenteismului. Ministerul Educaţiei susţine că din anu 2011-2012 va pune accentul pe controlul mai strict al absenţelor. În acest sens, este studiată şi posibilitatea introducerii unor carduri ale elevilor, prin care să se facă riguros controlul prezenţei la cursuri. Cert este, însă, că toate liceele şi şcolile perofesionale vor transmite lunar inspectoratelor şcolare situaţia absenţelor elevilor şi profesorilor, în urma unui pontaj exact realizat la unitate.
  • Abandonul şcolar. Pentru anul 2011, România îşi propune să ajungă la o rată a abandonului şcolar de 17,2%, iar pentru anul 2012, de16%, potrivit ţintelor asumate în marja Strategiei Europa 2020. Ţintele au şanse reduse de a fi atinse, având în vedere tendinţele de creştere a absenteismului măsurate de Institutul Naţional de Statistică: 15,9%, în anul 2008, 16,6% în 2009, 18,4% în 2010.
  • Testarea elevilor. Începând din luna septembrie, toţi elevii vor fi testaţi, pentru a se cunoaşte nivelul de pregătire atins până în acest moment. În funcţie de aceste teste, pentru liceenii de clasa a XI-a ş a XII-a se vor lua măsuri adaptate la nivelul lor, în vederea bacalaureatului. În plus, evaluarea şi notarea elevilor se va face standardizat, pentru eliminarea diferenţelor dintre mediul rural şi urban.
  • Abilităţile de citire. Ministerul va aplica începând cu anul 2011-2012 un program de alfabetizare a elevilor din clasele I-VIII. La aceste clase se vor introduce secvenţe de lectură, de înţelegere a textelor, de vocabular, iar inclusiv la liceu se vor introduce exerciţii de ortografie.
  •  Bacalaureatul. Măsurile de supraveghere strictă se vor menţine şi în anul 2012. ”Ne propunem să eliminăm iluzia că bacalaureatul poate fi promovat de oricine şi oricând”, a avertizat Funeriu, duminică.
Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: