fbpx Modifica setari cookieuri

Evenimentul

Starea de urgență: măsuri cu efect imediat, măsuri în pregătire, măsuri eventuale

Administrația Prezidențială a publicat luni decretul prin care se instituie în România, pentru o perioadă de 30 de zile (cu posibilitate de prelungire) starea de… Mai mult

16.03.2020

La obiect

T4 2019 – creşterea reală a pensiilor a fost de 11,3%, peste cea a salariilor

În ultimul trimestru al anului trecut, pensia medie lunară a fost de 1.412 de lei, cu 15,5% mai mare decât în trimestrul precedent. Creșterea anuală… Mai mult

16.03.2020

La obiect

Ianuarie 2020 – excedent pe contul curent, dar creștere cu peste 4 miliarde de euro a datoriei externe pe termen mediu și lung

Contul curent al balanței de plăți a înregistrat prima lună a anului în curs cu un excedent (sezonier) de 149 milioane euro, adică -55% din… Mai mult

16.03.2020

La obiect

CIM – simulări: Cele trei evoluții posibile ale Covid-19 în România. Scenariul critic – de Paște

În scenariul optimist, vârful epidemiei de coronavirus ar putea fi atins în România în perioada 1 – 20 mai 2020, conform simulărilor realizate de Centrul… Mai mult

16.03.2020

Nouă poartă spre abuz: Guvernul trimite ANAF să-și producă singură suplimentele salariale din sumele impuse suplimentar contribuabililor. Justificarea

de Victor Bratu 27.12.2017

Ministerul Finanțelor a lansat miercuri în dezbatere publică un proiect de Ordonanță care ar permite ANAF să păstreze 15% din sumele stabilite prin acte administrativ fiscale rămase definitive în sistemul căilor de atac.

Potrivit proiectului, banii astfel obținuți ”se utilizează pentru acordarea de premii personalului Agenției Naționale de Administrare Fiscalã.”

Cu acest proiect, Ministerul Finanțelor pare să aplice în continuare ”prezumția de vinovăție” a mediului de afaceri- Art.3 al proiectului stabilind că ANAF își va face un buget de venituri suplimentare, acestea fiind realizate, în parte, din sume suplimentare stabilite prin decizii de impunere sau obligații fiscale accesorii.

Trista experiență a trecutului

Justificarea măsurii e halucinantă: inspectorii se simt timorați de faptul că companiile își angajează avocați care i-ar putea acționa penal pentru prezumtive abuzuri, lucru care le crează un  disconfort profesional.

Foarte important – în realitate, lucrurile stau puțin invers:

În anii 2014-2015, ANAF introdusese ”cutuma” sesizării penale împotriva contribuabililor, pentru a bloca accesul la instanțe al celor care contestă deciziile Fiscului (v. Linkul de mai jos). Odată cu blocarea acestui drept, au fost blocați și banii companiilor, până la rezolvarea caracterului penal al unor decizii care nu s-au dovedit penale. Și au fost bani trecuți în performanțele ANAF și în legile bugetelor. 

(Citiți și: Statistica neagră care impune stringența de la ANAF: Blocarea accesului companiilor controlate la contestații corecte)

Justificarea oficială a emiterii acestui ultim proiect, pe care o publicăm la final, merită citită rând cu rând pentru a înțelege modul în care actuala coaliție de guvernare privește mediul economic autohton.

Potrivit documentului lucrat de Ministerul de Finanțe:

Art. 1: ”Începând cu anul 2018, Agenția Națională de Administrare Fiscală, prin înființarea unei activități finanțate integral din venituri proprii, poate reține, ca venituri proprii, o cotă de 15% din sumele stabilite prin acte administrativ fiscale, procese verbale de constatare și sancționare a contravențiilor și hotărâri judecătorești pronunțate în materie  penală care au la bază  sesizări ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală, rămase definitive în sistemul căilor de atac, reprezentând:

  • impozite, taxe și contribuții, stabilite suplimentar prin decizii de impunere, stinse prin încasare, compensare sau executare silită
  • obligații fiscale accesorii stabilite de organele fiscale, stinse prin încasare, compensare sau executare silită
  • valoarea sumelor încasate din valorificarea bunurilor confiscate prin procese verbale de constatare și sancționare a contravențiilor ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală
  • repararea prejudiciului material și sume confiscate prin hotãrâri judecãtorești pronunțate în materie penalã care au la bazã sesizãri ale Agenției Naționale de Administrare Fiscalã, stinse prin încasare, valorificare sau executare silită”

Proiectul stabilește: ”Constituirea veniturilor se face din sumele stinse într-un exercițiu financiar, cu condiția ca actele prin care au fost stabilite sumele respective să rămână definitive în sistemul căilor de atac în același exercițiu financiar.”

În situația în care exercițiul financiar în care se sting sumele diferă de exercițiul financiar în care actele rămân definitive în sistemul căilor de atac, constituirea veniturilor se face din veniturile bugetare ale exercițiului financiar în care cele două condiții, respectiv stingerea și rămânerea definitivă, sunt îndeplinite cumulativ.

Articolul 3 al proiectului stabilește: ”Bugetul de venituri şi cheltuieli pentru activitatea prevăzută la art.1, alin. (1) se elaborează şi se aprobă odată cu bugetul ordonatorului principal de credite în subordinea căruia funcționează Agenția Națională de Administrare Fiscală, conform prevederilor legale în vigoare.”

(Descărcați AICI proiectul Ministerului de Finanțe)

Justificarea oficială a măsurii: companiile își angajează avocați, iar inspectorii se simt timorați

Având în vedere imperativul respectării țintei de deficit de sub 3% din produsul intern brut, prevăzut de Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, ratificat prin Legea nr. 13/2008 și ținând seama de necesitatea menținerii cheltuielilor bugetare la un nivel care să permită buna funcționare a serviciilor publice, iar creşterea veniturilor bugetare nu mai poate fi realizată prin creşterea presiunii fiscale asupra mediului economic şi/sau al cetăţenilor, se impune intensificarea eforturilor de creștere a gradului de colectare a sumelor la bugetul general consolidat.  

Însă, trebuie ținut seama de faptul că, pe de o parte, activitatea de control realizată de funcționarii publici necesită un nivel ridicat de competență profesională, pentru a face față provocărilor și contestațiilor formulate de contribuabili, în special de cei care au capacitatea financiară pentru susținerea reprezentării lor de către firme de avocatură specializate iar, pe de altă parte, de multe ori echipele de control sunt supuse presiunilor din partea contribuabililor, de multe ori fiind formulate plângeri penale împotriva membrilor lor sau se confruntă cu amenințări din partea contribuabililor, în special din partea celor care se află în zona de criminalitate economică.

Astfel, în realizarea obiectivelor stabilite în sarcina Agenției Naționale de Administrare Fiscală, un rol important il reprezinta activitatea  de investigare a unor lanţuri tranzacţionale organizate în scopul sustragerii de la îndeplinirea obligaţiilor fiscale, urmare cărora sunt cuantificate prejudicii semnificative, urmărindu-se şi asigurarea recuperării acestora. Instrumentarea fenomenelor de fraudă fiscală se realizează inclusiv prin analiza datelor şi informațiilor la care ANAF  are acces automat sau la cerere (evidența persoanelor, cadastru, evidenţa auto, cazier judiciar, conturi bancare etc), valorificarea informaţiilor obţinute prin cooperarea administrativă internaţională, valorificarea datelor rezultate din acţiunile de control ori a celor obţinute prin monitorizarea permanentă a contribuabililor.

Activitatea ANAF include și activităţi de monitorizare, supraveghere şi control, orientate spre zone şi domenii economice în care se manifestă fenomene de evaziune fiscală, indisciplină financiară sau slabă conformare.

Activitatea desfăşurată necesită un grad foarte ridicat de competenţă profesională a personalului Agenţiei, administrarea eficientă a contribuabililor fiind esenţială pentru colectarea veniturilor din impozite, taxe și contribuții pentru climatul investițional și recuperarea prejudiciilor aduse bugetului de stat. Marile companii ridică provocări deosebite pentru orice administrație fiscală, acestea putând să se angajeze în forme sofisticate de neconformare – ce presupun activități internaționale, tranzacții cu părți afiliate și scheme financiare structurate – ceea ce ar putea avea implicații serioase pe partea de venituri și ar putea contribui considerabil la gap-ul fiscal. În realizarea obiectivelor stabilite, funcţionarii publici ai Agenţiei Naționale de Administrare Fiscală sunt chemaţi să descopere şi să combată evaziunea fiscală şi vamală, să contribuie la protejarea mediului de afaceri împotriva actelor ilegale care afectează relațiile concurențiale și mecanismele economiei de piață, să asigure activitatea de investigare a unor lanţuri tranzacţionale organizate în scopul sustragerii de la îndeplinirea obligaţiilor fiscale, intrând astfel în confruntare cu elemente din zona criminalităţii economice.

Îndeplinirea atribuţiilor implică de foarte multe ori deplasarea echipelor la distanţe care depăşesc sute de kilometri, sunt foarte frecvente situaţiile în care activitatea de control este îngreunată, durata acţiunilor fiind prelungită în mod nejustificat pentru că sunt cazuri în care nu există mijloace de transport în comun, sau programul acestora nu permite deplasarea în condiţii de respectare a programului de activitate, atât al unităţii fiscale, cât şi al contribuabilului, precum şi situaţii în care niciunul din membrii echipei de control nu deţine autoturism personal sau nu se asigură sumele necesare efectuării acestor deplasări, în vederea îndeplinirii condiţiilor de eficienţă, eficacitate şi economicitate.

La nivelul conducerii Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, au fost semnalate situaţii în care funcţionari publici oneşti, care în îndeplinirea sarcinilor de serviciu respectă cu stricteţe legislaţia şi procedurile în vigoare, au fost victimele unor plângeri penale ale unor contribuabili de rea-credinţă, târâţi în instanţe în nume personal, suspendaţi din funcţia publică pe perioada urmăririi penale, fiind nevoiţi să suporte în plus şi costurile reprezentării lor în instanţele judecătoreşti.

Astfel de situaţii au un impact negativ nu numai asupra activităţii funcţionarilor publici în cauză, dar şi asupra întregului domeniu de activitate din care aceştia fac parte, eficienţa acţiunilor desfăşurate fiind grav afectată.

Această situaţie, coroborată cu un grad scăzut de satisfacţie în ceea ce priveşte condițiile de muncă, dar și nivelul de salarizare constituie un factor important în fluctuaţia mare a personalului, în mod deosebit a celui cu un nivel ridicat de competenţă profesională. Este edificator în acest sens faptul că în primele trei trimestre ale anului în curs au fost înregistrate 1.086 încetări ale rapoartelor de serviciu în cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.

În acest context, este necesară introducerea unui sistem de cointeresare a personalului din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală care participă la obținerea unor rezultate performante pentru asigurarea unei creșteri semnificative și constante a veniturilor colectate la bugetul general consolidat.

Mergeți în homepage ›

Etichete: , ,
Publicat la data de 27.12.2017

Lăsați un comentariu


Europa

Giuseppe Conte, premierul Italiei: Întregul edificiu european riscă să îşi piardă raţiunea de a fi

Iulian Soare

Întregul edificiu european riscă să îşi ”piardă raţiunea de a fi” dacă Uniunea Europeană va comite ”erori tragice” în faţa pandemiei de coronavirus, a declarat… Mai mult

Stiri

Spitalul militar destinat pacienţilor cu Covid-19 este operațional

Razvan Diaconu

Spitalul de campanie ridicat de armată în incinta Institutului Naţional de Gerontologie şi Geriatrie ”Ana Aslan” din Otopeni este operațional și pregătit să primească cazurile… Mai mult

Stiri

Virgil Popescu: Companiile din industria auto s-au reunit într-un grup de lucru pentru producerea în țară a ventilatoarelor necesare cazurilor critice de îmbolnăvire cu Covid-19

Vladimir Ionescu

Producătorii din industria auto din România au format un grup care lucrează pentru implementarea unui proiect privind producţia în România de ventilatoare mecanice necesare sistemului… Mai mult

Stiri

INACO: Ghidul surselor de finanțare pentru companii în timpul crizei Covid-19

Vladimir Ionescu

Un sondaj Best Jobs arată că peste 50% dintre angajatorii români au planuri să își continue afacerile, în ciuda agravării pandemiei de coronavirus. În acest… Mai mult

Stiri

Bilanț: 160 de noi cazuri de îmbolnăvire cu Covid-19 pe teritoriul României

Vladimir Ionescu

În ultimele 24 de ore (vineri-sâmbătă), 160 de noi cazuri de îmbolnăvire cu Covid-19 au fost identificate la nivel național, se arată în comunicatul transmis… Mai mult

Stiri

PSD, atac la ministrul Finanțelor: De amânarea ratelor beneficiază doar băncile. Florin Cîțu: Într-o economie nu există nimic gratuit

Razvan Diaconu

PSD consideră că băncile sunt avantajate de către ordonanţa de urgentă privind amânarea ratelor cu până la nouă luni, adoptată joi de Guvern. Social-democrații susțin… Mai mult

Europa

Cum a ajuns New York centrul infectărilor cu coronavirus din SUA

Vladimir Ionescu

Aproape jumătate dintre cazurile confirmate de Covid-19 din SUA, circa 45.900 vineri, sunt în statul New York. Numărul mare de locuitori (19,5 milioane de persoane),… Mai mult