La obiect

Modificări la schemele de ajutor de stat pentru companii: guvernul relaxează condițiile pentru a lărgi baza de aplicabilitate

Ministerul Finanțelor Publice modifică schemele de ajutor de stat 807/2014 și 332/2014, în urma consultării cu mediul privat, reiese dintr-un proiect de hotărâre publicat miercuri.… Mai mult

11.09.2019

Chestiunea

Cum faci să crești salariile în an electoral: ghidul polonez

Polonia e în plină campanie electorală, iar guvernul polonez se pregătește pentru o schimbare de paradigmă, premierul Meteusz Morawiecki anunțând ”sfârșitul erei forței de muncă… Mai mult

11.09.2019

La obiect

Optimizare fiscală mondială: Luxemburg și Olanda se află pe traseele a 7 trilioane de dolari de false investiții străine directe – studiu FMI

Falsele investiții străine directe (ISD) din lume se ridică la circa 15 trilioane de dolari, iar dintre acestea aproape jumătate doar trec, de fapt, prin… Mai mult

11.09.2019

Evenimentul

Comisia von der Leyen vs. Comisia Juncker: Schimbare de echilibru în Europa

Președintele-ales al Comisiei Europene a anunțat marți noua structură a executivului european. României i-a fost atribuit, prin viitorul comisar Rovana Plumb, portofoliul de la Transporturi.… Mai mult

10.09.2019

Cronicile

Noi prevederi fiscale pentru grupurile de companii – avantaje și limitări

de Anca Preda , Maria Pascu 9.9.2019

Legislația privind consolidarea fiscală la impozitul pe profit pentru companiile din același grup, temă aflată pe agenda de discuții dintre mediul de afaceri și Ministerul Finanțelor Publice de câțiva ani, a fost conturată într-un proiect de Ordonanță publicat recent. Textul propus a fost preluat într-un proiect de lege aflat spre dezbatere și adoptare în Parlament.

Efortul declarativ se reduce și costurile totale scad

Prin introducerea conceptului de grup fiscal, companiilor  din același grup li se va permite agregarea rezultatelor fiscale, ceea ce ar trebui, pe de o parte, să ușureze eforturile de raportare fiscală la nivel de grup și, pe de altă parte, să permită grupului să își diminueze costul total cu impozitele plătite, întrucât va fi posibil ca pierderile fiscale ale unora din companiile membre să fie compensate cu profiturile celorlalte.

Cu toate acestea, analizând separat cele două aspecte, observăm că proiectul  prevede, pe de o parte, ca fiecare membru din grupul fiscal să își calculeze, în mod individual, impozitul pe profit datorat, urmând ca, la nivel de grup, să se facă o consolidare a tuturor calculelor efectuate prin însumarea acestora si completarea unei singure declarații de impozit pe profit. Astfel, membrii grupului nu vor scăpa de calculul rezultatului fiscal individual, ci vor fi scutiți doar de efortul de a îl transpune în formularul 101 individual.

Pierderile înregistrate înainte de intrarea în grup nu se compensează

Cât privește agregarea rezultatelor fiscale, consolidarea în varianta propusă de autorități permite compensarea pozițiilor de pierdere fiscală cu cele de profit fiscal între membrii grupului însă acest avantaj este limitat la pierderile rezultate după intrarea în grup. Cu alte cuvinte, pentru pierderile fiscale înregistrate înainte de intrarea în grup, nu există posibilitatea compensării.

Mai mult, fiecare membru își va calcula încadrarea în limitele de deductibilitate la nivel individual, și nu consolidat. De exemplu, costurile cu finanțarea sau cheltuielile sociale ce vor putea fi transmise grupului pentru a fi deduse din rezultatul fiscal consolidat sunt cele determinate pe baza limitelor individuale, deși, în anumite situații, dacă s-ar calcula la nivel consolidat, s-ar putea obține un avantaj fiscal mai mare.

În mod similar, creditele fiscale aferente sponsorizărilor și scutirea de impozit pe profit reinvestit vor fi testate individual, dar grupul va putea cuprinde toate sumele în consolidare doar dacă impozitul pe profit agregat va acoperi totalul sumelor respective.

În plus, se menține, din păcate, efortul declarativ legat de pregătirea dosarului de prețuri de transfer la nivelul fiecărui membru, inclusiv pentru tranzacțiile desfășurate cu membrii grupului. Mediul de afaceri a făcut propuneri directe în sensul eliminării acestei obligativități, însă acestea nu se regăsesc în noul proiect.

Cum se pot maximiza beneficiile consolidării fiscale?

O variantă utilizată până în prezent de a consolida rezultatele fiscale ale mai multor companii este reorganizarea prin operațiuni de fuziune sau divizare, operațiuni care, în general, aduc sinergii și oportunități de eficientizare pentru afacerile comune.

Cu alte cuvinte, atunci când grupurile urmăreau integrarea activităților lor în vederea eficientizării proceselor operaționale și de management și alegeau varianta fuziunii sau divizării, obțineau automat “consolidarea” rezultatelor lor contabile și fiscale. Această “consolidare” aducea beneficiul unui singur calcul de impozit pe profit, nu individual cum este prevăzut în cazul consolidării fiscale. Mai mult, un alt beneficiu secundar al fuziunilor, de exemplu, consta în posibilitatea societății absorbante să preia și să utilizeze pierderile fiscale anterior înregistrate de societățile absorbite, chiar dacă acestea sunt microîntreprinderi la data fuziunii. Un motiv de simplificare era de asemenea eliminarea tranzacțiilor intra-grup și implicit a cerințelor de documentare a prețurilor de transfer.

Ce se întâmplă în cazul companiilor cu regimuri fiscale specifice?

Proiectul menționează expres că microîntreprinderile și plătitorii de impozit HoReCa nu pot adera la grupul fiscal. Această prevedere se contrazice cu alte două conform cărora, pe de o parte, pe perioada de consolidare, membrii unui grup fiscal care devin microîntreprinderi sau plătitoare de impozit HoReCa, pot aplica sistemul de consolidare fiscală prin excepție, iar, pe de altă parte textul propune obligația membrului care nu mai îndeplinește condiția de a fi plătitor de impozit pe profit de a ieși din grup.

Prin urmare, rămâne neclar dacă microîntreprinderile și companiile plătitoare de impozit HoReCa pot aplica regulile sistemului de consolidare fiscală, astfel încât sunt necesare clarificări exprese în acest sens.

În acest context, înainte de a lua o decizie referitoare la sistemul / metoda cea mai avantajoasă de „consolidare” a unui grup fiscal, trebuie pregătită o analiză amănunțită din mai multe perspective (spre ex., regimul fiscal al societăților din grup, perspectivă financiară, contabilă, etc.), întrucât e posibil ca pentru un anumit grup consolidarea fiscală să fie cea mai potrivită, iar pentru un alt grup să fie avantajoasă reorganizarea. Totuși, trebuie menționat că, spre deosebire de consolidare, unde pot intra toate societățile unui grup care îndeplinesc condițiile prevăzute de textul de lege, în cazul reorganizărilor pot fi aduse laolaltă societăți sau activități în măsura în care o eventuala sinergie aduce, în primul rând, avantaje economice activității per ansamblu (de ex. un proces de management mai eficient). Reorganizările nu trebuie efectuate cu scopul principal al consolidării fiscale și/sau preluării pierderilor fiscale.

*

Material de Maria Pascu, Manager Senior servicii Fiscale, și Anca Preda, Consultant Senior servicii Fiscale, Deloitte România

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 9.9.2019

Lăsați un comentariu


Europa

Donald Trump ameninţă că va elibera teroriştii ISIS capturaţi de SUA la frontierele Europei

Iulian Soare

Donald Trump, preşedintele Statelor Unite, a avertizat, vineri seară, ţările europene care nu acceptă repatrierea membrilor reţelei teroriste Stat Islamic capturaţi de armata americană că… Mai mult

Stiri

CRONICILE de sâmbătă dimineața

Redacţia

cursdeguvernare.ro adună, în fiecare sâmbătă dimineață, cele câteva titluri pe care le-a prezentat, de-a lungul săptămânii, din publicația (exclusiv print) CRONICILE Curs de guvernare (LINK de prezentare AICI). Articolele din CRONICI,… Mai mult

Europa

Ecuația politico-militară a Occidentului mai câștigă niște necunoscute. Emanciparea strategică a aliaților SUA

Octavian Manea

Textul de mai jos este un scurt rezumat al unei analize apărute în nr. 97 al ”CRONICILOR Curs de Guvernare”, la secțiunea ”Cronicile altora ”.… Mai mult

Stiri

Petrov / Traian Băsescu a fost colaborator al Securității – verdict al Curții de Apel București

Razvan Diaconu

Magistraţii Curţii de Apel Bucureşti au constatat, vineri, că fostul preşedinte al României, Traian Băsescu, a fost colaborator al Securităţii. Decizia nu este definitivă, Traian… Mai mult

Stiri

Premierul își pregătește vizita în SUA – Proiect de modificare a Legii offshore în favoarea investitorilor

Adrian N Ionescu

Chiar înaintea plecării premierului Viorica Dăncilă în SUA, Ministerul Energiei a pus în dezbatere publică un proiect de lege care ar fi menit să facă… Mai mult

Stiri

Klaus Iohannis intră oficial în cursa pentru obținerea unui al doilea mandat de președinte

Razvan Diaconu

Președintele Klaus Iohannis și-a depus vineri candidatura pentru al doilea mandat la Cotroceni, având 2,2 milioane de semnături de susținere. Klaus Iohannis este al patrulea… Mai mult

Stiri

Dan Barna și-a depus candidatura pentru alegerile prezidențiale

Vladimir Ionescu

Dan Barna și-a depus, vineri, la Biroul Electoral Central, candidatura pentru alegerile prezidențiale. Alianța a depus în susținerea candidaturii aproape 400.000 de semnături. Candidatul Alianței… Mai mult