La obiect

Optimizare fiscală mondială: Luxemburg și Olanda se află pe traseele a 7 trilioane de dolari de false investiții străine directe – studiu FMI

Falsele investiții străine directe (ISD) din lume se ridică la circa 15 trilioane de dolari, iar dintre acestea aproape jumătate doar trec, de fapt, prin… Mai mult

11.09.2019

Evenimentul

Comisia von der Leyen vs. Comisia Juncker: Schimbare de echilibru în Europa

Președintele-ales al Comisiei Europene a anunțat marți noua structură a executivului european. României i-a fost atribuit, prin viitorul comisar Rovana Plumb, portofoliul de la Transporturi.… Mai mult

10.09.2019

La obiect

Noua strategie de îndatorare: MFP vrea mai mulți lei de la bănci, BNR se teme de gradul lor mare de expunere pe datoria guvernamentală

Ministerul Finanțelor (MFP) pare să nu fi ținut seama de gradul mare de expunere a băncilor la deținerile de titluri de stat, atunci când și-a… Mai mult

10.09.2019

Chestiunea

Record istoric la deficitul comercial, în iulie 2019. Am trecut pe deficit lunar și la mașini și echipamente de transport

Deficitul comercial pe luna iulie 2019 a urcat brusc la nivelul record istoric de 1.755,5 milioane euro, cu 38% mai mult decât în aceeaşi lună… Mai mult

09.09.2019

Cronicile

Noi modificări propuse la Codul fiscal: Consolidarea impozitului pe profiturile unui grup

de Adrian N Ionescu , 20.8.2019

Consolidarea fiscală a fost acceptată de Ministerul Finanţelor (MFP), care a publicat un proiect de modificare a Codului fiscal care prevede plata impozitului pe profit prin stabilirea și înregistrarea unui grup fiscal.

Asta înseamnă că un grup de companii, controlate în proporţie de 75% de un singur acţionar, va putea depune o singură declaraţie de impozit pe profitul consolidat.

Condiție esențială: grupurile trebuie să dețină un dosar al prețurilor de transfer.

MFP a estimat la un miliard de euro cifra de afaceri a celor 191 de societăți care au depus bilanț contabil consolidat în anul 2017, dar care nu are impact fiscal. MFP nu a putut preciza câte din acestea satisfac toate condiţiile de eligibilitate pentru consolidarea fiscală.

Avocatul Gabriel Biriș spune că, doar în teorie este posibil ca o companie A (producător) să vândă unei companii B (distribuitor), care să vândă la companii C din alte țări UE (toate din același grup), la un preț mai mic decât cel din piață.

„În teorie, prețul la care vinde A către B (ambele din România) ar putea fi mai mic decât prețul pieței, ceea ce ar putea permite ca B să vândă la un preț mai mic către alte firme din grup (din alt stat UE).

În practică însă, așa ceva nu se întamplă din următoarele motive:

– grupurile multinaționale care au fabrici în România nu au și distribuitori în Romania din simplul motiv că Romania nu are infrastructura de care e nevoie pentru a face aici centre de distribuție europene. În plus, poziționarea geografică a României, la granița UE, este un dezavantaj;

– ca să aibă sens o astfel de schemă pentru un grup multinațional, ar trebui ca firma C să fie într-o jurisdicție în care impozitul pe profit să fie mai mic decât în România. Or, în UE Bulgaria si Ungaria au impozit pe profit mai mic decât la noi, dar nu au piețe semnificative. Irlanda are și ea impozit pe profit mai mic, dar iese din discuție din cauza poziționării geografice;

– presupunând că A ar vinde către B la marjă netă mai mică decât cea care ar rezulta din studiul re: prețuri de transfer, ajustarea impozitului pe profit la A este obligatoriu de făcut și la B, deci o sumă suplimentară colectată de la A ar trebui obligatoriu dată inapoi lui B, statul putând cel mult colecta dobânzi și penalități (care însă sunt mici, – 0,02% + 0,01%/zi) si asta doar in cazul ipotetic prezentat mai sus.

Deci, companiile românești va trebui să continue să facă dosare costisitoare de prețuri de transfer, chiar și pentru tranzacțiile între afiliați din același grup fiscal. Și o bună parte din ce companiile românești plătesc consultanților pentru dosarul preturilor de transfer, aceștia plătesc pentru folosirea Amadeus (sau similar) unor companii străine.

Singurul lucru cert obtinut de Finanate este erodarea bazei de calcul a impozitului pe profit in România cu sumele ce trebuie plătite pentru consultarea bazelor de date fără de care nu pot fi făcute studiile re: preţuri de transfer”, conchide Gabriel Biriş în pledoaria sa.

Ce spune proiectul de OUG

Proiectul de modificare a Codului Fiscal introduce, după Capitolul IV, capitolul IV1 „Reguli privind consolidarea fiscală în domeniul impozitului pe profit”, care prevede plata impozitului pe profit prin stabilirea și înregistrarea unui grup fiscal.

(Descărcați AICI proiectul OUG de completare a Codului Fiscal cu capitolul prvind consolidarea fiscală )

Astfel:

  • Grupul fiscal este constituit din două sau mai multe firme, dintre care una deține drepturi de participare/vot în comun de min. 75% (condiție care trebuie îndeplinită atât cu 1 an anterior, cât la data înființării grupului și care trebuie menținută pe perioada de consolidare a grupului):
  • Membrii să aplice același sistem de plată al impozitului;
  • Perioada minimă de aplicare: un grup fiscal trebuie menținut pentru minim 5 ani; ieșirea din grup se realizează obligatoriu pe măsură ce condițiile nu mai sunt îndeplinite sau voluntar;
  • Modul de calcul a consolidării fiscale: fiecare membru al grupului trebuie să facă propriul calcul individual de impozit pe profit, până la nivelul profitului impozabil sau pierderii fiscale, să completeze și să transmită Declarația 101 de impozit pe profit la persoana juridică responsabilă;
  • Termenul și modul de depunere a Declarației de impozit pe profit consolidată care adună declarațiile individuale 101 ale membrilor grupului, rezultând o poziție „netă” de impozit pe profit/pierdere fiscală la nivel de grup;
  • Trebuie respectate şi:
    • reguli de aplicare a ajustărilor/estimărilor din perspectiva prețurilor de transfer și a cerinței de documentare a tranzacțiilor intra-grup pe perioada apartenenței la grup ;
    • reguli privind regimul pierderilor fiscale;
    • reguli anti-abuz, similare celor aplicabile reorganizărilor fiscale.
Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 20.8.2019

Lăsați un comentariu


Digital

România și Polonia au semnat un Memorandum de înțelegere în domeniul digital

Vladimir Ionescu

În marja consultărilor interguvernamentale România – Republica Polonă care au avut loc miercuri, la București, ministrul Comunicațiilor, Alexandru Petrescu, a avut o întâlnire bilaterală cu… Mai mult

Stiri

Și președintele și premierul sunt covinși fiecare că CCR le-a făcut dreptate

Razvan Diaconu

Președintele Klaus Iohannis și premierul Viorica Dăncilă interpretează în mod diferit decizia de miercuri a CCR, cei doi considerând însă că verdictul Curții le este… Mai mult

Stiri

Bolt investește 10 milioane de euro, până în 2025, în proiectul Green Plan

Vladimir Ionescu

Bolt, cea mai mare platformă europeană de transport la cerere, anunță că va transforma cursele efectuate prin intermediul aplicației sale în Europa în călătorii neutre… Mai mult

Europa

OUG 114: Prețul gazelor pe piața românească a ajuns la dublul celui de la Viena

Adrian N Ionescu

Tendința scumpirii gazelor pe piața din România, rămasă liberă după restricțiile OUG 114 / 2018, au dus prețul mediu ponderat al tranzacțiilor de la Bursa… Mai mult

Stiri

Decizie CCR: Președintele nu poate refuza revocările și trebuie să numească interimarii, premierul trebuie să ceară Parlamentului votul pentru noua structură a guvernului

Vladimir Ionescu

UPDATE: CCR a transmis comunicatul referitor la situația ocnflictuală existentă între cele două Palate. Motivarea, cu detaliile complete, urmează să apară ulterior. Prezentăm integral comunicatul… Mai mult

Europa

Parlamentul European nu înțelege competențele unor portofolii din noua Comisie și cere lămuriri suplimentare

Razvan Diaconu

Lideri ai grupurilor politice reprezentate în Parlamentul European cer președintelui-ales al Comisiei Europene să clarifice, dacă nu să schimbe, atribuțiile și titulaturile unor portofolii atribuite… Mai mult

Europa

Bruxelles / Fondul pentru ajustarea la globalizare, adaptat pentru un Brexit fără acord

Iulian Soare

Atribuțiile Fondului european de ajustare la globalizare (EFG) au fost extinse de UE pentru a cuprinde și ajutarea eventualilor șomeri ce vor rezulta dintr-o ieșire… Mai mult