joi

30 iunie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

20 august, 2019

Consolidarea fiscală a fost acceptată de Ministerul Finanţelor (MFP), care a publicat un proiect de modificare a Codului fiscal care prevede plata impozitului pe profit prin stabilirea și înregistrarea unui grup fiscal.

Asta înseamnă că un grup de companii, controlate în proporţie de 75% de un singur acţionar, va putea depune o singură declaraţie de impozit pe profitul consolidat.

Condiție esențială: grupurile trebuie să dețină un dosar al prețurilor de transfer.


MFP a estimat la un miliard de euro cifra de afaceri a celor 191 de societăți care au depus bilanț contabil consolidat în anul 2017, dar care nu are impact fiscal. MFP nu a putut preciza câte din acestea satisfac toate condiţiile de eligibilitate pentru consolidarea fiscală.

Avocatul Gabriel Biriș spune că, doar în teorie este posibil ca o companie A (producător) să vândă unei companii B (distribuitor), care să vândă la companii C din alte țări UE (toate din același grup), la un preț mai mic decât cel din piață.

„În teorie, prețul la care vinde A către B (ambele din România) ar putea fi mai mic decât prețul pieței, ceea ce ar putea permite ca B să vândă la un preț mai mic către alte firme din grup (din alt stat UE).

În practică însă, așa ceva nu se întamplă din următoarele motive:


– grupurile multinaționale care au fabrici în România nu au și distribuitori în Romania din simplul motiv că Romania nu are infrastructura de care e nevoie pentru a face aici centre de distribuție europene. În plus, poziționarea geografică a României, la granița UE, este un dezavantaj;

– ca să aibă sens o astfel de schemă pentru un grup multinațional, ar trebui ca firma C să fie într-o jurisdicție în care impozitul pe profit să fie mai mic decât în România. Or, în UE Bulgaria si Ungaria au impozit pe profit mai mic decât la noi, dar nu au piețe semnificative. Irlanda are și ea impozit pe profit mai mic, dar iese din discuție din cauza poziționării geografice;

– presupunând că A ar vinde către B la marjă netă mai mică decât cea care ar rezulta din studiul re: prețuri de transfer, ajustarea impozitului pe profit la A este obligatoriu de făcut și la B, deci o sumă suplimentară colectată de la A ar trebui obligatoriu dată inapoi lui B, statul putând cel mult colecta dobânzi și penalități (care însă sunt mici, – 0,02% + 0,01%/zi) si asta doar in cazul ipotetic prezentat mai sus.

Deci, companiile românești va trebui să continue să facă dosare costisitoare de prețuri de transfer, chiar și pentru tranzacțiile între afiliați din același grup fiscal. Și o bună parte din ce companiile românești plătesc consultanților pentru dosarul preturilor de transfer, aceștia plătesc pentru folosirea Amadeus (sau similar) unor companii străine.

Singurul lucru cert obtinut de Finanate este erodarea bazei de calcul a impozitului pe profit in România cu sumele ce trebuie plătite pentru consultarea bazelor de date fără de care nu pot fi făcute studiile re: preţuri de transfer”, conchide Gabriel Biriş în pledoaria sa.

Ce spune proiectul de OUG

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Proiectul de modificare a Codului Fiscal introduce, după Capitolul IV, capitolul IV1 „Reguli privind consolidarea fiscală în domeniul impozitului pe profit”, care prevede plata impozitului pe profit prin stabilirea și înregistrarea unui grup fiscal.

(Descărcați AICI proiectul OUG de completare a Codului Fiscal cu capitolul prvind consolidarea fiscală )

Astfel:

  • Grupul fiscal este constituit din două sau mai multe firme, dintre care una deține drepturi de participare/vot în comun de min. 75% (condiție care trebuie îndeplinită atât cu 1 an anterior, cât la data înființării grupului și care trebuie menținută pe perioada de consolidare a grupului):
  • Membrii să aplice același sistem de plată al impozitului;
  • Perioada minimă de aplicare: un grup fiscal trebuie menținut pentru minim 5 ani; ieșirea din grup se realizează obligatoriu pe măsură ce condițiile nu mai sunt îndeplinite sau voluntar;
  • Modul de calcul a consolidării fiscale: fiecare membru al grupului trebuie să facă propriul calcul individual de impozit pe profit, până la nivelul profitului impozabil sau pierderii fiscale, să completeze și să transmită Declarația 101 de impozit pe profit la persoana juridică responsabilă;
  • Termenul și modul de depunere a Declarației de impozit pe profit consolidată care adună declarațiile individuale 101 ale membrilor grupului, rezultând o poziție „netă” de impozit pe profit/pierdere fiscală la nivel de grup;
  • Trebuie respectate şi:
    • reguli de aplicare a ajustărilor/estimărilor din perspectiva prețurilor de transfer și a cerinței de documentare a tranzacțiilor intra-grup pe perioada apartenenței la grup ;
    • reguli privind regimul pierderilor fiscale;
    • reguli anti-abuz, similare celor aplicabile reorganizărilor fiscale.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Consumatorii români aveau, la nivelul anului 2021, o paritate a puterii de cumpărare de 55,5% din media europeană, procent identic cu cel din 2020, cel mai redus de...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: