Întărirea dolarului la cel mai puternic nivel din ultimele două decenii afectează semnificativ afacerile companiilor americane cu operațiuni globale, a căror venituri vor scădea pe măsură ce produsele și serviciile pe care le vând peste graniță devin tot mai necompetitive, potrivit Financial Times.
Dolarul puternic a șters miliarde de dolari din vânzările din trimestrul al doilea ale companiilor americane, determinându numeroase multinaționale să-și reducă estimările pentru restul anului.
Pe lista companiilor afectate de întărirea semnificativă a dolarului se află IBM, Netflix, Johnson & Johnson și Philip Morris. Analiștii se așteaptă ca acest grup să se extindă zilele viitoare, pe măsură ce titani ai industriei tehnologice, cum ar fi Apple și Microsoft – care generează o parte substanțială a afacerilor lor în afara SUA – își vor publica rezultatele trimestriale.
Șocul valutar a tulburat apele într-o perioadă în care câștigurile companiilor sunt studiate îndeaproape de analiștii care caută potențiale semne de slăbire a economiei mondiale, în contextul în care inflația ridicată și înăsprirea politicii monetare afectează cererea peste tot în lume. Datele preliminare sugerează deja o reducere a activității, din cauza impactului prețurilor asupra puterii de cumpărare a consumatorilor.
Impactul uriaș al aprecierii dolarului
Companiile americane cu afaceri însemnate pe piețe străine sunt afectate negativ de aprecierea dolarului, deoarece aceasta duce la scăderea vânzărilor internaționale, produsele și serviciile multinaționalelor SUA devenind mai puțin competitive în raport cu cele ale competitorilor lor locali.
O încetinirea a activității economice în Europa, dar și în China reprezintă provocări suplimentare pentru companiile americane cu businessuri peste graniță.
Peste un sfert din afacerile de peste 14.000 de miliarde de dolari a celor mai importante 500 de companii listate pe bursa americană au fost realizate în afara SUA în 2021.
În cursul săptămânii trecute, IBM a avertizat că întărirea dolarului ar putea duce la reducerea veniturilor companiei cu 3,5 miliarde de dolari în acest an. Johnson & Johnson și-a redus la rândul său estimările, anticipând că aprecierea monedei americane ar putea duce la o scădere de patru miliarde de dolari a veniturilor în acest an. Philip Morris estimează o scădere de 500 de milioane de dolari și Netflix de 339 de milioane de dolari.
Investitorii sunt acum cu ochii pe raportările financiare ale giganților din tehnologie.
Goldman Sachs estimează că 59% din vânzările companiilor de tehnologie din S&P au fost generate în afara SUA, cu mult peste media companiilor din S&P, de 29%.
Evoluțiile bursiere sugerează, de altfel, că investitorii preferă acțiunile companiilor cu afaceri în principal din SUA. Indicele Goldman al companiilor americane cu expuneri internaționale mari a scăzut de peste două ori mai mult în acest an, comparativ cu omologul său intern, respectiv 19,6% față de 9,1%.
***