miercuri

24 aprilie, 2024

4 noiembrie, 2022

La o săptămână după ce parlamentarii UE au decis să interzică vânzarea autoturismelor echipate cu motoare ctermice din 2035, Comisarul european pentru piața internă, Thierry Breton, afirmă că decizia nu este tocmai definitivă.

Într-un interviu pentru Politico Playbook, Comisarul Breton avertizează despre „perturbarea gigantică” pe care o va produce interdicția asupra uneia dintre industriile de bază ale UE.

UE nu își poate permite să eșueze cu acest proiect

Trecerea de la benzină și motorină la electricitate va avea atât de multe implicații pentru companiile din amonte și din aval, încât UE nu își poate permite să eșueze, afirmă Thierry Breton.


În cazul în care vor exista sincope în proces, UE va trebui să-și revizuiască data de eliminare treptată, a avertizat „fără niciun tabu” comisarul european.

Având în vedere mizele importante, Thierry Breton a spus că a insistat asupra unei ”frâne de urgență” – o clauză de revizuire care va fi activată în 2026 – care va permite amânarea datei de eliminare din 2035, dacă este necesar.

„Am spus că este foarte important să avem o clauză de revizuire cât mai curând posibil, astfel încât să avem timp să reacționăm dacă este necesar — ​​pentru că, evident, vorbim de o schimbare gigantică a unui întreg sector industrial. Sunt fericit că colegislatorii mi-au urmat sugestia și au decis asupra unei clauze de revizuire”, a afirmat comisarul Breton.

Ce este în joc: locuri de muncă, producția de electricitate și de materii prime

Aproximativ „600.000 de locuri de muncă vor fi distruse” în procesul de trecere de la motorul cu ardere internă la cel electric. Nu vorbim doar despre marii producători de mașini – care cu siguranță se vor descurca – ci vorbim despre întregul ecosistem”, a afirmat comisarul european.


Pentru a produce toate acele mașini electrice care să le înlocuiască pe cele tradiționale, „vom avea nevoie de 15 ori mai mult litiu până în 2030, de patru ori mai mult cobalt, de patru ori mai mult grafit, de trei ori mai mult nichel”, a spus Breton. „Deci, vom avea un consum enorm de materii prime și trebuie să studiem toate acestea.”

Un alt argument: ​​„Dacă dorim ca toate mașinile să fie electrice, vom avea nevoie de 150 GW în plus producție de electricitate pe an – asta înseamnă cu 20 până la 25% mai multă energie decât producem astăzi în Europa”, a precizat Thierry Breton.

„Deci va trebui să creștem masiv producția de energie electrică. Dar va trebui să fie și electricitate fără carbon – dacă o facem cu cărbune sau gaz, nu are sens…”

Mai mult: „Până în 2030 ne dorim 30 de milioane de vehicule electrice pe drumurile Europei. Asta înseamnă că avem nevoie de aproximativ 7 milioane de stații de încărcare. Dar astăzi avem doar 350.000, dintre care 70% sunt în doar trei țări – Franța, Germania și Țările de Jos”, a adăugat Breton.

Thierry Breton: Să renunțăm la idealism

În interviu, Thierry Breton a insistat că dorește ca transformarea să reușească și că „este complet de acord cu această ambiție” – dar insistă că este nevoie de realism rece pentru a o realiza.

Aceasta include renunțarea la ”un oarecare idealism” și, în schimb, concentrarea pe provocările cheie.

Care sunt aceste ”provocări cheie”? „Echipa mea va dezvolta ideea în săptămânile următoare, împreună cu părțile interesate”, a spus Breton, referindu-se în principiu la construcția stațiilor de încărcare în UE, la creșterea producției de materii prime.

Și din nou, în cazul în care Comisia și părțile interesate își dau seama că nu sunt pe cale să respecte termenul limită, „ar trebui să ne apropiem de data de revizuire în 2026 fără tabuuri” – inclusiv posibilitatea de a amâna data de eliminare treptată a motorului cu ardere din 2035.

Producția motoarelor clasice trebuie să continuie după 2035

UE, ca bloc de aproximativ 450 de milioane de oameni, nu este o insulă, a indicat Breton. Doar pentru că europenii vor putea cumpăra doar mașini electrice, asta nu înseamnă că „restul lumii, adică 7 miliarde de oameni… nu va continua să folosească vehicule cu ardere timp de multe decenii”.

Thierry Breton indică în special Africa, unde multe țări nu au rețele electrice stabile și sunt la multe decenii în urmă de a produce suficientă energie electrică pentru a-și alimenta și flote de vehicule.

UE nu ar trebui să renunțe la aceste piețe, a insistat Thierry Breton. Dimpotrivă, motoarele cu ardere din UE vor fi mai curate decât alternativele în multe cazuri, așa că producătorii de mașini ar trebui să continue să le exporte în lume: „Încurajez companiile din UE să continue să producă motoare cu ardere”, a spus el.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: