Chestiunea

Blocarea reformei Fiscului: Niciun euro din creditul luat de la Banca Mondială nu s-a cheltuit în 2017 pentru dezvoltarea componentelor critice ale ANAF

  Dispare orice umbră de îndoială: pentru guvernele PSD-ALDE și pentru ”specialiștii din umbră” ai acestora este mai simplu să apeleze la artificii contabile, să… Mai mult

01.08.2018

Chestiunea

Adevăratul sabotaj al dezvoltării: activitatea în Cercetare s-a prăbușit. Odată cu creșterea numărului de doctorate

România este singura țară din regiune care a înregistrat o scădere a numărului de cercetători,  în perioada 2005 – 2015. În timp ce în Ungaria,… Mai mult

01.08.2018

Analiză

România vulnerabilă: Structura exporturilor româneşti le expune la riscuri. Nu există strategii realiste

Exporturile româneşti sunt prea puţin diversificate, astfel încât au o rezistență mică la variațiile de cerere rezultate din evoluția ciclului economic. Dezvoltarea exporturilor auto, sau mai… Mai mult

31.07.2018

La obiect

Băncile nu riscă pentru credite decât depozitele atrase. Românii preferă încă să-şi plaseze economiile în pierdere

Băncile preferă să nu rişte decât economiile populaţiei şi ale firmelor pentru finanţarea economiei prin credite. În schimb, profitabilitatea băncilor este în creştere considerabilă, inclusiv… Mai mult

31.07.2018

”Moldova vrea degeaba autostradă”: deși finanțarea cu bani UE e aprobată, guvernul va construi autostrada în Parteneriat Public-Privat

de Victor Bratu , 25.5.2018

La cinci zile după protestul motorizat organizat de către ONG ”Împreună pentru A8” și ”Moldova vrea autostradă”, Guvernul a anunțat după ședința de joi că sectorul Tg. Neamț-Iași al A8 va fi construit în Parteneriat Public-Privat.

decizie irațională: întreagul proiect A8 (Ungheni-Iași-Tg.Neamț–Tg.Mureș) are finanțare europeană asigurată în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare.

Asociația Pro Infrastructura și-a exprimat vineri nemulțumirea că ”după mulți ani de promisiuni deșarte, Guvernul alege să răspundă cetățenilor din Moldova în aceeași notă, cu hărți făcute pe genunchi fără nicio valoare și cu termene fanteziste care nu mai pot păcăli pe nimeni.”

Asociația a prezentat vineri, pe pagina sa de Facebook, situația la zi a proiectului A8:

CNAIR a lansat în licitație revizuirea studiilor de fezabilitate realizate în 2010 pentru a le aduce la un nivel tehnic corespunzător și pentru a obține acordul de mediu.

Însă două licitații au fost anulate (Ditrău-Târgu Neamț și Târgu Neamț-Iași-Ungheni), iar singurul contract semnat (Târgu Mureș-Ditrău) practic nici nu a început, fiind suspendat de CNAIR (în două rânduri) și apoi reziliat pe 19.01.2018.

La momentul respectiv, experții asociației afirmau: ”Simplu spus, directorii CNAIR sunt incompetenti, rău-voitori, manipulează opinia publică și își bat joc de cetățeni, condamnând regiunea Moldovei la subdezvoltare și izolare economică prin DECIZIA DE REZILIERE a acestui contract, sfidând cu nerușinare eforturile societății civile și chiar ale politicienilor care cer această autostradă, având (100% legal și contractual) opțiunea SĂ RIDICE suspendarea, așa cum TOT EI au făcut în septembrie 2016! Anul 2018, al Centenarului Marii Uniri, va fi încă un an pierdut pentru Autostrada A8!”

După momentul 19 ianuarie, nu s-a mai întâmplat absolut nimic în cu documențaîa sectorului Târgu Mureș-Ditrău. CNAIR și MT au promis în repetate rânduri că vor debloca situația, dar asta nu s-a întâmplat.

Recent, Guvernul a inclus pe o hartă frumos colorată sectorul dintre Târgu Neamț și Iași în cadrul proiectelor ce se doresc a fi realizate prin Parteneriat Public Privat (PPP), deși toți cei 311 km ai Autostrăzii A8 au deja finanțare europeană asigurată prin POIM, o soluție mult mai ieftină și mai ușor de accesat decât varianta PPP.

Din păcate, PPP-ul nu reprezintă o soluție magică pentru construcția mai rapidă de autostrăzi. Și în acest caz, studiile bine fundamentate sunt vitale și este nevoie de o pregătire profesionistă a proiectelor pentru a evita blocajele în execuția lucrărilor.

Doar prin identificarea minuțioasă a riscurilor din teren partenerii privați (constructori, bănci, fonduri investiții) pot fi atrași într-un astfel de parteneriat!

În caz contrar, vor participa doar companii dispuse să își asume riscuri imense, costurile fiind pe măsură. În plus, spre deosebire de proiectele finanțate din bani europeni, statul român trebuie să participe la investiție cu un procent mult mai mare, iar autoritățile nu sunt în stare să finanțeze corespunzător proiectele pe fonduri comunitare.

În final, asociația solicită CNAIR ”să re-lanseze urgent procedurile de actualizare a studiilor de fezabilitate pentru Autostrada A8”.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 25.5.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Încredere erodată: Costul finanțării României revine pe creștere pentru trimestrele următoare

Adrian N Ionescu

Neîncrederea în capacitatea de execuţie bugetară a Guvernului Român îi va face pe investitorii în titlurile de stat să ceară dobânzi tot mai mari, potrivit… Mai mult

Stiri

Ecaterina Andronescu: Guvernul Dăncilă, cel mai slab din istoria PSD

Razvan Diaconu

Senatorul PSD Ecaterina Andronescu a declarat luni, la Adevărul Live, că se aşteaptă să fie exclusă din partid după ce i-a cerut cerut demisia lui… Mai mult

Stiri

Camera Deputaților / PSD refuză convocarea sesiunii extraordinare solicitată de Opoziție. PNL îl amenință pe Liviu Dragnea cu o plângere penală

Vladimir Ionescu

Cererea deputaților PNL, USR și PMP de a se convoca o sesiune extraordinară la Camera Deputaților în perioada 20-24 august, pe tema protestului din 10… Mai mult

Stiri

Comisia Europeană va obliga Facebook, YouTube şi Twitter să elimine propaganda teroristă şi extremistă

Iulian Soare

Comisia Europeană intenţionează să oblige companii din domeniul online precum Facebook, YouTube şi Twitter să identifice şi să elimine propaganda teroristă şi violenţa extremistă, neconformarea… Mai mult

Stiri

Șeful Jandarmeriei, la Parchetul General

Victor Bratu

Şeful Jandarmeriei Române, Ionuţ Cătălin Sindile, s-a prezentat luni la Parchetul General pentru a stabili cu procurorii modalităţile de identificare a persoanelor care au comis… Mai mult

Europa

Dividendele, un nou record: Aproape 500 miliarde de dolari plătite la nivel global în T2

Adrian N Ionescu

Ritmul anual de creștere a dividendelor plătite la nivel global a fost de 12,9% în Trimestrul 2, acestea atingând o nouă valoare record de 497,4… Mai mult

Stiri

Peste 61.000 de locuri de muncă vacante în trim. II – 27% din ele, în sectorul public

Vladimir Ionescu

Numărul locurilor d emuncă vacante în trimestrul al doilea al acestui an a fost de 61.400, cu aproximativ 3.000 mai multe decât în cele trei… Mai mult