Evenimentul

Document / Privilegii spectaculoase: RAAPPS va plăti chiria locuințelor de protocol, întreţinerea, taxele şi impozitele pentru imobilele în care locuiesc preşedinţii CCR, CSM, ICCJ, Curţii de Conturi şi Academiei Române

Guvernul Dăncilă a aprobat în ședința de miercuri o Ordonanță de Urgență ce stabilește obligația RAAPPS de a suporta cheltuielile de întreţinere, taxele şi impozitele… Mai mult

13.06.2018

La obiect

T1 2018 – pensia medie lunară, cu peste zece procente mai mare faţă de anul trecut, puterea de cumpărare cam cu 5% mai mare

În primul trimestru din 2018, pensia medie lunară a fost de 1.122 lei, cu zece lei sau 0,9% mai puţin faţă de trimestrul precedent. Totodată,… Mai mult

13.06.2018

Evenimentul

Sub ochii Chinei și Rusiei: Acordul Trump – Kim, un progres mai curând simbolic în absența detaliilor concrete, urmează negocieri grele

Acordul semnat marți de președintele SUA, Donald Trump, și de cel al Coreei de Nord, Kim Jong Un, consemnează angajamentul coreean privind denuclearizarea completă în… Mai mult

12.06.2018

La obiect

Inflația anuală a ajuns în luna mai la 5,41%: responsabile – legumele, carburanții și tutunul

Inflaţia pe luna mai 2018 a fost de +0,47%, semnificativ peste cea din mai 2017 (+0,28%). Ceea ce a trimis, prin efect de bază, inflaţia… Mai mult

12.06.2018

”Moldova vrea degeaba autostradă”: deși finanțarea cu bani UE e aprobată, guvernul va construi autostrada în Parteneriat Public-Privat

de Victor Bratu , 25.5.2018

La cinci zile după protestul motorizat organizat de către ONG ”Împreună pentru A8” și ”Moldova vrea autostradă”, Guvernul a anunțat după ședința de joi că sectorul Tg. Neamț-Iași al A8 va fi construit în Parteneriat Public-Privat.

decizie irațională: întreagul proiect A8 (Ungheni-Iași-Tg.Neamț–Tg.Mureș) are finanțare europeană asigurată în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare.

Asociația Pro Infrastructura și-a exprimat vineri nemulțumirea că ”după mulți ani de promisiuni deșarte, Guvernul alege să răspundă cetățenilor din Moldova în aceeași notă, cu hărți făcute pe genunchi fără nicio valoare și cu termene fanteziste care nu mai pot păcăli pe nimeni.”

Asociația a prezentat vineri, pe pagina sa de Facebook, situația la zi a proiectului A8:

CNAIR a lansat în licitație revizuirea studiilor de fezabilitate realizate în 2010 pentru a le aduce la un nivel tehnic corespunzător și pentru a obține acordul de mediu.

Însă două licitații au fost anulate (Ditrău-Târgu Neamț și Târgu Neamț-Iași-Ungheni), iar singurul contract semnat (Târgu Mureș-Ditrău) practic nici nu a început, fiind suspendat de CNAIR (în două rânduri) și apoi reziliat pe 19.01.2018.

La momentul respectiv, experții asociației afirmau: ”Simplu spus, directorii CNAIR sunt incompetenti, rău-voitori, manipulează opinia publică și își bat joc de cetățeni, condamnând regiunea Moldovei la subdezvoltare și izolare economică prin DECIZIA DE REZILIERE a acestui contract, sfidând cu nerușinare eforturile societății civile și chiar ale politicienilor care cer această autostradă, având (100% legal și contractual) opțiunea SĂ RIDICE suspendarea, așa cum TOT EI au făcut în septembrie 2016! Anul 2018, al Centenarului Marii Uniri, va fi încă un an pierdut pentru Autostrada A8!”

După momentul 19 ianuarie, nu s-a mai întâmplat absolut nimic în cu documențaîa sectorului Târgu Mureș-Ditrău. CNAIR și MT au promis în repetate rânduri că vor debloca situația, dar asta nu s-a întâmplat.

Recent, Guvernul a inclus pe o hartă frumos colorată sectorul dintre Târgu Neamț și Iași în cadrul proiectelor ce se doresc a fi realizate prin Parteneriat Public Privat (PPP), deși toți cei 311 km ai Autostrăzii A8 au deja finanțare europeană asigurată prin POIM, o soluție mult mai ieftină și mai ușor de accesat decât varianta PPP.

Din păcate, PPP-ul nu reprezintă o soluție magică pentru construcția mai rapidă de autostrăzi. Și în acest caz, studiile bine fundamentate sunt vitale și este nevoie de o pregătire profesionistă a proiectelor pentru a evita blocajele în execuția lucrărilor.

Doar prin identificarea minuțioasă a riscurilor din teren partenerii privați (constructori, bănci, fonduri investiții) pot fi atrași într-un astfel de parteneriat!

În caz contrar, vor participa doar companii dispuse să își asume riscuri imense, costurile fiind pe măsură. În plus, spre deosebire de proiectele finanțate din bani europeni, statul român trebuie să participe la investiție cu un procent mult mai mare, iar autoritățile nu sunt în stare să finanțeze corespunzător proiectele pe fonduri comunitare.

În final, asociația solicită CNAIR ”să re-lanseze urgent procedurile de actualizare a studiilor de fezabilitate pentru Autostrada A8”.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 25.5.2018

Lăsați un comentariu


Europa

Alegeri cruciale în cea de-a doua putere NATO și cea mai influentă putere în Orientul Mijlociu

Iulian Soare

UPDATE 19.45: Au fost numărate 50% din voturi. Rezultatele principalilor candidați: UPDATE 19.25: După numărarea a 40% din voturi, Erdogan are 57% din buletine obținute,… Mai mult

Europa

Sărăcia energetică: Soluţiile la îndemâna comunităților pentru presiunea facturilor la utilităţi. Autoritățile lipsesc de la dialog

Adrian N Ionescu

Soluțiile de susţinere a familiilor care au probleme cu facturile la utilităţi pot fi replicate în comunităţile locale din România,  după modelul celor care au avut… Mai mult

Stiri

Războiul comercial / Donald Trump lansează o nouă amenințare la adresa UE – taxe vamale de 20% asupra tuturor vehiculelor importate din Uniune

Iulian Soare

Preşedintele SUA, Donald Trump, a somat vineri Uniunea Europeană să elimine taxele vamale impuse ca reacţie la tarifele impuse de Statele Unite. În caz contrar,… Mai mult

Europa

Casa Albă anunță noul ambasador în Republica Moldova: Derek Hogan, specialist pe zona Europa de Est

Iulian Soare

Derek J. Hogan (foto), specialist pe zona Europa de Est, va fi noul ambasador extraordinar și plenipotențiar al Statelor Unite ale Americii în Republica Moldova, anunță… Mai mult

Stiri

Vicepremierul Paul Stănescu, adresându-se tinerilor PSD: Fiți pregătiți, cu arma la picior. Când preşedintele va fluiera, cu toţii să fiţi la Bucureşti

Vladimir Ionescu

Vicepreşedintele PSD Paul Stănescu le-a cerut tinerilor social-democrați participanți la o conferință ce a avut loc la Slatina, să fie pregătiți pentru o viitoare acțiune… Mai mult

Stiri

Peter Eckstein Kovacs a demisionat din UDMR acuzând ”cârdășia cu PSD” pe legile justiției

Vladimir Ionescu

Peter Eckstein-Kovacs, unul dintre membrii fondatori ai UDMR, şi-a anunţat demisia din calitatea de membru al acestei formațiuni. El reclamă „cârdăşia” UDMR cu PSD şi… Mai mult

Stiri

GRECO: România – progrese limitate în implementarea recomandărilor

Vladimir Ionescu

România a înregistrat progrese limitate în implementarea recomandărilor din raportul întocmit în martie de Grupul Statelor împotriva Corupţiei (GRECO), arată un comunicat al acestui organism… Mai mult