Europa

Interviu / Tribalizarea în epoca deglobalizării. Primul pas spre următorul război

Textul de mai jos e un fragment din interviul cu Koert Debeuf, senior associate researcher la Institutul de Studii Europene de la Universitatea Liberă din… Mai mult

10.02.2019

La obiect

Coboară: Investițiile străine țin pasul cu investițiile publice. De la spectacolul legilor bugetelor, la tristețea din execuțiile bugetare

Investiţiile publice și-au menținut coborârea încă din anii crizei financiare, conform execuţiilor bugetare, chiar dacă legile bugetelor de stat din ultimii trei ani au arătat cifre în creştere.… Mai mult

10.02.2019

La obiect

Educaţia – 4 indicatori esenţiali la care stăm foarte slab

În contextul abordărilor prioritare la nivel european privind dezvoltarea sustenabilă, Eurostat a publicat un set sintetic de indicatori uniformizat ca metodologie pentru fiecare ţară, indicatori… Mai mult

10.02.2019

Interviu

România consumului văzută prin ochii unui superretailer. O viziune care ar putea deveni politici publice

Textul de mai jos e o compilație de mici fragmente din interviul pe care Iulian Stanciu – CEO al e-mag – l-a acordat pentru numărul 99… Mai mult

07.02.2019

Cronicile

”Moldova vrea degeaba autostradă”: deși finanțarea cu bani UE e aprobată, guvernul va construi autostrada în Parteneriat Public-Privat

de Victor Bratu , 25.5.2018

La cinci zile după protestul motorizat organizat de către ONG ”Împreună pentru A8” și ”Moldova vrea autostradă”, Guvernul a anunțat după ședința de joi că sectorul Tg. Neamț-Iași al A8 va fi construit în Parteneriat Public-Privat.

decizie irațională: întreagul proiect A8 (Ungheni-Iași-Tg.Neamț–Tg.Mureș) are finanțare europeană asigurată în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare.

Asociația Pro Infrastructura și-a exprimat vineri nemulțumirea că ”după mulți ani de promisiuni deșarte, Guvernul alege să răspundă cetățenilor din Moldova în aceeași notă, cu hărți făcute pe genunchi fără nicio valoare și cu termene fanteziste care nu mai pot păcăli pe nimeni.”

Asociația a prezentat vineri, pe pagina sa de Facebook, situația la zi a proiectului A8:

CNAIR a lansat în licitație revizuirea studiilor de fezabilitate realizate în 2010 pentru a le aduce la un nivel tehnic corespunzător și pentru a obține acordul de mediu.

Însă două licitații au fost anulate (Ditrău-Târgu Neamț și Târgu Neamț-Iași-Ungheni), iar singurul contract semnat (Târgu Mureș-Ditrău) practic nici nu a început, fiind suspendat de CNAIR (în două rânduri) și apoi reziliat pe 19.01.2018.

La momentul respectiv, experții asociației afirmau: ”Simplu spus, directorii CNAIR sunt incompetenti, rău-voitori, manipulează opinia publică și își bat joc de cetățeni, condamnând regiunea Moldovei la subdezvoltare și izolare economică prin DECIZIA DE REZILIERE a acestui contract, sfidând cu nerușinare eforturile societății civile și chiar ale politicienilor care cer această autostradă, având (100% legal și contractual) opțiunea SĂ RIDICE suspendarea, așa cum TOT EI au făcut în septembrie 2016! Anul 2018, al Centenarului Marii Uniri, va fi încă un an pierdut pentru Autostrada A8!”

După momentul 19 ianuarie, nu s-a mai întâmplat absolut nimic în cu documențaîa sectorului Târgu Mureș-Ditrău. CNAIR și MT au promis în repetate rânduri că vor debloca situația, dar asta nu s-a întâmplat.

Recent, Guvernul a inclus pe o hartă frumos colorată sectorul dintre Târgu Neamț și Iași în cadrul proiectelor ce se doresc a fi realizate prin Parteneriat Public Privat (PPP), deși toți cei 311 km ai Autostrăzii A8 au deja finanțare europeană asigurată prin POIM, o soluție mult mai ieftină și mai ușor de accesat decât varianta PPP.

Din păcate, PPP-ul nu reprezintă o soluție magică pentru construcția mai rapidă de autostrăzi. Și în acest caz, studiile bine fundamentate sunt vitale și este nevoie de o pregătire profesionistă a proiectelor pentru a evita blocajele în execuția lucrărilor.

Doar prin identificarea minuțioasă a riscurilor din teren partenerii privați (constructori, bănci, fonduri investiții) pot fi atrași într-un astfel de parteneriat!

În caz contrar, vor participa doar companii dispuse să își asume riscuri imense, costurile fiind pe măsură. În plus, spre deosebire de proiectele finanțate din bani europeni, statul român trebuie să participe la investiție cu un procent mult mai mare, iar autoritățile nu sunt în stare să finanțeze corespunzător proiectele pe fonduri comunitare.

În final, asociația solicită CNAIR ”să re-lanseze urgent procedurile de actualizare a studiilor de fezabilitate pentru Autostrada A8”.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 25.5.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Ministerul Educației ia la verificat toate școlile postliceale sanitare din țară

Vladimir Ionescu

Toate şcolile postliceale sanitare din ţară vor face obiectul unor ample verificări, a anunţat vineri ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu. Inspecţiile vin după ce ministerul ar fi… Mai mult

Stiri

Sute de magistrați au protestat vineri în maimulte județe împotriva noilor Ordonanțe din Justiție. Protestele vor continua și în zilele următoare

Vladimir Ionescu

Peste 200 de magistraţi au protestat, vineri, pe scările Palatului de Justiție din Capitală, nemulţumiţi de ordonanţa de urgenţă a Guvernului care modifică legile Justiţiei. Protestul… Mai mult

Stiri

Reacții politice la protestul magistraților / Călin Popescu Tăriceanu îi critică dur, Kelemen Hunor dezaprobă OUG pentru Justiție. Președintele cere UDMR să apere democrația

Vladimir Ionescu

Pe măsură ce protestele magistraților nemulțumiți de OUG 7 se extind, apar și reacțiile politice. Președintele UDMR, Kelemen Hunor, a declarat vineri că magistrații care… Mai mult

Stiri

Secția pentru magistrați a obținut de la DNA copia Dosarului Tel Drum

Vladimir Ionescu

O copie a dosarului mare Tel Drum, cel în care este urmărit penal și Liviu Dragnea, a ajuns deja la Secția specială pentru investigarea magistraților,… Mai mult

Stiri

ANRE are probleme să respecte plafonarea prețurilor la electricitate decisă de Guvern

Adrian N Ionescu

Autoritatea de Reglementare în Energie (ANRE) este pe cale să aprobe prețuri reglementate la energie electrică, valabile de la 1 martie, în cel mai bun… Mai mult

Stiri

Consiliul Concurenţei a avizat achiziţia de către ENGIE România acţiunilor Wirom deţinute de Gazprom

Adrian N Ionescu

ENGIE România devine acţionarul unic al distribuitorului de gaze naturale Wirom, după ce Consiliul concurenţei a avizat achiziţia pachetului de acţiuni de 48,85% deținute de… Mai mult

Stiri

Grupul Telekom, la care statul deține 45,9% din acțiuni, ar putea să nu participe la licitațiile 5G. Guvernul speră să obțină 2,1 miliarde de lei pentru acest licențe

Alexandra Pele

Grupul Telekom România, la care statul este acționar minoritar controlând un pachet de 45,9%, ar putea alege să nu participe la licitația 5G din acest… Mai mult