Chestiunea

Proiectul finlandez: Compromis european pentru Bugetul multianual UE. Cine pierde, cine câștigă – punctele sensibile

Președinția finlandeză a Consiliului UE a finalizat, după lungi negocieri cu statele membre, propunerea unui acord pe marginea următorului Cadru Financiar Multianual al Uniunii. Documentul… Mai mult

03.12.2019

Interviu

Cum conduci și dezvolți un oraș ca Oradea: Interviu Ilie Bolojan. ”Asumă-ți măsurile de dezvoltare, nu pe cele populare”

Doar 2-3 idei din amplul interviu cu Ilie Bolojan, primarul minicipiului Oradea – un oraș în care, dacă ajungi, ai impresia că ești, deja în… Mai mult

03.12.2019

La obiect

PISA 2018 – cele mai proaste rezultate din ultimii 9 ani: Record al analfabetismului funcțional pentru elevii români – 44%

Procentul analfabetismului funcțional al tinerilor de 15 ani din România a urcat cinci puncte procentuale, în medie, pe toate cele trei discipline, de la 39%… Mai mult

03.12.2019

La obiect

Bătrânii României și condițiile lor de viață din statisticile UE

Eurostat a dat publicității o serie de date referitoare la populația în vârstă, cu indicatori referitori la ponderea în total, rata de dependență, riscul de… Mai mult

03.12.2019

Cronicile

”Moldova vrea degeaba autostradă”: deși finanțarea cu bani UE e aprobată, guvernul va construi autostrada în Parteneriat Public-Privat

de Victor Bratu , 25.5.2018

La cinci zile după protestul motorizat organizat de către ONG ”Împreună pentru A8” și ”Moldova vrea autostradă”, Guvernul a anunțat după ședința de joi că sectorul Tg. Neamț-Iași al A8 va fi construit în Parteneriat Public-Privat.

decizie irațională: întreagul proiect A8 (Ungheni-Iași-Tg.Neamț–Tg.Mureș) are finanțare europeană asigurată în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare.

Asociația Pro Infrastructura și-a exprimat vineri nemulțumirea că ”după mulți ani de promisiuni deșarte, Guvernul alege să răspundă cetățenilor din Moldova în aceeași notă, cu hărți făcute pe genunchi fără nicio valoare și cu termene fanteziste care nu mai pot păcăli pe nimeni.”

Asociația a prezentat vineri, pe pagina sa de Facebook, situația la zi a proiectului A8:

CNAIR a lansat în licitație revizuirea studiilor de fezabilitate realizate în 2010 pentru a le aduce la un nivel tehnic corespunzător și pentru a obține acordul de mediu.

Însă două licitații au fost anulate (Ditrău-Târgu Neamț și Târgu Neamț-Iași-Ungheni), iar singurul contract semnat (Târgu Mureș-Ditrău) practic nici nu a început, fiind suspendat de CNAIR (în două rânduri) și apoi reziliat pe 19.01.2018.

La momentul respectiv, experții asociației afirmau: ”Simplu spus, directorii CNAIR sunt incompetenti, rău-voitori, manipulează opinia publică și își bat joc de cetățeni, condamnând regiunea Moldovei la subdezvoltare și izolare economică prin DECIZIA DE REZILIERE a acestui contract, sfidând cu nerușinare eforturile societății civile și chiar ale politicienilor care cer această autostradă, având (100% legal și contractual) opțiunea SĂ RIDICE suspendarea, așa cum TOT EI au făcut în septembrie 2016! Anul 2018, al Centenarului Marii Uniri, va fi încă un an pierdut pentru Autostrada A8!”

După momentul 19 ianuarie, nu s-a mai întâmplat absolut nimic în cu documențaîa sectorului Târgu Mureș-Ditrău. CNAIR și MT au promis în repetate rânduri că vor debloca situația, dar asta nu s-a întâmplat.

Recent, Guvernul a inclus pe o hartă frumos colorată sectorul dintre Târgu Neamț și Iași în cadrul proiectelor ce se doresc a fi realizate prin Parteneriat Public Privat (PPP), deși toți cei 311 km ai Autostrăzii A8 au deja finanțare europeană asigurată prin POIM, o soluție mult mai ieftină și mai ușor de accesat decât varianta PPP.

Din păcate, PPP-ul nu reprezintă o soluție magică pentru construcția mai rapidă de autostrăzi. Și în acest caz, studiile bine fundamentate sunt vitale și este nevoie de o pregătire profesionistă a proiectelor pentru a evita blocajele în execuția lucrărilor.

Doar prin identificarea minuțioasă a riscurilor din teren partenerii privați (constructori, bănci, fonduri investiții) pot fi atrași într-un astfel de parteneriat!

În caz contrar, vor participa doar companii dispuse să își asume riscuri imense, costurile fiind pe măsură. În plus, spre deosebire de proiectele finanțate din bani europeni, statul român trebuie să participe la investiție cu un procent mult mai mare, iar autoritățile nu sunt în stare să finanțeze corespunzător proiectele pe fonduri comunitare.

În final, asociația solicită CNAIR ”să re-lanseze urgent procedurile de actualizare a studiilor de fezabilitate pentru Autostrada A8”.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 25.5.2018

Lăsați un comentariu


Europa

Congresul SUA cere sancționarea companiilor implicate în Nord Stream 2. Și OMV pe listă

Iulian Soare

Comisiile pentru apărare din Congresul american au convenit asupra unor amendamente la legea apărării naționale, care ar forța administrația Trump să aplice sancțiuni economice asupra… Mai mult

Stiri

Președintele Iohannis a retras 12 decorații – în listă: Adrian Năstase, Dan Voiculescu, Adrian Severin

Razvan Diaconu

Administrația Prezidențială a anunțat miercuri că președintele Klaus Iohannis, a semnat o serie de decrete privind retragerea decorațiilor atribuite în trecut lui Adrian Năstase, Bucur… Mai mult

Stiri

Producția Uzinei siderurgice Hunedoara a fost suspendată de ArcelorMittal

Vladimir Ionescu

Scumpirea energiei pe piaţa liberă ca urmare a OUG 114/2018 este motivul  invocat de ArcelorMittal pentru oprirea  producţiei la Uzina siderurgică din Hunedoara încă din… Mai mult

Europa

UE pregătește o nouă procedură de acceptare a noilor membri. Oficial de la Skopje: Promisiunile nu mai sunt suficiente

Iulian Soare

Uniunea Europeană modifică procedura pentru acceptarea de noi membri, intervențiile urmând, printre altele, să garanteze că ”dacă o parte îşi respectă obligaţiile, atunci şi cealaltă… Mai mult

Europa

Reforma sistemului francez de pensii – pensiile speciale eliminate, vârsta de pensionare rămâne 62 de ani, pensie minimă 1.000 euro

Iulian Soare

Premierul Edouard Philippe a prezentat miercuri proiectul de reformare a sistemul pensiilor publice franceze, document ale cărui principale prevederi desființează pensiile speciale și impune un… Mai mult

Stiri

Microîntreprinderile din România au ajuns la un grad de îndatorare de 73% – analiză Instant Factoring

Vladimir Ionescu

Gradul de îndatorare al microîntreprinderilor din România a ajuns, în 2018, la 73%, cele mai afectate fiind companiile cu o cifră de afaceri mai mică… Mai mult

Stiri

Guvernul a demis 28 de prefecți și a numit doar 13

Vladimir Ionescu

28 de prefecți și 11 subprefecți au fost schimbați în ședința de marți a Guvernului. Operațiunea de înlocuire a reprezentanților puterii în teritoriu a fost… Mai mult