Ministerul Finanțelor a publicat un proiect de act normativ care aduce modificări în cazul returnărilor de TVA, astfel încât să împiedice fraudele fiscale.
Modul de soluţionare, de către autorităţile fiscale din România, a rambursărilor de TVA către contribuabili se află de peste 4 ani sub monitorizarea Comisiei Europene din cauza înregistrării unor întârzieri nerezonabile, mai mari de 6 luni, în soluţionarea unui număr semnificativ de cereri.
Astfel, din cauza evoluţiei crescătoare a numărului de cereri soluţionate cu astfel de întârzieri în aceşti ani, România se află în acest moment în ultima fază precontencioasă, aceea a Avizului motivat, iar pentru evitarea sesizării iminente a CJUE Ministerul Finanțelor a anunțat măsuri structurale de modificare a procedurilor legale de rambursare a TVA, respectiv:
- a fost majorat plafonul valoric al deconturilor cu sumă negativă de TVA cu opţiune de rambursare existent, în prezent, de 10.000 lei pentru care rambursările se realizează cu control ulterior, la 20.000 lei, fără certificarea unui consultant fiscal;
- a fost creat un al doilea palier valoric între 20.000 lei şi 65.000 lei al deconturilor cu sumă negativă de TVA cu opţiune de rambursare în cadrul căruia acestea sunt rambursate cu control ulterior dacă la opţiunea contribuabilului acestea sunt certificate de către un consultant fiscal;
- în cazul în care suma solicitată este mai mare de 65.000 lei, se face inspecție anticipată
- contribuabilii nou înfiinţaţi urmează să fie supuşi procedurii generale descrise mai sus, faţă de reglementarea actuală care îi clasifică a priori în categoria celor cu risc fiscal ridicat fiind astfel supuşi inspecţiei fiscale anticipate pentru rambursarea TVA.
De subliniat că, măsurile de mai sus nu se aplică dacă respectivul contribuabil are înscrise în cazierul fiscal fapte de natura infracţiunilor sau dacă organul fiscal constată că există riscul unei rambursări necuvenite, situație în care se face control anticipat.
În plus, se menţionează faptul că, chiar dacă textul de lege prevede rambursarea cu inspecţie ulterioară, aplicarea acestei măsuri nu presupune că inspecţia fiscală este obligatorie, ci aceasta se decide de organul fiscal în baza unei analize de risc.
Avalanșă de declarații rectificative de TVA în 2013
În scopul îndeplinirii obiectivului de eficientizare a activităţilor de administrare a creanţelor fiscale, se propune un alt concept în ceea ce priveşte certificarea declaraţiilor fiscale de către un consultant fiscal. În 2013, activitatea ANAF a fost îngreunată de numărul mare de declarații rectificative, 3,5 milioane. Pentru optimizarea activității organismului fiscal se propune:
- certificarea declaraţiilor fiscale depuse de contribuabili la fisc să fie opţională şi nu obligatorie cum este în prezent. Certificarea declaraţiilor fiscale trebuie efectuată de către un consultant fiscal care este înscris ca membru activ în Registrul consultanţilor fiscali şi al societăţilor de consultanţă fiscală
- se propune ca certificarea să fie obligatorie în ceea ce priveşte declaraţiiile fiscale rectificative, pentru contribuabili, cu excepţia autorităţilor şi instituţiilor publice, în situaţia în care suma corectată este semnificativă (peste 10%, dar nu mai puţin de 10.000 lei).
În situaţia în care corecţiile sunt semnificative (s-a apreciat că nivelul este semnificativ dacă acesta este de 10% dar nu mai puţin de 10.000 lei, raportat la suma declarată în declaraţia iniţială sau, cu alte cuvinte, în prima declaraţie în care s-a individualizat creanţa fiscală corectată), din cauza suspiciunilor de fraudă, va fi făcut control anticipat
Controlul anticipat poate fi evitat dacă declaraţia rectificativă (de corecţie) este supusă validării de către un specialist în fiscalitate independent, cu care contribuabilul încheie un contract pentru prestarea serviciului de certificare.
Totodată, o asemenea măsură are rolul şi de a evita abuzul în ceea ce priveşte exercitarea dreptului de a corecta o declaraţie fiscală, prin utilizarea acestuia în scopul creării unor avantaje de natură fiscală (ex.: evitarea sau oprirea executării silite, obţinerea unui certificat de atestare fiscală fără obligaţii, etc,);
- procedura de certificare se aprobă prin norme emise de Camera Consultanţilor Fiscali cu avizul Ministerului Finanţelor Publice;
- procedura de depunere la organul fiscal a documentului de certificare întocmit de consultantul fiscal, schimbul de informaţii între Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi Camera Consultanţilor Fiscali, precum şi modalitatea de aplicare a penalităţii de necertificare, se aprobă prin ordin al ministrului finanţelor publice;
- sancţiunea pentru depunerea declaraţiilor rectificative necertificate: penalitate de 2% din diferenţa de sumă dar nu mai puţin de 200 lei. Penalitatea se anulează dacă certificarea se realizează ulterior depunerii declaraţiei fiscale, dar nu mai târziu de începerea unei inspecţii fiscale.
Un răspuns
Sunt bataia de joc a fiuscului sunt exportator de 1820000 euro in ultimele 9 luni si nu am primit niciun leu din partea statului am cerut o,analiza conform OPANAF 491/20014 ,dar nu am cu cine sta de vorba ?va dati seama .aceasta e pregatirea celor care ne fac controlul .Vrem modificarea unor legi si anume Lg 31 ,Lg 82 si nu_mie frica sa_mi dati numele .