Cel mai important motiv pentru care autoritățile au susținut că trebuie cumpărate noi avioane de luptă a fost că după 2015 – 2016, flota de aparate MiG 21 LanceR nu va mai putea fi folosită.
MiG-urile își termină resursa de zbor și trebuie cumpărate alte avioane pentru a asigura activitatea de Poliție Aeriană (apărarea spațiului aerian național), au susținut, pe rând, miniștrii Corneliu Dobrițoiu, dar și Mircea Dușa, cel care a și semnat achiziția de avioane de luptă F16 la mâna a treia, din Portugalia (aparatele au fost folosite și de SUA înainte de a ajunge la portughezi)
Tranzacția care a avut loc la sfârșitul anului trecut, s-a făcut pentru aprope 630 de milioane de euro, care vor fi plătiți în rate anuale.
Cu toate acestea MapN a revenit săptămâna trecută asupra acestor afirmații:
”Prin executarea periodică de reparaţii capitale va fi asigurată regenerarea resursei tehnice la avioanele MiG-21 LanceR până în anul 2020.”, se precizează în unul din răspunsurile furnizate de Biroul de Presă al MapN, la întrebările redacției cursdeguvernare.ro
Din răspunsul de mai sus rezultă că programul de reparații capitale executat la Aerostar Bacău, prin care se revitalizează aparatele MiG 21 LanceR, nu a fost oprit. După trecerea prin reparații capitale un avion de luptă mai poate fi folosit încă 10 ani, în medie, resursa de zbor fiind prelungită cu aproximativ 600 de ore.
Odată cu sosirea celor 12 aeronave F 16, Forțele Aeriene Române va putea opera pentru ani buni două flote, una de MiG 21 LancerR și una de F 16.
În anul 2013 au fost semnate contractele de achiziţie interguvernamentale cu Guvernul Republicii Portugheze şi Guvernul SUA privind achiziţia a 12 avioane F-16, urmând ca acestea să fie livrate în perioada 2016-2017. Costul achiziției este de 628 de milioane de euro plătibile în rate. O primă tranşă, de 100 de milioane de euro, a fost achitată în octombrie anul trecut.
De asemenea, tot în anul 2013, a început reparaţia capitală şi modernizarea aeronavelor.
Anul acesta va începe prima etapă a instruirii piloţilor şi personalului tehnico-ingineresc în Portugalia