Guvernul are în vedere reducerea unor categorii de cheltuieli bugetare, în condițiile în care deficitul bugetar s-a apropiat, la jumătatea anului, de ținta pe 2024.
Printre acestea se numără limitarea cheltuielilor cu bunuri și servicii, a cheltuielilor pentru consultanță, a unor bonusuri, precum și colectarea la guvern a bugetelor necheltuite de primării și alte instituții, stoparea plății sumelor în contul retrocedării imobilelor confiscate și altele.
În prezent, pentru România a fost declanșată procedura de deficit excesiv întrucât deficitul ESA a depășit pragul stabilit de reglementările europene de 3% din PIB în anul 2019. Evoluția execuției bugetare pe primele opt luni ale anului, în care ritmul de efectuare a cheltuielilor este superior celui prognozat la elaborarea bugetului, impune aprobarea de măsuri suplimentare de limitare a cheltuielilor.
Măsurile propuse
- Limitarea, începând cu luna septembrie 2024 a unor naturi de cheltuieli cu bunurile și serviciile și a cheltuielilor cu investițiile.
Instituțiile publice vor fi obligate să cheltuiască în perioada septembrie – decembrie 2024 cel mult la nivelul mediei plăților efectuate în perioada ianuarie – august 2024 pentru bunuri și servicii.
Sunt excluse cheltuielile cu medicamentele și materialele sanitare, cu serviciile medicale cu îngrijirea bolnavilor, cu asigurarea hranei în unitățile sanitare, în instituții de asistență socială și în unități de asistență medico-socială.
- Limitarea acordării unor drepturi de care beneficiază anumite categorii de personal din sectorul bugetar (stimulente acordate din fonduri externe nerambursabile, decontarea cheltuielilor de transport la plecarea în concediu).
Astfel, în anul 2024, în perioada septembrie 2024 – decembrie 2024 pot fi acordate stimulente din fonduri europene, potrivit legislației în vigoare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, doar personalului pentru care acordarea acestor drepturi se finanțează din proiecte finanțate din fonduri externe nerambursabile la care cofinanțarea publică reprezintă maxim 15% din valoarea proiectului.
- Stoparea cheltuielilor cu mașini, mobilier, consultanță, pregătire profesională.
Astfel, în anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, ordonatorii de credite ai autorităților și instituțiilor publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, nu pot organiza proceduri de achiziție publică și nu pot încheia angajamente legale pentru categoriile de cheltuieli prevăzute la următoarele articole de cheltuieli bugetare: a) ”Bunuri și servicii“ pentru alineatul „Furnituri de birou“; b) ”Bunuri de natura obiectelor de inventar”; c) ”Cărți, publicații și materiale documentare”; d) ”Consultanță și expertiză”; e) ”Pregătire profesională”; f) ”Studii și cercetări”, cu excepția celor care sunt necesare pentru finanțarea proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile și rambursabile; g) ”Alte cheltuieli”, cu excepția alineatelor „Chirii“, „Prime de asigurare nonviață“ și „Executarea silită a creanțelor bugetare“; i) ”Asociații și fundații”, cu excepția angajamentelor ce vizează domeniile „Sănătate“, „Asistență socială“.
- Instituțiile de stat care nu au făcut plăți de minim 70% din bugetele prevăzute cedează 10% din buget la fondul de rezervă bugetară;
- Instituțiile de stat care nu au făcut plăți de minim 50% din bugetele prevăzute pentru proiectele europene din PNRR sau bugetul multianual al UE până la 31 august cedează sumele necheltuite la fondul de rezervă bugetară:
- Companiile care au capital integral de stat și primesc subvenții de la buget vor putea să mărească cheltuielile salariale doar dacă: au sumele prevăzute în bugetele de venituri și cheltuieli aprobate pentru anul 2024; au înregistrat profit net anual în ultimii 3 ani; nu au programate pierderi și plăți restante în anul 2024; subvențiile/transferurile primite de la bugetul de stat pentru activitatea operațională s-au diminuat consecutiv în ultimii 3 ani.
- Oprirea retrocedărilor.
Începând cu data intrării în vigoare a prevederilor ordonanței, până la data de 31 decembrie 2024 se suspendă prevederile următoarelor acte normative: a) prevederile art. VII, alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.1139 din 15 decembrie 2023, cu excepția serviciilor publice din domeniul educației și sănătății.
- Alocarea de sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului numai în situația în care la nivelul ordonatorului principal de credite nu este posibilă asigurarea acestora prin modificarea repartizării pe trimestre a bugetului aprobat sau prin virări de credite de angajament și credite bugetare.
- Reglementarea modalității de utilizare la nivelul unităților administrativ-teritoriale a excedentului anilor precedenți.
***
Un răspuns
Astea sunt baliverne:
” tăierile de cheltuieli publice prin care guvernul vrea să scadă deficitul”
😵
Nu se va intampla.nimic!
Nu înteleg fractura de logica guvernamentală:
De ce menținem de 5 ani valoarea punctului de amenda la 165 de lei?
Daca marim la 400 lei aceasta valoare si dublam valoarea amenzilor si a nr de puncte penalizare se reduc nr de morti si de accidente din Ro cu 75%.
Salvam si vieti si paturi in spitale si mii de echipaje pe drumuri si totul intra in normalitate!
Ca respect al legii care a dispărut!
Vinerea trecuta pe sensul Constanta-Brasov, pe A2, A3, DN 1 era desfrau la incalcarea regulilor de circulatie.
Ce zici de masura asta Marcel Ciolacu?🤭