fbpx Modifica setari cookieuri

Analiză

Cât cântăresc (doar) 5 luni de pandemie în povara finanțării datoriei publice a următorului deceniu

Datoria publică a României a urcat în iulie la 42,2% din PIB, potrivit datelor publicate de Ministerul Finanțelor Publice (MFP). Deși nivelul este sub ținta… Mai mult

14.09.2020

La obiect

Sinteză realizată de AmCham

AmCham: ”Priorități pentru București” – lista măsurilor și proiectelor prioritare pentru dezvoltarea Capitalei

În anticiparea alegerilor locale, Camera de Comerț Americană în România (AmCham România) a elaborat documentul ”Priorități pentru București”, o sinteză a măsurilor și proiectelor prioritare,… Mai mult

14.09.2020

La obiect

Deficitul contul curent la 7 luni – în scădere semnificativă față de anul trecut. Însă în creștere cu 7% la mărfuri și servicii

Contul curent al balanței de plăți a înregistrat, după primele șapte luni din 2020, un deficit de 4.836 milioane de euro, cu aproape o cincime… Mai mult

14.09.2020

La obiect

Date INS : Industria, confruntată cu o revenire dificilă. Miza, relansarea economiei

Deși România a consemnat în luna iulie 2020 o creștere cu 8% a producției industriale lunare, valoarea față de aceeași lună a anului precedent a… Mai mult

14.09.2020

Lumea viitorului: Hărțile activelor europene blocate de implementarea Green Deal

de Victor Bratu , 21.6.2020

La momentul prezentării acestuia în Parlamentul European, președintele Comisiei Europene a catalogat Pactul Ecologic ca fiind ”acțiunea europeană echivalentă momentului în care primul om a pășit pe lună”.

Atingerea țintei de neutralitate în emisiile de gaze cu efect de seră până în 2050 are costuri comparabile programului american spațial – statele membre UE vor trebui să abandoneze în drumul lor către o viitoare lume ”verde” active energetice de trilioane de euro.

Termenul tehnic – ”active blocate” cuprinde toată infrastructura necesară aducerii la suprafață, prelucrării și transportului combustibililor fosili, precum și vaste rezerve de cărbune, petrol și gaze care vor rămâne pentru totdeauna în subteran.

Parte a proiectului editorial ”Lumea în 2050”, Politicoagregat o serie de date pentru a realiza câteva hărți europene ale ”activelor blocate”.

Activele care vor trebui abandonate sau ”reinventate” în toată Europa în următorii 30 de ani constau în linii de transport, stații de pompare, platforme petroliere, mine de cărbune, benzinării, centrale energetice și chiar clădiri care nu pot fi modernizate pentru a respecta noile standarde energetice moderne.

Dacă sunt întreprinse acțiuni rapide pe baza Acordului de la Paris, pentru a limita încălzirea globală la 2 grade, valoarea activelor totale blocate ar fi de aproximativ 10 trilioane dolari, potrivit Agenției Internaționale pentru Energii Regenerabile.

Dacă se acționează de o manieră mai conservatoare, ca de obicei, costurile vor fi mult mai mari – dublându-se – pe măsură ce companiile își vor continua vechile planuri de investiții, pentru că și noile active vor trebui în cele din urmă să fie abandonate.

Costurile implementării Pactului Ecologic devin palpabile foarte rapid. Cel mai nou exemplu: BP a anunțat în săptămâna care s-a încheiat că renunță la investiții noi de 17,5 miliarde dolari, ca efect al crizei provocate de coronavirus și ca primă acțiune de îndepărtare de combustibilii fosili.

Sectorul cărbune

În Europa, cel mai poluant combustibil este, evident, cărbunele. Majoritatea minelor de cărbune din Europa Occidentală au fost închise.

Până și în Polonia, cel mai mare sector minier al continentului, guvernul a recunoscut că nu va mai exista viitor pentru centrale pe cărbune după 2050. Și totuși, sunt state care încă proiectează centrale pe cărbune sau care nu au prevăzut închiderea acestora.

Harta de mai jos prezintă amplasare marilor centrale pe cărbune.

Datele despre România:

  • 7 termocentrale pe cărbune dezactivate: Suceava, Bacău, Brașov, Doicești, Drobeta, Arad, Zalău
  • 1 care nu mai este alimentată cu cărbune: Oradea II
  • 6 operaționale și neacoperite de un plan național de eliminare: Iași II, Mintia, Paroșeni, Govora, Ișalnița, Turceni
  • 1 proiect nou: Rovinari

Sectorul gazelor

Gazul natural este mult mai curat decât cărbunele, iar industria a tot sperat că nu va face obiectul ofensivei împotriva combustibilor fosili. În ultima perioadă a devenit însă evident că gazul natural va fi doar un combustibil ”de tranziție”, nu chiar atât de lungă cum mulți sperau.

În Marea Britanie, de exemplu, cărbunele reprezenta în 2012 43% din mixul energetic, iar în 2020 contribuția acestuia este, până în prezent, aproape zero. Gazele naturale urmează același trend: 42% anul trecut, 33% anul acesta.

Harta de mai jos prezintă centralele termoelectrice alimentate cu gaz, zonele de extracție a gazelor naturale și terminalele LNG.

Datele despre România:

  • 1 terminal LNG la Constanța în fază de proiect
  • 6 termocentrale funcționale: Iași, Galați, Iernut, Govora, Brazi, București-Grozăvești
  • 2 termocentrale în proiect: Mintia și Năvodari
  • 2 zone offshore de extracție funcționale: Ana și Irina

Sectorul de transport gaze

În viziunea ideală, rețeaua de conducte ce străbate întreaga Europă va deveni cândva inutilă dacă gazului i se păstrează statutul de combustibil de tranziție. Sectorul de transport al gazului natural se poate reinventa în parte și ar putea, după procese de retehnologizare, să continuie să transporte noii combustibili ai viitorului: hidrogen sau biogaz.

Harta de mai jos prezintă rețelele europene funcționale, în construcție sau încă în stadiu de proiect.

Gazul natural rămâne însă combustibil ”de siguranță”, iar harta de mai jos prezintă cele 28 de proiecte de transport clasificate de Parlamentul European drept Proiecte de Interes Comun. Această clasificare le face eligibile în continuare la finanțare europeană și autorizare în regim rapid. România este traversată de un astfel de proiect de interes, proiectul BRUA.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 21.6.2020

Lăsați un comentariu


Advertor Point

Articol susținut de USR

Clotilde Armand: „Cel mai deosebit lucru pe care îl pot dărui la rândul meu românilor este încrederea că putem reconstrui aici, în România.”

Redacţia

Intrată în cursa pentru Primăria Sectorului 1 al Capitalei, europarlamentarul Clotilde Armand explică – pentru susținători, pentru nehotărâți, dar și pentru contestatari – cum vede… Mai mult

Stiri

Bătălia pe un loc pe lista orașelor poluate: angajații de acolo se pot pensiona cu doi ani mai repede

Alexandra Pele

Fără niciun criteriu care să definească ideea de zonă ”afectată de poluarea remanentă”, legea care prevede reducerea cu doi ani a vârstei de pensionare (fără… Mai mult

Europa

UE acordă băncilor 18 luni pentru a-și reduce ”dependența excesivă” de casele de clearing din Marea Britanie

Vladimir Ionescu

Băncile şi alţi participanţi pe pieţele financiare din Uniunea Europeană vor avea termen până la mijlocul lui 2022 pentru a-şi reduce “dependenţa excesivă” de casele… Mai mult

Stiri

Donald Trump va nominaliza judecătorul pentru Curtea Supremă. Joe Biden: Este abuz de putere

Iulian Soare

Președintele american, Donald Trump, a anunțat că desemna săptămâna aceasta judecătorul ce o va înlocui la Curtea Supremă pe  Ruth Bader Ginsburg (foto), decedată în… Mai mult

Stiri

Stimulent de risc 2.000 lei/lună pentru profesori, în perioada stării de urgenţă şi de alertă – proiect PSD adoptat de Senat

Vladimir Ionescu

Senatul a adoptat luni, în calitate de prim for sesizat, iniţiativa legislativă a PSD care prevede acordarea lunară a unor stimulente de risc pentru cadrele… Mai mult

Stiri

România în statisticile Eurostat: O țară relativ sigură, unde criminalitatea este mai redusă decât în Vest, însă cu un sistem juridic relativ precar

Raluca Florescu

Rata infracționalității din România este mai redusă decât în multe state dezvoltate din Uniunea Europeană, cum ar fi Olanda, Franța, Germania sau Belgia, după cum… Mai mult

Stiri

Airbus ZEROe – trei variante-concept ale primului avion comercial cu zero emisii

Victor Bratu

Airbus a prezentat luni, la sediul din Toulouse, planul tehnologic al companiei pentru 2020-2025 care conține trei noi concepte pentru primul avion comercial cu zero… Mai mult