joi

26 ianuarie, 2023

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

25 mai, 2021

La cinci luni de la liberalizarea pieței electricității pentru consumatorii casnici, Autoritatea Națională de Regelementare în domeniul Energiei (ANRE) propune încă un ordin menit să apere drepturile acestora și să le ușureze transferul la furnizorul pe care și-l doresc.

Deși benefice, prevederile proiectului de ordin, aflat încă în dezbatere publică (deci neaprobat), ar fi fost binevenite încă din  1 ianuarie, când piața a fost deschisă complet.

Astfel:

  • Solicitantul transferului la un alt furnizor nu mai trebuie să trimită copia actului de proprietate a locului de consum și nici copia certificatului de racordare sau avizul tehnic de racordare:
    • pentru încheierea contractului de furnizare sunt suficiente:
      • cererea de încheiere a contractului (precizarea opțiunii alese),
      • copie după CI și
      • o declarație pe proprie răspundere că  deține un drept locativ ( ca proprietar, moștenitor, chiriaș), și că nu are litigii cu proprietarul spațiului.
    • furnizorul trebuie să precizeze clar în oferte:
      • prețul final de furnizare, cu toate tarifele de rețea incluse și cu toate taxele;
      • prețul energiei active trebuie să conțină obligatoriu componenta de injecție în rețea și marja de furnizare;
      • valoarea componentelor reglementate (tarif de distribuție, transport, servicii de sistem) și a taxelor și contribuțiilor obligatorii, trebuie precizate clar;
      • precizarea prețului final de furnizare trebuie făcută împreună cu cea a unui eventual abonament zilnic.
  • Se precizează cât și cui se plătește la transferul la alt furnizor:
    • la facturarea de către noul furnizor va fi luat în calcul citirea contorului trimisă acestuia la data notificării;
    • vechiului furnizor i se plătește consumul până la indexul citit laaceeași dată;

(Citiți și: „Furnizorii de electricitate, suspectați de ministrul Energiei că au format un cartel ca răspuns la liberalizarea pieței”)

  • Este precizat regimul contestațiilor:
    • consumatorul are dreptul să conteste factura în 30 de zile de la emitere. Furnizorul este obligat să răspundă.
    • la nevoie, operatorul de rețea (distribuitorul care poate fi altă firmă decât furnizorul) verifică datele.
    • după constatarea distribuitorului privind îndreptățirea contestației , furnizorul  anulează/stornează factura respectivă și emite una nouă, cu decalarea corespunzătoare a termenului de plată.
    • dacă s-a plătit mai mult, furnizorul dă banii înapoi consumatorului, cu penalități egale cu cele pe care le-ar percepe dacă acesta din urmă n-ar fi plătit la timp.

(Descărcați AICI proiectul de Ordin al ANRE privind modificarea regulamentului de furnizare de energie electrică)



Articole recomandate:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

România a reușit să facă progrese semnificative în ceea ce privește recuperarea decalajului față de media în privind PIB-ului pe cap de locuitor. Odată cu aderarea la NATO

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: