Prețurile la electricitate nu s-au „așezat” în urma liberalizării pieței pentru consumul casnic, iar una dintre cauze ar putea fi aceea că furnizorii de electricitate nu ar fi luat în serios liberalizarea și chiar ar fi format un cartel, ca răspuns la aceasta, potrivit suspiciunilor exprimate de ministrul Energiei, Virgil Popescu (foto), într-un interviu pentru Agerpres.
Astfel că prețurile mai mari după liberalizare ar fi și rezultatul faptului că furnizorii ar fi decis să nu cumpere energie electrică pentru semestrul 2 al anului, considerând că se va reveni la regimul de piață reglementată, potrivit oficialului citat.
„Românii plătesc un preţ care e liber în momentul de faţă şi care este un preţ încă neaşezat pe piaţă. (…) Acum s-a întâmplat un fenomen ciudat şi o să am o discuţie şi cu ANRE şi cu Consiliul Concurenţei: nu şi-au achiziţionat domnii furnizori energie electrică pentru semestrul al doilea. S-au gândit că poate liberalizarea nu va fi până la capăt, că poate ne întoarcem la reglementat. O să vedem măsura în care această lipsă a achiziţiei dinainte a energiei electrice în semestrul doi nu e cumva o înţelegere între ei, un cartel”, a spus ministrul Energiei.
(Citiți și: „Furnizorii de electricitate cer cu până la 19% mai mult de la consumatorii casnici care nu vor oferte concurențiale – calcule AEI”)
Ministrul Energiei s-a consultat „cam cu toţi producătorii şi toţi mi-au zis că nu au avut aceste contracte, că nu au venit furnizorii. Cred că s-au aşteptat să dau înapoi cu liberalizarea. Nu. Liberalizarea, am dat drumul la ea, se vor aşeza preţurile”, a continuat oficialul citat.
Virgil Popescu mai spune că furnizorii „au zis să nu achiziţioneze în avans, după părerea mea, energie electrică că, dacă Guvernul renunţă la liberalizare şi se întoarce, ce fac ei cu energia? Au mizat prost”.
„Suntem în Uniunea Europeană, avem nişte obligaţii. Eu cred că toată lumea din concurenţă are de câştigat, nu de pierdut şi dacă nu o facem nici în ultimul ceas riscăm să pierdem şi ultimul tren”, a spus ministrul Energiei.
Mesaj către Consiliul Concurenței
Pe de altă parte, declarațiile ministrului Energiei ar putea fi mai degrabă doar un avertisment voalat, din moment ce recunoaște că nu are confirmări privind suspiciunile exprimate.
„Este treaba Consiliului Concurenţei să verifice dacă acest lucru s-a întâmplat (înțelegerile ilegale). Eu pot eventual să întreb toţi producătorii mari de energie electrică dacă au vândut în avans energia pentru semestrul doi şi cine a contractat-o. Dacă au contractat-o furnizorii este ok pentru clienţii lor. Dacă au contractat-o traderii care au revândut la furnizori, atunci nu e ok. Au încălcat Legea energiei şi a gazelor naturale. Furnizorii n-au achiziţionat în condiţii de minimizare a costurilor pentru clienţi casnici. Aia n-am scos-o din lege”, a mai spus Virgil Popescu.
Totodată, ministrul Energiei și-a exprimat încrederea „ că lucrurile se vor aşeza. Şi furnizorii cred că au înţeles în momentul de faţă. Eu mă aştept să îşi rezolve această problemă, să achiziţioneze energie electrică aşa cum erau obişnuiţi să o facă, nu de pe o zi pe alta, ci înainte, prin contracte pe termen lung, ca să aibă şi predictibilitate de preţ”.
La începutul anului, ministrul Energiei a mai adresat furnizorilor un avertisment similar cu cel de acum și a promis că se va reglementa prin OUG ca furnizorii să înapoieze diferența de bani dintre tariful de „serviciu universal” (penalizator), aplicat consumatorilor care nu au ales o ofertă concurențială, și tariful concurențial ales până în cele din urmă.
Ceea ce trebuia să fie o obligație legală s-a transformat într-o recomandare.
(Citiți și: „Ministrul Energiei renunță la promisiunile făcute consumatorilor de electricitate după liberalizare. Furnizorii nu mai sunt obligați la reduceri de preț”)
ANRE nu a putut impune printr-o reglementare proprie această idee și o ordonanță de urgență care să o aplice ar fi fost discutabilă tocmai din punctul de vedere al liberalizării.
Furnizorii de electricitate au dovedit într-adevăr că nu s-au pregătit pentru liberalizarea pieței, cel puțin din lipsă de respect pentru consumatorii lor și din lăcomie, impunând condiții birocratice descurajatoare pentru transferul la alt furnizor, pentru opțiunea pentru un tarif concurențial și, totodată, și prețuri disporporționat de mari (de „serviciu universal”), dacă nu aleg ofertele proprii propuse.
La rândul lor și autoritățile s-au dovedit nepregătite și au corectat condițiile de liberalizare atât cât s-a mai putut, când s-a demonstrat că termenele inițiale au fost nerealiste, iar tratamentul aplicat consumatorilor a fost descurajator.