fbpx

Chestiunea

De unde ni se trage: avem cei mai puțini absolvenți specializați în Educație din UE. Cum stăm la alte domenii

România are cei mai puțini absolvenți specializați în educație din UE raportat la mărimea populației rezidente, potrivit datelor publicate de Eurostat. Din distribuția absolvenților de… Mai mult

22.11.2020

La obiect

Legislație de mare impact pusă în dezbatere: Cum va funcționa în România sistemul de garanție-returnare care va intra în vigoare la 1 aprilie 2022

Începând de pe 1 aprilie 2022, toate ambalajele de băuturi comercializate în România vor purta o garanție de 50 de bani, sumă ce va fi… Mai mult

19.11.2020

La obiect

DOCUMENT / Strategia energetică – Principalele prevederi: 3 ținte esențiale, 6 direcții de investiții, 8 obiective

Ministerul Economiei și Energiei (MEEMA) propune o ordonanță de urgență prin care să se ocolească Parlamentul pentru aprobarea „formei finale” a Strategiei energetice a României… Mai mult

19.11.2020

Chestiunea

Estimarea PIB 2020 – redusă pentru a treia oară în prognoza oficială. Observații

Estimarea pentru PIB 2020 a fost redusă pentru a treia oară consecutiv în așa-numită Prognoză preliminară de toamnă pentru rectificarea bugetară publicată de Comisia Națională… Mai mult

19.11.2020

Legislație de mare impact pusă în dezbatere: Cum va funcționa în România sistemul de garanție-returnare care va intra în vigoare la 1 aprilie 2022

de Vladimir Ionescu , 19.11.2020

Începând de pe 1 aprilie 2022, toate ambalajele de băuturi comercializate în România vor purta o garanție de 50 de bani, sumă ce va fi restituită la momentul returnării ambalajului, prevede un proiect de HG pentru stabilirea sistemului de garanţie-returnare (SGR) pentru ambalaje primare nereutilizabile, pus în dezbatere publică joi de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP).

Sistemul de garanție-returnare se va aplica pentru ambalajele primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l și 3 l inclusiv, utilizate pentru bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale și ape de băut de orice fel, vinuri și spirtoase introduse sau făcute disponibile pe piața din România. De la aplicarea sistemului de garanție-returnare vor fi excluse produsele exportate, produsele comercializate în magazine tip duty-free și cele comercializate în mijloacele de transport internațional. Sistemul se va aplica însă produselor importate.

Valoarea garanției stabilită prin proiectul de act normativ este în cuantum de 0,50 lei pentru fiecare ambalaj, având scopul de a încuraja consumatorii finali să returneze ambalajele incluse în sistemul de garanție-returnare. La momentul returnării ambalajelor, în cazul în care consumatorul final solicită restituirea garanției în numerar, comerciantul are obligația restituirii integrale a acesteia.

Cantitățile de deșeuri returnate în magazine vor ajunge ulterior în centre regionale de sortare pentru ca, mai apoi, să ajungă la reciclatori. Întreaga infrastructură de preluare a deșeurilor din magazine va fi organizată printr-un operator unic de sistem

De unde se va putea răscumpăra garanția de 50 de bani

Consumatorul final poate restitui ambalajul SGR în cadrul oricărui punct de returnare organizat pe teritoriul României, indiferent de locul din care a fost achiziționat produsul și fără a fi condiționat de prezentarea bonului fiscal în vederea recuperării garanției.

Toți comercianții care pun pe piață ambalaje din categoriile menționate mai sus vor fi obligate să organizeze puncte de colectare.

”E important ca micile magazine să fie parte din sistem pentru că, astăzi, doar 30% din comerțul din România se face în supermarketuri. Restul de 70% se întâmplă în micile magazine. Fiecare magazin va putea opta pentru un sistem manual de colectare a deșeurilor predate de populație sau pentru sisteme automate, așa cum vedem în alte state europene. Populația își va primi pe loc garanția,indiferent de sistemul în care le va returna”, a explicat joi ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet.

(Citiți și: ”Sistemul de garanție-returnare – pas important către atingerea obiectivelor de mediu. De ce este important și cum ar putea funcționa în România”)

(Citiți și: ”Revoluția de pe piața românească a reciclării: rezultatele și funcționarea sistemelor de garanție-returnare în Europa”)

Singurele excepții sunt magazinele exclusiv online și comercianții HoReCa. Cei din urmă vor percepe garanția de la consumatorii finali doar pentru produsele în ambalaje SGR consumate în afara structurii de vânzare, nu și pentru produsele în ambalaje SGR consumate la locul structurii de vânzare. Ambalajele SGR ale produselor consumate la locul structurii de vânzare a comercianților HoReCa vor fi colectate și gestionate de către administratorul SGR în cadrul sistemului de garanție-returnare în aceeași manieră cu cele colectate din cadrul punctelor de returnare.

De asemenea, comercianții  având structuri de vânzare cu o suprafață mai mică de 50 mp preiau ambalajele SGR și restituie consumatorului final garanția aferentă în limita unei cantități rezonabile de ambalaje SGR, în raport de media zilnică a produselor supuse SGR comercializate.

(Consultați Proiectul de Hotărâre pentru stabilirea sistemului de garanţie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile)

Administratorul sistemului este singura entitate responsabilă economic, logistic și operațional de implementarea și funcționarea sistemului de garanție-returnare, iar acesta se va constitui exclusiv prin grija producătorilor. Administratorul SGR se constituie prin asocierea a cel puțin 3 producători sau asociații de producători care introduc pe piața națională produse ambalate în ambalaje SGR și care dețin împreună o cotă de piață de cel puțin 30%, raportat la numărul de unități de ambalaje SGR introduse pe piață în ultimul an fiscal încheiat anterior constituirii asociaţiei.

Atribuțiile statului și ale autorităților publice centrale și locale vor fi limitate la supravegherea și controlul implementării și a raportării conforme.

Administratorul sistemului de garanție-returnare va avea următoarele obligații:

  • să îşi desfășoare activitatea în mod nediscriminatoriu în relațiile cu operatorii economici;
  • să asigure colectarea deșeurilor de ambalaje de la punctele de returnare cu o frecvență și într-o manieră care să nu perturbe buna funcționare a comercianților;
  • să gestioneze şi să finanțeze transportul deșeurilor de ambalaje returnate de către consumatorii finali, de la punctele de preluare către centrul de numărare, respectiv centrul logistic, şi ulterior către reciclator;
  • să se asigure că sunt îndeplinite obiectivele de colectare prevăzute de prezenta reglementare;
  • să desfășoare campanii educaționale și publicitare de informare și conștientizare a populație cu privire la funcționarea sistemului de garanție-returnare;

Producătorii de ambalaje care introduc sau fac disponibile pe piața națională ambalaje nereutilizabile supuse plății unei garanții vor avea următoarele obligații:

  • să țină evidența numărului total al produselor în ambalaje SGR introduse pe piața națională, precum și evidența numărului total al produselor în ambalaje SGR care au fost returnate producătorului de către distribuitori sau comercianți, pe tip de material şi volum;
  • să plătească administratorului valoarea garanției aferente produselor în ambalaje SGR introduse pe piața națională;
  • să țină o evidență contabilă separată a prețurilor produselor în ambalaje SGR și a valorii garanției aferente fiecăruia;
  • să marcheze ambalajele SGR.

Obligațiile comercianților:

  • să contracteze cu Administratorul sistemului în vederea participării la sistemul de garanție-returnare;
  • să aplice garanția pentru produsele supuse sistemului de garanție-returnare;
  • să indice distinct cuantumul garanției de returnare pe eticheta de preț şi pe documentele fiscale aferente produsului ambalat;
  • să preia ambalajele nereutilizabile supuse plății unei garanții fără restricții asupra cantității returnate și fără a fi necesară dovada achiziționării ambalajelor din cadrul structurii de vânzare unde este organizat punctul de returnare a ambalajelor;

Țintele de reciclare

Producătorii prin intermediul administratorului SGR sunt obligați să realizeze următoarele obiective minime anuale de colectare în cadrul SGR:

a) 75% sticlă, 75% plastic, 75% metal în primul an calendaristic de aplicare a sistemului de garanție-returnare;

b) 80% sticlă, 80% plastic, 80% metal în al doilea an calendaristic de aplicare a sistemului de garanție-returnare;

c) 90% sticlă, 90% plastic, 90% metal în al treilea și următorii  ani calendaristici de aplicare a sistemului de garanție-returnare.

Prin „primul an calendaristic de aplicare a sistemului” se înțelege perioada cuprinsă între 1 aprilie și 31 decembrie 2022. Obiectivele minime anuale de colectare prevăzute pentru primul an calendaristic de aplicare a sistemului vor fi calculate în raport de cantitatea de produse ambalate în ambalaje SGR introduse pe piața națională între data de 1 aprilie și 31 decembrie 2022.

Gradul de îndeplinire a obiectivelor de colectare se calculează prin raportul dintre numărul total de ambalaje SGR introduse pe piața națională și numărul total de ambalaje SGR validate în baza codului de bare ca fiind returnate în cadrul SGR.

La nivel european, cel mai târziu până în anul 2025, se impune a fi reciclat:

  • minimum 65% din greutatea tuturor deșeurilor de ambalaje;
  • 50 % pentru plastic;
  • 77% pentru plasticul de unică folosință;
  • 50 % pentru aluminiu;
  • 70 % pentru sticlă;
  • 75 % pentru hârtie și carton;
  • 70 % pentru metale feroase;
  • 25 % pentru lemn.

Important

cursdeguvernare.ro organizează pe 24 noiembrie o conferință în care va analiza, împreună cu ministrul Mircea Fechet, cu oficiali din instituțiile de mediu din străinătate și cu jucători din piață, impactul acestei măsuri precum și obiectivele pe care societatea le urmărește în conceptul de economie circulară: 

Înscrieri deschise: Conferința ONLINE – Sistemul de garanție-returnare a ambalajelor în România – concept, implementare impact. 24 noiembrie

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 19.11.2020

Lăsați un comentariu


Stiri

Klaus Iohannis, îndemn la vot: Alegeți cu responsabilitate, miza este uriașă

Razvan Diaconu

Preşedintele Klaus Iohannis a făcut, vineri, un apel privind prezenţa la vot, arătând că votul este cel mai puternic instrument aflat la îndemâna cetăţeanului. “Peste… Mai mult

Stiri

160 de milioane de lei pentru plata chiriilor magazinelor din mall-uri – memorandum discutat în Guvern

Vladimir Ionescu

Guvernul vrea să acorde ajutor de stat magazinelor din centrele comerciale care nu au putut derula activitate economică în timpul stării de urgenţă, subvenționând chiriile… Mai mult

Stiri

Indicatorii tehnico-economici ai Centrului de arși de la Spitalul pentru copii Grigore Alexandrescu, aprobați

Vladimir Ionescu

Guvernul a aprobat vineri indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investiții „ Construirea unui centru de arşi şi reorganizarea fluxurilor medicale ale spitalului pentru o mai… Mai mult

Stiri

Giganții IT americani vor putea fi sancționați dacă defavorizează companiile din România – proiect OUG

Vladimir Ionescu

Google, Facebook, Amazon, Instagram sau Airbnb vor putea fi sancționate de Consiliul Concurenței în situația în care nu au comportament echitabil și transparent față de… Mai mult

Stiri

Perspectiva mediului de afaceri asupra programelor de guvernare prezentate de partidele parlamentare

Vladimir Ionescu

Confederației Patronală Concordia a trecut în revistă programele de guvernare ale principalelor partide din România, evaluarea vizând măsurile ce vizează economia, în general, și piața… Mai mult

Stiri

Schema de ajutor de stat pentru turism și HoReCa a fost aprobată

Vladimir Ionescu

Guvernul a aprobat vineri proiectul de OUG privind acordarea unui ajutor nerambursabil companiilor din turism și HoReCa. Acestea ar urma să primească un grant în… Mai mult

Stiri

Guvernul a prelungit șomajul tehnic și a modificat programul kurzarbeit

Vladimir Ionescu

Guvernul a aprobat în ședința de vineri două acte normative care vizează sprijinirea angajaților și a angajatorilor: unul prevede prelungirea șomajului tehnic până la jumătatea… Mai mult