joi

28 martie, 2024

10 noiembrie, 2021

Invitat la Interviurile Digi24.ro, președintele UDMR, Kelemen Hunor, a oferit miercuri detalii despre temele abordate în primele negocieri pentru formarea unui nou guvern, susținut de o majoritate parlamentară PSD – PNL – UDMR. Președintele UDMR a confirmat intenția de suplimentare a numărului de portofolii și discuțiile pe marginea modificării Constituției.

Kelemen Hunor mai spune că intenția este aceea de formare rapidă a unei noi majorități. ”Când ne-am uitat pe agendă, cu toții am fost de acord că trebuie să facem guvernul repede. Dacă prelungești mult va muri și această încercare și rămâne o singură soluție: alegerile anticipate”, afirmă președintele UDMR.

Kelemen Hunor mai spune că o majoritate se poate forma în jurul unui proiect de țară. ”Poți să stabilești 3-4 domenii pe termen lung. Se poate face o majoritate pentru aceste deziderate”, afirmă liderul UDMR sugerând că între problemele care pot uni sunt Green Deal, problemele demografice ale României sau independența griculturii și a sectorului alimentar.

Despre premier prin rotație


”Este o soluție, nu am încercat niciodată. Se poate încerca, nu spun că este o soluție bizară. Aici ne-am blocat. PNL nu acceptă pe PSD să vină cu propunere de premier, PSD nu acceptă PNL cu propunere de premier. Ambele partide vor și să fie președintele partidului. S-a pus propunerea să fie o rotație în trei, se poate și premier independent. Era discuția să fiu și eu. Nu contează câte luni. Dacă începe UDMR, ceilalți sunt salvați pentru că după acea poate să vină și PNL și PSD. Problema este cine începe.

Nu știu cine ar putea să fie premier independent. Depinde de personalitatea premierului. Se poate guverna și cu un premier independent dar va fi foarte greu. Nu știu cine ar accepta o astfel de variantă. Au fost creionate câteva alternative. Trebuie să mergem la președinte pentru că el desemnează.

Deocamdată nu există o înțelegere pe acest subiect. Nu o să ne împiedicăm de persoana premierului. Niciun partid nu își permite să facă o altă desemnare decât președintele partidului. Eu nu cred că mă va desemna președintele Iohannis, deci pot să fie destul de relaxat. În interioul UDMR nu există o competiție pentru putere. La celelalte partide s-ar putea să apară foarte repede.”

O nouă structură de guvern

”Am început discuțiile pe structura guvernului. Nu cred că vor fi probleme și urmează discuția pe un acord politici. În mare vom păstra structura actuală. Sunt discuții să ducem Cercetarea la Educație, să ducem Secretarul General al guvernuluisă fie membru al Cabinetului.


Am discutat câteva variante. Eu am propus să avem un Minister al Familiei pentru că avem o problemă demografică, pentru politici de familie e bine să avem o structură guvernamentală.Au fost și alte propuneri, dar se creionează 20-21 de ministere, nu are mare importanță.

Trebuie să vedem care sunt așteptările societății și care sunt provocările pe termen lung pentru România. Trebuie să vedem dacă Ministerul Economiei trebuie să rămână așa sau scoatem IMM-urile. Am avut această discuție și ieri și urmează să continuăm discuțiile.”

Teme pentru modificarea Constituției

”Noi avem un sistem semi-prezidențial. În UE sunt 17 state cu regimuri parlamentare. Marea majoritate funcționează pe republică parlamentară. Asta înseamnă că președintele este ales de Parlament. Sigur, atribuțiile președintelui nu trebuie luate. Poți să dai atribuții în plus, poți să iei atribuții, nu asta e problema. Putem să mergem spre republică parlametnară, poți să mergi și spre republică prezidențială. Noi din 90 susținem republică parlamentară. Și în 2003 am susținut această idee. Președintele trebuie să fie un mediator eficient. Ideea este să fie ales de Parlament. S-ar putea să câștige cineva jumătate plus unu și nu trebuie să negociezi. Asta ar înseamnă o mobilizare mult mai mare la parlamentare.

Nu mi s-a părut în discuțiile cu PSD și PNL că pozițiile nu pot fi apropiate. Eu cred că dacă facem o majoritate peste 2/3, atunci reforma Constituției trebuie să fie una dintre aceste reforme. De aceea am ieșit eu să spun că e nevoie de o mare majoritate. Am avut aceste discuții cu PNL și PSD.

Senatul trebuie să fie ales pe o altă logică. Uninominal sau reprezentanții județelor/regiunilor și cu atribuții foarte diferite. Toate proiectele de lege se plimbă prin ambele camere. Senatul trebuie să rămână cu atribuțiile legate de controlul instituțiilor, de securitate, apărare, externe.”

Probleme de fiscalitate

”Eu cred că e bine să păstrăm cota unică. Pe termen lung se poate discuta, dar trebuie să vedem ce ar înseamna acest lucru pentru economie. În 2022 sigur rămânem cu sistemul actual. Problema la noi e că această cotă unică la noi nu mai e cotă unică, deja sunt mici diferențe. Nu poți să faci de la o zi la alta.

Renegocierea PNRR: Anumite chestiuni pot fi discutate la un moment dat, dar nu poți acum. Acum trebuie să lansezi proiectele, să faci reformele necesare. Anul viitor în iulie trebuie să mergi cu prima raportare și acolo dacă reformele nu sunt, România riscă să piardă banii. O singură refromă poate bloca toate finanțările. Eu cred că în primul an nu se pune problema renegocierii.”

Capitolul Justiție

”În Constituție avem singura instituție descrisă Ministerul Public, trebuie să vedem cum operaționalizăm. CSM trebuie să fie unul pentru judecători și unul pentru procurori. Sunt meserii diferite, nu sunt parteneri. Procurorul vine cu acuzarea, judecătorul are ultimul cuvânt și nu e bine să meargă împreună. Devin mai independenți, mai liberi, mai buni, dacă vor fi separați, sunt convins de acest lucru.”

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: