24 octombrie, 2024

Scăderea profiturilor înregistrată de marii producători de autovehicule, inclusiv Volkswagen și Stellantis, stârnesc temeri că industria europeană va rămâne într-o recesiune prelungită și profundă.

La începutul anului 2024, sectorul auto se aștepta la o revenire la normalitate după ce au fost rezolvate întreruperile lanțurilor de aprovizionare cauzate de pandemie, însă avansul producției de autovehicule este estimat să crească doar cu 2% în absența cererii, relatează Bloomberg.

Industria prelucrătoare românească depinde esențial de acest sector și de comenzile din automotive-ul european:

Declinul pieței auto europene se accelerează


Volkswagen, Mercedes, Aston Martin și BMW și-au redus proiectiile financiare ca răspuns la deteriorarea condițiilor pieței. Într-o notă recentă, un director al Stellantis evidențiază procuparea tot mai mare cu privire la scăderea pieței auto. Iar cele mai recente date publicate de Bloomberg arată că recesiunea continuă să se adâncească.

Datele Asociației Producătorilor de Automobile din Europa arată că înmatriculările de mașini noi au scăzut în septembrie cu 4,2% comparativ cu luna similară din 2023, la 1,12 milioane de unități. Este prima scădere de două luni consecutive de după jumătatea anului 2022. Datele arată că vânzările de mașini electrice nu au putut compensa scăderea în rândul modelelor cu motoare cu combustie internă.

Însă companiile se confruntă deja cu multiple probleme, inclusiv concurența dură din partea Chinei, cererea slabă de pe piața europeană și tranziția înceată a UE la vehiculele electrice.

Recesiune prelungită

„Cu toții am presupus că lucrurile se vor normaliza, dar ele se înrăutățesc. Dintr-o dată are loc o intensificare a factorilor negativi și amploarea efectelor este mare”, a declarat analistul pieței auto Jefferis Philippe Houchois.


De asemenea, producătorii de mașini trebuie să se pregătească pentru o recesiune mai lungă, deoarece sunt nevoiți să facă investiții mari în tehnologie, vor avea marje reduse de profit la vehiculele electrice și concurență puternică din partea rivalilor chinezi inclusiv pe piețele externe, avertizează analiștii.

„Există forțe fundamental contrare, în aproape fiecare aspect al industriei în ansmablu. Este prematur să spunem că în cursul anului 2025 lucrurile vor începe să se îndrepte”, a declarat analistul auto UBS Patrick Hummel.

Constantin Gall, managing partner la EY pentru piețele din Europa de Vest, a scris într-o notă către clienți că piața auto europeană „rămâne în regim de criză”, adăugând că „Nu există niciun impuls pozitiv pentru sfârșitul anului – economia fiind în declin, tensiunile geopolitice nu se diminuează și provoacă incertitudine atât în ​​rândul clienților privați, cât și în rândul companiilor.”

Clienții preferă modelele mai ieftine

În septembrie, se observă o reorientare a clienților europeni care se reorientează spre modelele cu prețuri mai accesibile renunțând la achizițiile de mașini electrice scumpe.

Vânzările de vehicule electrice s-au redresat în septembrie, un semn binevenit pentru industrie, care a văzut că cererea de mașini complet electrice a scăzut după ce guvernele au retras subvențiile anul trecut. Livrările de vehicule electrice au crescut cu 24% în Marea Britanie, unde producătorii de automobile fac reduceri semnificative pentru a încerca să respecte obligația impusă de guvern de vânzări de vehicule cu emisii zero. În Germania, unde guvernul analizează acordarea unor noi stimulente, vânzările de vehicule electrice au crescut cu 8,7%, arată Bloomberg.

În ceea ce privește performanța fiecărui producător auto în septembrie, Stellantis a scăzut, înregistrând cea mai mare scădere a vânzărilor de mașini noi, de aproximativ 26%.

Piața chineză se închide pentru producătorii europeni

Cea mai mare provocare a venit din China, cea mai mare piață auto din lume, care a fost lovită de încetinirea puternică a sectorului imobiliar.

Deși Beijingul a acordat o serie de stimulente fiscale pentru a susține economia, este posibil ca Volkswagen și Mercedes-Benz să sufere pe această piață pe măsură ce clienții aleg mărci locale cu tehnologie superioară și prețuri scăzute.

Cota de piață a mărcilor străine în vânzările de autovehicule din China este la un minim istoric de 37% în primele șapte luni ale anului 2024, în scădere de la 64% în 2020, potrivit datelor de la Automobility, o companie de consultanță din Shanghai.

Scăderea a fost deosebit de accentuată pentru producătorii auto germani, care dețin acum o cotă de mai puțin de 15%, comparativ cu aproape 25% în urmă cu patru ani, arată datele din industria chineză. În ultimele săptămâni, Mercedes-Benz și Porsche au avertizat cu privire la profituri mai mici decât cele așteptate, deoarece vânzările de mașini de lux în China au fost afectate de reducerea cheltuielilor de consum.

Producătorii de automobile occidentali, care s-au bucurat de venituri substanțiale din vânzarea unor volume mari de mașini pe benzină în China, vor vedea aceste beneficii în scădere pe măsură ce își pierd cota de piață în fața rivalilor locali care oferă vehicule electrice de ultimă generație, potrivit Matthias Schmidt, un analist auto independent. Producătorii auto internaționali ar trebui să compenseze marjele strânse prin creșterea prețurilor pe alte piețe.

„Există o mulțime de consecințe negative [pe piața chineză] care nu rămân în granițele Chinei”, a spus el. În Europa, unde ratele mai mari ale dobânzilor au limitat creșterea vânzărilor, industria auto se luptă și cu încetinirea vânzărilor de vehicule electrice și falimentele furnizorilor de componente care provoacă întreruperi ale lanțului de aprovizionare.

Perspective sumbre pentru 2025

Este puțin probabil ca perspectivele să se îmbunătățească anul viitor, cu noile standarde ale UE privind emisiile de carbon, care obligă producătorii de automobile europeni să vândă mai multe vehicule electrice, mai degrabă decât mașini pe benzină, în ciuda cererii lente.

„Din perspectiva prețurilor, 2025 ar putea fi un an foarte dificil în Europa”, a declarat Daniel Schwarz, analist auto la Stifel. „Trebuie să vândă mai multe mașini electrice. Oamenii nu le vor. Ei trebuie să ofere mai multe reduceri pentru aceste mașini.”

Volkswagen, care consideră China drept cea mai mare piață unică a sa, ia în considerare închiderea fabricilor din Germania pentru prima dată în istoria sa de 87 de ani, încercând să reducă costurile pentru a supraviețui provocărilor. Cel mai mare producător de automobile din Europa a înregistrat o marjă operațională de 0,9% pentru marca sa de autoturisme VW în prima jumătate a anului, iar săptămâna trecută a avertizat că marja sa globală de profit operațional va scădea la 5,6% în 2024, comparativ cu 7% de anul trecut.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

2 răspunsuri

  1. Politica absurdă a UE de a trece rapid la mașini electrice a reușit doar sa confirme problemele (ascunse) din UE.
    1- mașinile electrice sunt scumpe. (bateria costa )
    2- au autonomie redusă.
    3- sunt grele și bateria durează puțin. ( max 10 ani)
    1+2+3 au fost ascunse prin programe de subvenții . Odată încetate, au apărut problemele ascunse.
    – Suplimentar , case automobilistice europene au tăcut la programul de interzicere a motoarelor benzina – diesel pina in 2035.
    Adică exact tipul de motoare unde firmele din UE sunt lideri mondiali în calitate și tehnologie. Că priveau la enorma piata chineză cu jind .
    – In domeniul tracțiunii electrice, subvenționarea masiva a producției chineze de către guvernul chinez a făcut ca mașinile electrice chineze sa devina concurenți de ajuns . NU de întrecut. Deoarece au :
    – baterii chinezești.
    – opțional ( accesorii ) de serie „made in China” pe întreaga oferta și care oferta , casele auto europene le oferă doar mașinilor de lux tot prin import de soft , hardware din China.
    – La toate acestea adăugăm scăderea generalizată a nivelului de trai a cetățenilor europeni. In parte datorita inflației , in parte datorita războiului care a dus la scumpiri de energie electrică și gaze metan. Care stau la baza oricărei activități industriale, comerciale.
    Ca urmare și completivitatea europeană scade.
    Dar doamna Ursula cu comisia ei nu e interesata. Salariul vine , privilegiile idem.
    Pensia măreață e garantata.
    UE pierde teren in toate domeniile din cauza propriilor greșeli strategice.
    PS.
    Va urma siderurgia.
    Că atunci când vrei otel ” ecologic” cu hidrogen verde, costul tonei de oțel va devenii și el necompetitiv. Hidrogenul costa mult.
    In concluzie, ca pe vremea RSR. „Din greșeală in greșeală la victoria finală. ” ☹️

  2. Oamenii nu cumpără mașini electrice pentru că nu există infrastructură pt încărcarea lor .Sunt orașe mari care au câteva stații de încărcare.Ce să facă oamenii ? Sa stea la coada ore in sir să încarce bateria

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

2 răspunsuri

  1. Politica absurdă a UE de a trece rapid la mașini electrice a reușit doar sa confirme problemele (ascunse) din UE.
    1- mașinile electrice sunt scumpe. (bateria costa )
    2- au autonomie redusă.
    3- sunt grele și bateria durează puțin. ( max 10 ani)
    1+2+3 au fost ascunse prin programe de subvenții . Odată încetate, au apărut problemele ascunse.
    – Suplimentar , case automobilistice europene au tăcut la programul de interzicere a motoarelor benzina – diesel pina in 2035.
    Adică exact tipul de motoare unde firmele din UE sunt lideri mondiali în calitate și tehnologie. Că priveau la enorma piata chineză cu jind .
    – In domeniul tracțiunii electrice, subvenționarea masiva a producției chineze de către guvernul chinez a făcut ca mașinile electrice chineze sa devina concurenți de ajuns . NU de întrecut. Deoarece au :
    – baterii chinezești.
    – opțional ( accesorii ) de serie „made in China” pe întreaga oferta și care oferta , casele auto europene le oferă doar mașinilor de lux tot prin import de soft , hardware din China.
    – La toate acestea adăugăm scăderea generalizată a nivelului de trai a cetățenilor europeni. In parte datorita inflației , in parte datorita războiului care a dus la scumpiri de energie electrică și gaze metan. Care stau la baza oricărei activități industriale, comerciale.
    Ca urmare și completivitatea europeană scade.
    Dar doamna Ursula cu comisia ei nu e interesata. Salariul vine , privilegiile idem.
    Pensia măreață e garantata.
    UE pierde teren in toate domeniile din cauza propriilor greșeli strategice.
    PS.
    Va urma siderurgia.
    Că atunci când vrei otel ” ecologic” cu hidrogen verde, costul tonei de oțel va devenii și el necompetitiv. Hidrogenul costa mult.
    In concluzie, ca pe vremea RSR. „Din greșeală in greșeală la victoria finală. ” ☹️

  2. Oamenii nu cumpără mașini electrice pentru că nu există infrastructură pt încărcarea lor .Sunt orașe mari care au câteva stații de încărcare.Ce să facă oamenii ? Sa stea la coada ore in sir să încarce bateria

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: