Confuzie totală în procesul de înscriere a elevilor de clasa a VIII-a la probele de aptitudini pentru trecerea la liceu.
În chiar ziua începerii înscrierii ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, a semnat un Ordin (3995, din 13 mai), pentru amânarea procedurii cu o lună. El este însoțit de un alt document, un Ordin privind mobilitatea cadrelor didactice, ambele fiind necesare schimbării învățământului liceal anunțate odată cu cifrele de școlarizare – reducerea drastică a lcourilor de la liceele teoretice și creșterea celor destinate învățământului profesional.
Intervențiile se fac însă în timpul jocului, iar documentele nu au fost puse în dezbatere și nici publicate pe site-ul instituției, urmând să ajungă la cunoștința celor direct interesați (elevi și profesori) abia după publicarea sa în Monitorul Oficial, adică după intrarea lor în vigoare.
Actele au fost interceptate de Federația Sindicatelor din Educație Spiru Haret, care a cerut retragerea celor două Ordine de ministru, întrucât sunt ilegale și bulversează admiterea la liceu.
Dacă nu sunt abandonate, atenționează sindicaliștii, totul este compromis anul acesta.
Argumentele, consecințele
- Unitățile de învățământ au început deja prezentarea ofertei educaționale pentru anul acesta, ofertă ce nu corespunde cu viziunea Ecaterinei Andronescu, pentru simplul motiv că nu se cunoaște această viziune. Ea ar urma să fie prezentată abia după alegerile europarlamentare, când Ministerul Educației va informa ce licee vor mai exista, câte locuri vor avea și ce școli profesionale noi vor fi înființate, unde, cu câte clase și pentru ce calificări. Marius Nistor, liderul Spiru Haret, a declarat pentru cursdeguvernare.ro că amânarea acestor anunțuri se face pentru a nu afecta scorul PSD la alegerile pentru Parlamentul European, profesorii fiind în mod tradițional simpatizanți ai social-democraților. După, cadrele didactice vor afla câte locuri vor fi restructurate. Până atunci, elevi și părinți vor fi ținuți în suspans, deși este vorba despre viitorul a câtorva zeci de mii de adolescenți.
- Nu se va rezolva problema deficitului de persoane calificate existent pe piața muncii, întrucât nu vor fi școli în sistem dual, nu s-a discutat cu firmele pentru a oferi posibilitățile de practică și nu s-a făcut o analiză a calificărilor necesare (iar timpul rămas este prea scurt pentru aceasta). „Se mută cu forța elevii, dintr-o parte din alta, atât. Nu sunt clase în sistem dual, care să fie susținute de agenții economici – cu ateliere, cu utilaje etc”, explică Marius Nistor.
- „Se rezolvă din pix problema Bacalaureatului. Să vedeți cum raportăm procente de 100% promovare la Bac”, mai spune Marius Nistor.
- Conform informațiilor obținute de Federația Spiru Haret, în Capitală, unde ponderea celor cu medii mici la Evaluarea națională este mult sub media națională, numărul claselor de profil profesional va crește cu 170. „Dar acest număr de clase nu există în toate liceele tehnologice din București”, spune Marius Nistor.
Taote aceste schimbări trebuie discutate transparent, nu „făcute din pix”, mai spune Marius Nistor, pentru cursdeguvernare.ro. „Dacă vreau să recredibilizez școala profesională trebuie începută o campanie care să demareze de la nivelul clasei a V-a, altfel cresc numărul de locuri în școli profesionale, dar gradul de ocupare rămâne același. Trebuie să-i convingi pe elevi și prăinți, nu să-i obligi. Altfel, sunt simple experimente pe seama copiilor”, mai explică liderul Spiru Haret.
Ministrul Andronescu revine
După dezvăluirile făcute de Spiru Haret, Ecaterina Andronescu spune că actualul calendar al înscrierii la licee continuă, astfel încât miercuri probele d eaptitudini la liceele vocaționale.
Cifrele de școlarizare pentru clasa a IX-a, anul 2019 – 2020
Pentru anul școlar 2019 – 2020, ministerul a redus 30.000 dintre locurile distribuite pentru anul I de liceu – de la 164.000 de locuri, care figurau în prima variantă a proiectului de HG conținând cifrele de școlarizare, la 134.000 de locuri, în forma finală a documentului.
Crește, în schimb, până la 60.000, numărul locurilor atribuite școlilor profesionale, comparativ cu 54.000 de locuri anul trecut și 55.000 în forma inițială a proiectului (pentru primul an de studii profesionale).
Nu este vorba despre impactul crizei demografice, ci despre un reglaj “între şcoala profesională şi învăţământul liceal” – potrivit explicațiilor ministrului.
Motivul invocat de Ministerul Educației este nevoia de echilibra oferta de studii în învățământul profesional, liceal și posliceal, “în funcție de opțiunile absolvenților, pe baza tendințelor de dezvoltare socio-economică, a prognozei ocupării forței de muncă pe regiuni de dezvoltare/județe”.
Această alocare va urca la 60% ponderea elevilor înscriși în învățământul liceal tehnologic și în învățământul profesional, potrivit estimării autorităților.