La obiect

Optimizare fiscală mondială: Luxemburg și Olanda se află pe traseele a 7 trilioane de dolari de false investiții străine directe – studiu FMI

Falsele investiții străine directe (ISD) din lume se ridică la circa 15 trilioane de dolari, iar dintre acestea aproape jumătate doar trec, de fapt, prin… Mai mult

11.09.2019

Evenimentul

Comisia von der Leyen vs. Comisia Juncker: Schimbare de echilibru în Europa

Președintele-ales al Comisiei Europene a anunțat marți noua structură a executivului european. României i-a fost atribuit, prin viitorul comisar Rovana Plumb, portofoliul de la Transporturi.… Mai mult

10.09.2019

La obiect

Noua strategie de îndatorare: MFP vrea mai mulți lei de la bănci, BNR se teme de gradul lor mare de expunere pe datoria guvernamentală

Ministerul Finanțelor (MFP) pare să nu fi ținut seama de gradul mare de expunere a băncilor la deținerile de titluri de stat, atunci când și-a… Mai mult

10.09.2019

Chestiunea

Record istoric la deficitul comercial, în iulie 2019. Am trecut pe deficit lunar și la mașini și echipamente de transport

Deficitul comercial pe luna iulie 2019 a urcat brusc la nivelul record istoric de 1.755,5 milioane euro, cu 38% mai mult decât în aceeaşi lună… Mai mult

09.09.2019

Cronicile

În caz că se lucrează la Bugetul 2015 / Structura fiscalității românești în context european: câteva comparații

de Marin Pana 19.11.2014

Simplificat, vă prezentăm evoluția și situația politicii fiscale din România, precum și caracteristicile care ne plasează la coada statelor europene ca nivel al încasărilor la buget.

Datele de lucru sunt din anul 2012, deoarece pentru anul trecut nu sunt bătute în cuie calculele PIB, care au progresat deocamdată spre stadiul semidefinitiv și trebuie să fie validate de Eurostat după o metodologie compatibilă.

Deocamdată, până la revizuirea valorilor de creștere economică, deja demarată conform ultimului comunicat al INS referitor la valoarea semnal pe trim. III 2014, datele pe 2013 arată o scădere preliminată a veniturilor din taxare la bugetul general consolidat al României spre minimele înregistrate în 2004 și în perioada 2009- 2010.

Măsurile de reducere a fiscalității luate recent ridică semne de întrebare în privința unui eventual nou record negativ în 2015, ceea ce pune problema plasării țării noastre în context european și regional.

(Click pe tabel pentru mărire)

Decalajul mai mare de zece procente din PIB față de țările occidentale dezvoltate este cauzat cam în proporție de două treimi de încasările mai mici de taxe și impozite (care, de fapt, sunt puternic localizate la taxarea veniturilor și averilor) și cam o treime la nivelul contribuțiilor de asigurări sociale, unde suntem codași, alături de bulgari.

 

(CLICK PE TABEL PENTRU MĂRIRE)

Dacă ar fi să căutăm o dispunere optimală a repartiției dintre impozite și taxe, pe de o parte, și CAS, pe de altă parte, dăm peste una dintre cauzele succesul relativ al Germaniei, care merge per total încasări la buget aproape de media UE, dar vine ceva mai jos cu taxarea produselor și producției și ceva mai sus la nivelul contribuțiilor sociale (menținute la un nivel rezonabil, peste cele italiene dar sub cele franceze).

Nemții par a fi mai aproape de ordinea firească a lucrurilor, în care accentul este pus pe obținerea de rezultate (inclusiv pe calea unui consum sporit) și abia apoi, din ce se obține nu din ceea ce ar fi fost de dorit să se obțină, pe fiscalitate și redistribuire a rezultatelor la nivelul întregii societăți.

Problema este una de optim (aici suferă bulgarii care taxează destul de bine dar nu redistribuie suficient pentru a stimula cererea). Și de a nu reinventa cu orice preț roata, după cum au sesizat polonezii, aflați în postura de a realiza o convergență de politici economice cu marea vecină de la vest.

(CLICK PE TABEL PENTRU MĂRIRE)

Din datele selectate, se poate observa ușor că decalajul în veniturile fiscale față de alte state din UE Nu se formează la nivelul taxării producției și produselor, unde suntem mai aproape de media UE decât Germania și Polonia.

Cu toate acestea, dacă pentru TVA se face raportul dintre noi și valoarea aproape identică din UE, Germania și Polonia, rezultă că valoarea apropiată de 20% pentru această taxă indirectă ar fi mai aproape de practica UE (de altfel, atât au Bulgaria sau balticele, iar noi mergeam până în 2010 pe valoarea de 19%).

Ca să nu mai vorbim că ar scădea tentația de eludare a plăților către stat.Compensarea eventualelor reduceri de încasări se poate face din taxele pe producție (vezi redevențe și taxe de mediu), unde suntem sub Germania, cam la sfertul UE și de două ori și jumătate sub Polonia.

De reținut că avem încasări din taxarea veniturilor la jumătate față de cele din Germania, care, la rândul lor, se situează sub media UE. Desigur, la acest capitol suntem destul de clar sub Polonia (atenție, asta chiar păstrând proporțiile dintre economii). Așa cum sumtem și la taxarea averii, singurul domeniu unde ne-am găsit să-i copiem pe germani, situați la doar o treime din media UE.

În ce privește CAS-ul, e clar că suntem mult sub practica europeană în materie cam cu 30%. Dacă ne uităm la gradul de acoperire ceva mai mare doar ceva mai mare de 70% din venituri proprii ( restul până la echilibrul impus prin lege se asigură prin transferuri de la bugetul de stat) devine evidentă sursa deficitului cronic înregistrat pe segmentul bugetar de protecție socială.

Deficit cronic a cărui acoperire forțată ne privează de investițiile absolut necesare în infrastructură, pentru că banii de investiții sunt veșnic prevăzuți în bugetul anual și veșnic tăiați din motive de necesitate a plății salariilor și pensiilor. Mai mult, ne privează și de sumele nerambursabile care ne-ar putea veni de la UE pentru a susține investițiile făcute relativ corect, fără ”comisoane confidențiale” apreciabile.

Una peste alta, pentru a ne integra deplin în UE și pentru o convergență bazată pe temelii solide ar trebui să ne armonizăm politica fiscală cu cea europeană. Asta pentru a putea avea politici de dezvoltare și de protecție socială fezabile.

Cam greu spre imposibil să găsim o soluție originală, prin care taxarea redusă cu iz american să permită cheltuielile europene angajate, cu păstrarea deficitului în limite rezonabile.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 19.11.2014

Lăsați un comentariu


Digital

România și Polonia au semnat un Memorandum de înțelegere în domeniul digital

Vladimir Ionescu

În marja consultărilor interguvernamentale România – Republica Polonă care au avut loc miercuri, la București, ministrul Comunicațiilor, Alexandru Petrescu, a avut o întâlnire bilaterală cu… Mai mult

Stiri

Și președintele și premierul sunt covinși fiecare că CCR le-a făcut dreptate

Razvan Diaconu

Președintele Klaus Iohannis și premierul Viorica Dăncilă interpretează în mod diferit decizia de miercuri a CCR, cei doi considerând însă că verdictul Curții le este… Mai mult

Stiri

Bolt investește 10 milioane de euro, până în 2025, în proiectul Green Plan

Vladimir Ionescu

Bolt, cea mai mare platformă europeană de transport la cerere, anunță că va transforma cursele efectuate prin intermediul aplicației sale în Europa în călătorii neutre… Mai mult

Europa

OUG 114: Prețul gazelor pe piața românească a ajuns la dublul celui de la Viena

Adrian N Ionescu

Tendința scumpirii gazelor pe piața din România, rămasă liberă după restricțiile OUG 114 / 2018, au dus prețul mediu ponderat al tranzacțiilor de la Bursa… Mai mult

Stiri

Decizie CCR: Președintele nu poate refuza revocările și trebuie să numească interimarii, premierul trebuie să ceară Parlamentului votul pentru noua structură a guvernului

Vladimir Ionescu

UPDATE: CCR a transmis comunicatul referitor la situația ocnflictuală existentă între cele două Palate. Motivarea, cu detaliile complete, urmează să apară ulterior. Prezentăm integral comunicatul… Mai mult

Europa

Parlamentul European cere clarificări sau chiar schimbări la portofoliile ”controversate” din noua Comisie

Razvan Diaconu

Lideri ai grupurilor politice reprezentate în Parlamentul European cer președintelui-ales al Comisiei Europene să clarifice, dacă nu să schimbe, atribuțiile și titulaturile unor portofolii atribuite… Mai mult

Europa

Bruxelles / Fondul pentru ajustarea la globalizare, adaptat pentru un Brexit fără acord

Iulian Soare

Atribuțiile Fondului european de ajustare la globalizare (EFG) au fost extinse de UE pentru a cuprinde și ajutarea eventualilor șomeri ce vor rezulta dintr-o ieșire… Mai mult