sâmbătă

20 aprilie, 2024

24 septembrie, 2020

foto: aries-shipping.ro

Ministerul Transporturilor a pregătit proiectul de OUG prin care se va schimba Legea nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere astfel încât să poată emite o hotărârea care ar transforma Portul Midia în zonă liberă.

În această situație, pot fi efectuate operațiuni de tranzit și depozitare în regimul de facilități vamale și fiscale.

Printre cei mai importanți beneficiari ai facilităților viitoarei zone libere din Portul Midia se vor număra Rompetrol Rafinare și Black Sea Oil & Gas (BSOG), ca și Grup servicii Petroliere (GSP), care este antreprenorul general al proiectului de exploatare offshore al BSOG din Marea Neagră.


De statutul de zonă liberă al Portului Midia va beneficia și Portul Constanța, în care cel dintâi este inclus administrativ prin Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța (ANPM).

Guvernul nu a putut emite, în noiembrie anul trecut, hotărârea prin care să se extindă zona liberă a Portului Constanța și la cel din Midia, din cauza legii vechi, care nu prevede condițiile de extindere a zonelor libere. Nu a fost prima încercare de acest fel.

(Citiți și: „Guvernul pregătește zonă liberă în Portul Midia, ca să valorifice operațiunile offshore ale bulgarilor și ucrainienilor”)

„Vidul de reglementare conduce la scăderea competitivităţii portului Constanța faţă de celelalte porturi din bazinul Mării Negre, precum și față de porturi din Uniunea Europeană”, 

Facilitățile specifice zonei libere ar urma să facă „din zona Midia a portului Constanța o zonă atractivă pentru marii investitori în domeniu, cu importante avantaje economice pentru toate părțile implicate”, spunea un proiect de HG din noiembrie, care ar urma să fie replicat după adoptarea OUG de modificare a legii.


Portul Constanța se confruntă atât cu concurența celorlalte porturi din Marea Neagră, dar și cu cea a altor mari porturi europene. Multe companii din Transilvania și din vestul țării preferă să apeleze la porturile din Hamburg și Koper (Slovenia), din cauza contraperformanței sistemului feroviar românesc.

În zona Portului Midia există mari suprafețe de teren „care nu sunt încă dezvoltate: 73 ha (fără cheu de acostare) care sunt închiriabile și 48 ha nesistematizate ce necesită lucrări de viabilizare. Odată cu extinderea regimului de zonă liberă, valoarea economică a acestor suprafețe portuare va crește semnificativ, împreună cu dorința unor operatori economici de a se instala în zona Midia a portului Constanța pentru a desfășura activități cu valoare adăugată”, se spunea în fundamentarea proiectului de HG din noiembrie.

„Prin instituirea regimului de zonă liberă la Midia ar urma să se dezvolte noi facilități pentru operarea mărfurilor și, implicit, va crește traficul de mărfuri în portul Constanța, fapt care conduce la obținerea unor avantaje financiare atât în beneficiul APMC, cât și în beneficiul operatorilor economici care își desfășoară activitatea în portul Constanța”, consideră Ministerul Transporturilor.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Acest text se adresează în primul rând tinerilor, adică celor

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: