luni

22 aprilie, 2024

21 octombrie, 2019

Guvernul are în vedere o hotărâre de guvern pentru transformarea Portului Midia în zonă liberă, pentru stimularea operațiunilor petroliere offshore din Marea Neagră, chiar și a celor bulgărești și ucrainiene, de dincolo de zona economică exclusivă a României în Marea Neagră.

Pe de altă parte, Ministerul Transportrurilor estimează, în aceeași notă de fundamentare a proiectului de HG respectiv, că următorii 3 ani vor fi de stagnare sau chiar de oprire a operațiunilor offshore, din cauza condițiilor „actuale” de pe piața petrolului.

Portul Midia face parte formal (este o „zonă”) din Portul Constanța, iar depozitarea mărfurilor din afara UE nu este taxată.


De instituirea regimului de zonă liberă pe anumite suprafețe ale Portului Midia ar putea profita grupul Rompetrol, Black Sea Oil & Gas – singurul concesionar al unui perimetru offshore care a decis să învestească în exploatare, dar și Grup servicii Petroliere, care oferă servicii necesare explorării offshore.

Descărcați AICI Nota de fundamentare a HG privind extinderea regimului de  zonă liberă a Portului Constanța

Câteva dintre argumente:

  • „majoritatea input-urilor pentru operațiunile petroliere offshore vin pe mare, sunt pregătite / depozitate în zona Midia și sunt trimise către platforme. Componente ale pachetului de foraj pot fi aduse și din teritoriu (e.g. substanțe chimice și alte componente pentru fluidul de foraj, unele prăjini / sape furnizate de industria românească, etc.);
  • prin extinderea regimului de zonă liberă în zona Midia a portului Constanța, costurile suplimentare și birocrația aferente importului temporar și re-exportului (situația actuală) ar fi substanțial diminuate, sprijinind această activitate. Mai mult, în felul acesta, activitatea de suport pentru operațiunile petroliere offshore devine foarte competitivă și se poate extinde, dincolo de perimetrele situate în zona economică exclusivă a României, către viitoarele operațiuni din zonele ucrainene și bulgărești;
  • suplimentar, condițiile actuale de pe piața petrolului fac ca activitatea de explorare să stagneze și chiar să se oprească; în prezent se estimează că această stagnare va putea dura cca. 3 ani. În aceste condiții, extinderea regimului de zonă liberă în zona Midia din portul Constanța vine în sprijinul operatorilor implicați în această industrie pentru a supraviețui în acest interval, astfel încât să fie prezenți în piață în momentul revigorării acestui sector de activitate;
  • în mod similar, o mare parte dintre serviciile de reparații nave sunt efectuate pentru nave care arborează pavilion străin. Și aici se pot observa avantaje asemănătoare: navele vin și pleacă pe mare, o mare parte din piese vin pe aceeași cale. Extinderea regimului de zonă liberă ar crește seminificativ competitivitatea companiilor din portul Constanța față de alte porturi cu facilități de reparații din bazinul Mării Negre (inclusiv Marmara și Egee) și chiar estul Mediteranei, atrăgând astfel și mai multe comenzi de lucru”.


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Acest text se adresează în primul rând tinerilor, adică celor

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: