Programul guvernamental „gROwth – Contul individual de economii Junior” intenţionează să-i atragă pe părinții care vor să economisească pentru copii cu o rețetă de depozit plus primă, potrivit unui document primit de Consiliul Economic și Social (CES) de la Comisia Națională de Statistică și Prognoză (CNSP).
Proiectul de ordonanță de urgență elaborat în acest scop prevede:
- Deschiderea automată la Trezoreria statului a câte unui cont pe numele fiecare copil minor, începând din decembrie 2018.
- Părinții ar trebui să acumuleze cel puțin 1.200 de lei pe an, pentru ca statul să adauge în cont o primă anuală de 600 de lei.
- Contul va fi remunerat cu o dobândă de 3% pe an, iar textul documentului nu precizează dacă aceasta mai poate fi schimbată.
- Economiile acumulate nu vor putea fi retrase decât atunci când copilul va împlini 18 ani, dată la care se va calcula și dobânda.
Ecuația „Contului individual de economii Junior” plănuit de guvern are suficient de multe necunoscute pentru a-i putea evalua randamentul.
Mai întâi, prima de 600 de lei anual are un grad de atractivitate inexistent la nici o altă formă de economisire cu acumulare (cu excepţia celei pentru construcţia de locuinţe – la care statul era cât pe ce să renunţe).
Chiar dacă este una dintre cele mai mari de pe piață în acest moment, dobânda s-ar putea dovedi prea mică, dacă nu va fi ajustată pe o perioadă de acumulare mai mare de trei ani, scadență la care se opresc ofertele bancare actuale.
În 18 ani ar putea încăpea două cicluri economice, cu perioade de creştere şi recesiune în care fluctuaţia dobânzilor este suficient de greu de estimat ca să se evalueze o dobândă medie de piață mai mare de 3%.
În prezent ținta de inflație a Băncii Naționale este de 3,5%, iar dobânda de referinţă este de 2,5%, peste care băncile ar trebui să adauge propria marjă de atractivitate, conform politicii bănci icentrale de stimulare a creșterea dobânzii la depozite.
Statul profită de faptul că volumul depozitelor creşte în ciuda faptului că băncile țin mult mai jos dobânda la depozite. Și astfel, pentru părinți devine mult mai ispititoare alocația de 600 de lei anual.
Prima de 600 de lei reprezintă, în fapt un cost al împrumutului făcut de guvern prin atragerea economiilor părinţilor, care, chiar şi adăugat la dobânda de 3%, pare să fie convenabil pentru strategii Trezoreriei statului .
Totodată, această rețetă de împrumut pentru finanțarea deficitului bugetar pare să fie mai convenabilă decât cea a unei noi emisiuni de obligațiuni pentru populație, ale cărei detalii întârzie, iată, mai mult decât cele ale programului contului individual pentru economii.