vineri

19 aprilie, 2024

24 septembrie, 2018

Guvernul a trimis spre avizare instituțiilor abilitate proiectul unei ordonanțe de urgență care să reglementeze cadrul general de  înființare a fondurilor suverane, în urma unor hotărâri ale executivului.

„Actul normativ va defini cadrul în care un fond suveran va putea fi constituit, ceea ce nu este deloc un lucru rău. Guvernul va putea hotărî înființarea”, a declarat Mircea Ursache, vicepreședintele Autorității de Supraveghere Financiară (ASF).

„Mai departe, rămâne de văzut felul în care va fi construit și în care va răspunde necesităților pieței”, a mai spus vicepreședintele ASF, pentru cursdeguvernare.ro.


Oficialul ASF a ținut să precizeze că necesitatea înfiinţării unui Fond Suveran al României „este foarte mare, dar companiile acestuia ar trebui listate la bursă în termen de cel mult un an de la înfiinţarea fondului şi să respecte obligaţiile de raportare conform legii”.

Fondul însuşi „trebuie să respecte regulile pieţei de capital privind transparenţa şi guvernanţa corporativă”, iar „finanţarea sa iniţială să se facă printr-o emisiune de obligaţiuni pe baza unui prospect de emisiune aprobat de ASF”.

Curtea Constituțională (CCR) a declarat, în iulie, neconstituțională Legea de înființare a Fondului Suveran pentru Dezvoltare și Investiții, admițând sesizările de neconstituţionalitate formulate de de preşedintele Klaus Iohannis, de PNL şi de către USR şi PMP.

Una dintre acestea se referea tocmai la faptul că FSDI nu trebuia înfiinţat printr-o lege, ci printr-o hotărâre de Guvern.


Miza fondului sunt controlul celor mai importante companii ale statului inclusiv cele energetice, prin participații evalaute la 9 miliarde de lei.

Lipsa de transparență a fost identificată de experți ca marea problemă a acestui fond și modul de luare a deciziilor, scăpat de controlul public.

Idei mai vechi

Mircea Ursache este un vechi susținător al ideii unui fond suveran. În 2009 a propus Guvernului un proiect de înființare a Fondul Român de Investiții, un fond suveran care urma să administreze participaţiile deţinute de statul.

Fondul suveran proiectat atunci de actualul vicepreședinte al ASF ar fi trebuit să supună regelementărilor autorității pieței de capital, iar vânzările participaţiilor deţinute de stat ar fi urmat să se facă prin mecanismele Bursei.

Mai târziu, în preajma alegerilor din 2016, PNL și PSD se întreceau în proiecte de fond suveran: PNL propunea un „Fond Național de Dezvoltare urbană și rurală”, bazat pe un parteneriat public-privat, iar PSD voia un „Fond Suveran de Dezvoltare” susţinut în totalitate din banii statului.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: