fbpx

Just Business

300 mil. euro alocate de România pentru a intra în revoluția europeană a microelectronicii: Banii sunt singura problemă?

Cercetarea și producția în domeniul microelectronicii au alocate prin PNRR 300 milioane euro, iar ministrul Cristian Ghinea anunța, cu câteva zile în urmă: ”Pariez că… Mai mult

18.07.2021

La obiect

Scădere dramatică la productivitatea resurselor României în ultimii 20 de ani

România s-a situat anul trecut pe ultimul loc între statele membre UE în ceea ce privește productivitatea resurselor, confor datelor publicate de Eurostat. Acest indicator… Mai mult

18.07.2021

La obiect

20-34 de ani – nici nu lucrează și nici nu învață: Observații pe locul fruntaș deținut de România la procentul tinerilor fără nicio ocupație

România figurează printre statele UE cu cea mai mare pondere a tinerilor care nici nu lucrează și nici nu învață („neither in employment nor in… Mai mult

16.07.2021

Chestiunea

Noul test de stres al industriilor europene: condițiile și țintele sectoriale de mediu impuse de Comisia Europeană

Odată cu lansarea, miercuri 14 iulie, pachetului legislativ ”Fit for 55”, UE devine prima economie din lume care dă startul procesului de legiferare a obiectivului… Mai mult

15.07.2021

Guvernul a aprobat proiectul legii de desființare a Secției speciale de investigarea a magistraților

de Vladimir Ionescu , 18.2.2021

Guvernul a aprobat joi proiectul legii pentru desfiinţarea Secţiei pentru investigarea infracţiunilor săvârșite de magistrați (SIIJ), proiectul elaborat în mandatul actualului ministru al Justiției, Stelian Ion.

După desființarea în Parlament a SIIJ, dosarele sunt redistribuite parchetelor în competența cărora se aflau și înainte: DNA, DIICOT sau Parchetul General.

Declarațiile ministrului Stelian, de la finalul ședinței de Guvern:

Toate organismele europene – Greco, Comisia Europeană, Comisia de la Veneția – au spus la unison că înființarea SIIJ e un regres și la momentul respectiv reprezenta motive de îngrijorare foarte mari (…)

Această anomalie juridică, creată cu nerespectarea unor principii fundamentale, a adus multe probleme. Iată câteva dintre ele:

  • Anumiți magistrați care au avut curajul să pornească anchete contra unor politicieni puternici sau să exprime puncte de vedere legate de atacurile de justiție au fost chemați la SIIJ, așa, ca din întâmplare
  • Fostul procuror șef al DNA a fost pus sub control judiciar, infirmat de instanță.
  • Vicepreședintele Comisiei Europene a fost supus unei anchete.
  • O minoră a fost oprită să meargă la părinți în străinătate.

(…)

Varianta propusă e ca dosarele SIIJ să fie trimise la unitățile de parchet după competența de materie: DIICOT, DNA sau Parchetul General.

Proiectul urmează să fie trimis în Parlament, unde va mai putea fi modificat de parlamentari.

Principalele prevederi ale proiectului de lege:

  • La data intrării în vigoare a prezentei legi Secția pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, denumită în continuare Secția, se desființează.
  • Cauzele aflate în curs de soluţionare la nivelul Secției se transmit pe cale administrativă, în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei legi, prin grija Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, parchetelor competente potrivit legii, care continuă soluţionarea acestora.
  • Actele de procedură îndeplinite în cauzele prevăzute la alin. (2) și (3), cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare la data îndeplinirii lor, rămân valabile.
  • Soluțiile de clasare, de renunțare la urmărirea penală și de trimitere în judecată dispuse de procurorii Secției, care nu au făcut obiectul controlului ierarhic anterior intrării în vigoare a prezentei legi, sunt supuse de la data desființării Secției controlului exercitat de procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, dispozițiile art. 335, art. 318, art. 328 și ale art. 340 din Codul de procedură penală aplicându-se în mod corespunzător.
  • Actele efectuate și măsurile luate de procurorii Secției în cauzele prevăzute la alin. (2), care nu au făcut obiectul controlului ierarhic anterior intrării în vigoare a prezentei legi, sunt supuse de la data desființării Secției controlului exercitat de procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, dispozițiile art. 304 și ale art. 339 din Codul de procedură penală aplicându-se în mod corespunzător.
  • Căile de atac declarate de Secție pot fi retrase numai de procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.
  • Începând cu data desființării Secției, procurorii din cadrul Secției, inclusiv cei cu funcții de conducere, revin la parchetele de unde provin. De la data revenirii la parchetul de unde provin, procurorii care au activat în cadrul Secţiei îşi redobândesc gradul profesional de execuție şi salarizarea corespunzătoare acestuia avute anterior sau pe cele dobândite ca urmare a promovării, în condiţiile legii, în timpul desfăşurării activităţii în cadrul Secţiei pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție.
  • Personalului detașat pe celelalte categorii de posturi dintre cele prevăzute la alin. (1) îi încetează detașarea începând cu data desființării Secției.
  • De la data intrării în vigoare a prezentei legi, sunt de competenţa Direcţiei Naţionale Anticorupție și infracţiunile prevăzute în Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, cu modificările şi completările ulterioare, dacă, indiferent de valoarea pagubei materiale ori de valoarea sumei sau a bunului care formează obiectul infracţiunii de corupţie, sunt săvârșite de judecătorii Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, de ceilalți judecători şi procurori, inclusiv de judecătorii şi procurorii militari şi de cei care au calitatea de membri ai Consiliului Superior al Magistraturii.
  • De la data intrării în vigoare a prezentei legi, sunt de competenţa Direcţiei de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism și infracțiunile prevăzute de art. 11 alin. (1) din Ordonanţă de urgenţă a Guvernului nr. 78/2016 pentru organizarea şi funcţionarea Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, săvârşite de judecătorii Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, de ceilalți judecători şi procurori, inclusiv de judecătorii şi procurorii militari şi de cei care au calitatea de membri ai Consiliului Superior al Magistraturii.

CSM a dat aviz negativ

Consiliul Superior al Magistraturii a emis aviz negativ pe proiect, membrii plenului Consiliului condiționând avizul pozitiv de garanții suplimentare pentru apărarea independenței judecătorilor și procurorilor.

Avizul CSM este obligatoriu în cazul unui proiect din domeniu, însă este consultativ, nu impune renunțarea la o reglementare dacă acesta este negativ.

“Avizul negativ al CSM reprezintă o dezamăgire (…) Nu am fost niciodată obtuz față de ideea protecției magistraților. Din partea membrilor CSM nu au venit propuneri concrete, altele decât imunitățile suplimentare, cu care nu voi fi niciodată de acord.

Magistrații au deja un fel de imunitate, referitoare la percheziții, arestări, rețineri, care nu pot fi făcute decât cu avizul CSM. A introduce acum alte imunități, în sensul ca nici măcar punerea în mișcare a acțiunii penale să nu se facă fără avizul Procurorului General, sau aviz CSM pentru trimiterile în judecată, sunt numite în public superimunități“, a declarat ministrul Stelian Ion după ședința Consiliului.

“Justiția este pentru oameni”, nu pentru sistem, a mai spus ministrul, care a adăugat că le-a cerut magistraților variante de garanții care să nu fie din categoria superimunităților, dar aceștia nu au venit cu nicio propunere.

Argumentele pe care ministrul Justiției și-a bazat decizia de a propune desființarea SIIJ:

  • Existența acestei secții ar însemna acceptarea faptului că în rândul magistraților există o problemă generalizată de corupție, ceea ce nu e adevărat.
  • SIIJ este un organ absolut ineficient, nu se poate ocupa de toate problemele din toate instanțele și parchetele din țară. Are în lucru aproape 6.000 de dosare.
  • A avut o medie de trimitere în judecată de 2 rechizitorii pe an, foarte puțin, nici un rechizitoriu pe fapte de corupție. Nu ne putem închipui că deodată a dispărut corupția din rândul magistraților.
  • 17 milioane de lei cheltuiți de la înființare cu rezultate foarte slabe.
  • SIIJ nu a explicat de ce au renunțat la căi de atac în favoarea unor politicieni și magistrați.
  • Scopul SIIJ a fost de a pune presiune pe magistrații onești care au avut un cuvânt de spus față de modificările Legilor Justiției.
  • Am văzut chestiuni inimaginabile precum tentativa de anchetare a unor înalți funcționari europeni, deși nu aveau competență.
  • Am văzut magistrați din cadrul CSM chemați în scop de intimidare la SIIJ.

 

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 18.2.2021

Lăsați un comentariu


Stiri

Noua Zeelandă interzice prin lege terapia de conversie LGBT

Iulian Soare

Noua Zeelandă are, de vineri, o lege care pedepsește cu până la 5 ani de închisoare practicile care vizează schimbarea orientării sexuale sau identității de… Mai mult

Stiri

Ambasadorul Iranului, convocat de urgență la MAE. România cere explicații și anunță un „răspuns adecvat” în cazul marinarului ucis

Razvan Diaconu

România condamnă cu fermitate atacul cu dronă comis asupra vasului “Mercer Street”, care s-a soldat cu pierderea vieții comandantului navei, cetățean român, anunță Ministerul Afacerilor… Mai mult

Stiri

Peste 75% dintre companiile fraudate din România sunt fraudate de proprii angajaţi – analiză

Vladimir Ionescu

Companiile din România sunt fraudate de proprii angajaţi în aproape opt din zece cazuri (peste 75%). Unul dintre cele mai întâlnite tipuri de fraudă este… Mai mult

Europa

Cehia și Polonia oferă viză atletei din Belarus forțată de autoritățile țării sale să plece de la Olimpiadă

Iulian Soare

Atleta din Belarus care a refuzat ordinul oficialilor echipei sale de a se retrage din competiția olimpică și de a zbura acasă este în siguranță,… Mai mult

Stiri

Jocurile Olimpice Tokyo/ Atletă din Belarus scoasă din lotul țării sale și dusă cu forța la aeroport. Sportiva cere azil politic în UE

Razvan Diaconu

Kristina Timonovskaia, atletă din Belarus, a fost forţată să-şi suspende participarea la Jocurile Olimpice de la Tokyo şi să părăsească Japonia după ce a criticat… Mai mult

Stiri

CFR anunță că reduce viteza de circulaţie a trenurilor din cauza caniculei

Vladimir Ionescu

CFR SA a anunţat că în zilele când sunt prognozate temperaturi cuprinse între 37 şi 39 de grade în aer, personalul companiei va lua măsuri… Mai mult

Europa

Pfizer și Moderna au scumpit vaccinurile anti-Covid vândute UE – noile prețuri dezvăluite de FT

Razvan Diaconu

Pfizer și Moderna au majorat prețul vaccinurilor împotriva Covid-19 în ultimul contract încheiat cu Uniunea Europeană, anunță Financial Times, în contextul în care apariția unor… Mai mult