Guvernul a aprobat joi o ordonanță de urgență pentru operaţionalizarea unei treimi din bugetul alocat politicii de coeziune, repectiv pentru o sumă de 16,6 miliarde de euro.
Mai exact, a fost stabilit cadrul legal pentru demararea unor proiecte din domeniile transport, deşeuri, îmbunătăţirea sistemului de răspuns şi din domeniul infrastructurii spitaliceşti şi ambulatorii, până la aprobarea formală de către Comisia Europeană a Programului Transport, Programului Dezvoltare Durabilă şi Programului de Sănătate.
„În cadrul politicii de coeziune, România are alocat un buget de 43 de miliarde de euro (…) Un buget pe care îl avem de cheltuit până pe 31 decembrie 2029, iar în acest context trebuie, prin măsurile pe care guvernul le adoptă, ca proiectele de infrastructură, mai ales cele care vizează infrastructura de transport, să aibă continuitatea finanţării asigurată, respectiv să nu existe întreruperi în implementarea acestor proiecte”, a declarat, după ședința de guvern, ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Marcel Boloş.
Marcel Boloş a arătat că Guvernul a aprobat un pachet de măsuri pentru operaţionalizarea unei treimi din bugetul alocat politicii de coeziune, respecitv 16 miliarde de euro, care sunt operaţionalizaţi pentru a accesa proiecte şi a dezvolta componenta de proiecte de investiţii în infrastructura de transport, 9,2 miliarde de euro, în infrastructura de apă şi canalizare, 3 miliarde de euro, în cea specifică de deşeuri, 500 de miliane de euro şi pentru managementul riscului, alte 500 de milioane de euro.
Boloş a mai spus că o componentă importantă este cea legată de infrastructura de sănătate, care are asigurat un buget de 2,9 miliarde de euro.
Ce proiecte vor fi finanțate
- Autostrada Sibiu-Piteşti, de 122 de km, 2,3 miliarde de euro, prin care se închide coridorul 4 de transport transeuropean
- Autostrada Transilvania, o porţiune de 96 de km, un miliard de euro
- Autostrada Braşov-Bacău, 180 de km, cu un buget alocat de 2,4 miliarde de euro, parte din bugetul pentru Autostrada A8, Târgu Mureş-Târgu-Neamţ cu 160 de km
- Centura Bucureştiului, care are asigurată finanţarea pe partea de nord, plus cele 10 drumuri radiale, o sumă alocată de 1,1 miliarde de euro.
”În total discutăm de 600 de km de autostradă, pentru care am asigurat continuitatea implementării şi asigurării finanţărilor din fonduri europene”, a mai declarat Marcel Boloş, arătând că au timp pentru implementarea proiectelor şi pregătirea documentaţiilor tehnico-economice.
Ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene a mai delcarat că în cadrul infrastructurii de transport este inclusă şi componenta de transport feroviar.
”De exemplu, tronsonul de calea ferată Craiova-Drobeta Turnu Severin-Caran-Sebeş, de 234 de km, 2,1 miliarde de euro sau tronsonul Braşov-Predeal, de 277 de km, 1,4 miliarde de euro”, a afirmat el.
Boloş a menţionat că toate proiectele pe feroviar însumează 360 de km de cale ferată, astfel încât toate condiţiile sunt asigurate ca după aprobarea programelor operaţionale de către Comisia Europeană banii să fie decontaţi de la bugetul Comisiei.
Pe componenta de apă şi canalizare, Boloş a spus că un pachet de 8 proiecte, din Teleorman, Maramureş, Prahova, Harghita, Caraş-Severin, Neamţ are un impact de peste un milion de locuitori care urmează să beneficieze de aceste proiecte de infrastructură.
În privinţa infrastructurii de sănătate, Boloş a arătat că ”toate cele trei spitale regionale de urgenţă, Craiova, Iaşi şi Cluj-Napoca au în asigurat cadrul necesar pentru ca proiectele să nu fie întrerupte”.
***