Planul Germaniei de a construi cel puțin opt noi terminale de gaze naturale lichefiate (GNL) pentru a înlocui importurile rusești este pus la îndoială de o analiză internă realizată de ministerul economiei, transmite Euractiv.
Dependența de gazul ieftin din Rusia este principalul motiv pentru care Germania nu a investit până acum în astfel de terminale. Când Moscova a început să strângă lațul în 2021, municipalitățile și dezvoltatorii au intrat într-o frenezie. La mai puțin de zece zile după ce trupele ruse și-au început asaltul asupra Ucrainei, Germania a devenit „serioasă în privința independenței energetice”. Jörg Kukies, mâna dreaptă a cancelarului, a anunțat că guvernul va finanța un terminal GNL în Brunsbüttel – o premieră.
În lunile care au urmat, guvernul a contractat alte cinci terminale plutitoare de GNL – nave care pot regazeifica combustibilul lichid după andocare. De la Hamburg la Lubmin, orașul în care conducta Nord Stream 1 iese la suprafață pe teritoriu german, ambițiile de a construi noi terminale de GNL au fost larg răspândite. Investitorii au imaginat o lume cu aproximativ zece terminale GNL care să înlocuiască importurile rusești.
(Citește și: ”Europa LNG: graba de-a umple harta europeană a terminalelor pentru gaze lichefiate”)
Legea privind accelerarea GNL, adoptată în octombrie 2022, a confirmat aceste ambiții și a pus bazele construcției a opt terminale plutitoare, precum și a patru terminale permanente pe uscat.
Numai terminalele plutitoare erau de așteptat să înlocuiască cele 45 de miliarde de metri cubi (bcm) de gaz care curgeau cândva din Rusia. Cele permanente ar fi urmat să asigure o capacitate de import similară.
Astăzi, aceste ambiții sunt puse sub semnul întrebării.
Potrivit unei analize interne care a fost realizată pentru Ministerul German al Economiei și Acțiunii Climatice, majoritatea terminalelor GNL planificate ar putea să nu mai fie necesare.
Analiza „arată în mod clar că guvernul german plănuiește o supracapacitate masivă de GNL”, a declarat Sascha Müller-Kraenner, CEO al Environmental Action Germany, organizația care a făcut public documentul.
„Cele două terminale fixe din Stade și Wilhelmshaven și mega-terminalul de lângă Rügen nu mai sunt deja luate în considerare”, a subliniat activistul de mediu.
Potrivit analizei, noile terminale GNL planificate ar urma să funcționeze la o capacitate de sub 50% până în 2030, presupunând că politicile guvernamentale privind clima și economisirea energiei vor fi implementate.
În prezent, Germania este încă un consumator important de gaz, cu aproximativ 85 de miliarde de metri cubi importați în 2022. Creșterea prețurilor la gaze a declanșat însă un efort masiv de diversificare a surselor de energie.
Cererea de gaz ar urma să scadă constant în următorii ani, pe măsură ce Germania își va atinge obiectivul de a deveni neutră din punct de vedere climatic până în 2045. Anul trecut, guvernul federal a inițiat un program pentru stimularea implementării masive a pompelor de căldură și renovarea caselor.
Drept urmare, cererea anuală de gaze a Germaniei este de așteptat să scadă sub 60 de miliarde de metri cubi până în 2030.
Acest lucru va avea un impact semnificativ asupra amortizării investiției în terminale GNL.
***