fbpx Modifica setari cookieuri

Chestiunea

Consiliul Fiscal European: Eliminați pragul de 60% din PIB datorii externe și investiți – Pactul de stabilitate european este suspendat

Conducerea Consiliului Fiscal European a recomandat pe data de 1 iulie ca UE să renunțe la pragul general de 60% din PIB ca nivel maxim… Mai mult

02.07.2020

La obiect

Relansarea: 8 miliarde de euro alocări pentru capitalizarea companiilor și creșterea competitivității

Planul Național de Investiții și Relansare Economică prevede măsuri de circa 8 miliarde de euro, potrivit calculelor cursdeguvernare.ro, pentru sprijinirea reluării activității companiilor, realizarea de… Mai mult

01.07.2020

Chestiunea

Planul de relansare economică a României – anunțat de guvern: 100 mld. în 10 ani – investiții masive în infrastructură și digitalizare, măsuri de stimulare a capitalului autohton și a competitivității, alinierea la noua revoluție tehnologică

Premierul Ludovic Orban lansează Planul național de investiții și de relansare economică, practic un program de guvernare cu acțiuni planificate până la orizontul anului 2030.… Mai mult

01.07.2020

Just Business

Companiile high tech dețin doar 8% din creditele corporate de la nivel local. Digitalizarea, esențială pentru economia post-criză

Firmele din sectorul knowledge intensive services și high tech dețineau, la nivelul lunii martie 2020, doar 8% din creditarea bancară, în condițiile în care au… Mai mult

30.06.2020

Gabriel Biriș / Noul Cod Fiscal și direcția României

de Gabriel Biris 21.7.2015

gabriel-birisZilele acestea principalul subiect este evident refuzul Președintelui de a promulga Codul fiscal (nu și pe cel de Procedură fiscală, care a fost promulgat și urmează a fi publicat în Monitorul Oficial).
Decizia Președintelui Iohannis a fost motivată de îngrijorarea cu privire la faptul că un număr relativ mare de reduceri de taxe adoptate simultan ar putea avea efecte negative asupra echilibrelor bugetare, echilibre obținute cu extrem de multe sacrificii din partea tuturor românilor.

Fiind unul dintre cei care au fost implicați în consultările pe baza redactării noului Cod fiscal încă din 2011, sunt evident frustrat că s-a ajuns aici. Consultantul, dar și antreprenorul din mine, știu că acest cod fiscal – departe de a fi unul perfect, este semnificativ mai bun decât ce avem în prezent chiar și fără a lua în considerare reducerile de taxe. Ironic, nu același lucru îl pot afirma și despre noul Cod de procedură fiscală, care a fost însă promulgat cu toate că accentuează dezechilibrele procesuale între contribuabilii corecți și un ANAF din ce în ce mai agresiv (ceea ce e bine) dar și abuziv (ceea ce e rău) și introduce o nouă sancțiune în sarcina contribuabilului: penalitatea de nedeclarare (0,08% / zi – uriașă, mai mult decât dublul dobânzii și dobânzilor și penalităților de întârziere).

Înainte de a încerca să analizăm motivele care credem că au stat la baza deciziei Președintelui, să înțelegem mai întâi care este implicația acesteia.

Este Codul respins? Nicidecum! Parlamentul trebuie să se întâlnească, de preferință în sesiune de urgență, pentru a vedea în ce mod tratează motivele invocate de Președinte.

Există două opțiuni:
prima, nu le iau în considerare, votează din nou Codul așa cum este iar Președintele nu are decât opțiunea semnării sau,
a doua : iau în considerare motivele invocate de Președinte și fie renunță la scăderea TVA (improbabil), fie vin cu un calendar de reducere (de preferat) a cotei. Evident, Guvernul are și opțiunea devansării reducerii de TVA prin Ordonanță sau chiar a asumării răspunderii pe Cod în Parlament (improbabil, pentru că risca demiterea).

Ideal (dar improbabil), Guvernul poate face un exercițiu de forță și să susțină cota de 19% prin prezentarea în Parlament a unui draft de buget pe 2016 dar și a datelor exacte în ceea ce privește creșterea colectării (cantitativ și calitativ, pentru a se înțelege dacă eventualele creșteri de venituri nu sunt doar conjuncturale). În felul acesta, Guvernul ar arăta că îngrijorările Președintelui nu au justificare și că măsurile propuse în Cod sunt perfect sustenabile.

Să vedem însă care este efectul cumulat al măsurilor propuse în Cod. Pentru a face acest calcul m-am bazat pe veniturile fiscale stabilite în Legea bugetului de stat pe 2015, ceea ce evident implică un caracter aproximativ al calculelor, aproximări care însă nu au cum să fie departe de realitate.

  1. TVA

În primul rând, trebuie să calculăm efectul reducerii TVA la alimente, care deja a fost făcută. Ținând cont că aproximativ 45% din totalul veniturilor bugetare din TVA provin din consumul gospodăriilor iar alimentele sunt aproximativ 30% din coșul de consum, impactul poate fi aproximat ca fiind egal cu:

55,5 mld*45%*30%*(24-9)/24=4,7 mld de lei. Rotunjim la 5 mld lei, luând în calcul și efectul TVA la consumul intermediar al firmelor care fac activități scutite de TVA.

În al doilea rând, reducerea de TVA la 19% va avea un impact de aproximativ: 55,5 mld*86,5%*(24-19)/24=10 mld lei.

Rezultă în total 15 mld lei. Din această sumă ar trebui să scădem impactul reducerii TVA aferent consumului guvernamental – rămânem cu aproximativ 14 mld lei.

  1. Accize

În noul Cod fiscal accizele armonizate (combustibili, alcool, țigări) scad cu aproximativ 20% iar accizele nearmonizate sunt eliminate complet. Luând doar efectul accizelor armonizate, impactul este de: 24,2 mld*20%=4,84 mld lei.

  1. Impozitul pe dividend

Acesta scade de la 16 la 5%, ceea ce a rezultat într-un impact de: 1,7 mld*(16-5)/16= 0,95 mld lei

  1. Taxa pe stâlp

Aceasta dispare, deci impactul este de 1,5 mld lei.

Totalul acestor măsuri apare deci ca fiind de aproximativ 22,3 mld lei, ceea ce la un PIB de aproximativ 690 mld lei înseamnă 3,2% PIB (!!)

Pe partea de cheltuieli, avem cel puțin două elemente mari de creștere: noua grilă de salarizare a bugetarilor și cheltuielile suplimentare pentru apărare, care împreună adaugă cel puțin încă 2% PIB deficit. Ca să fim prudenți, mai adăugăm încă 0,5% pentru surprize de genul majorării alocațiilor la copii, deci avem 2,5% PIB.

Impactul cumulat al măsurilor anunțate deja de guvern este de 5,7%, fără să luăm în calcul faptul că investițiile sunt la minimum istoric și va trebui mărit semnificativ bugetul de investiții, chiar și numai pentru a începe lucrările aprobate în noul masterplan de transport.

Dacă ținem cont că bugetul este construit pe un deficit de 1%, rezultă că ne îndreptăm, teoretic, spre un 2016 cu un deficit de aproape 7% (!!!!!). Practic, chiar și dacă luăm în calcul raportările (cam optmiste în opinia mea) în legătură cu depășirea planului la încasări cu aproximativ 8 mld lei (1,1% PIB) anul acesta, tot suntem undeva în jur de 6% deficit.

Stimați domni, deja lucrurile devin extrem de periculoase.

Nu pot să uit anii 2007 și 2008, când pe fondul unui boom speculativ alimentat atât de bani disponibili cu larghete pentru speculații (nu ieftini!) dar și de politicile neghioabe în ceea ce privește impozitarea câștigurilor speculative, am mers pe deficite exagerate iar criza ne-a prins complet descoperiți. Nu pot să uit nici că în criză măsurile luate au fost cel puțin la fel de neghioabe, evident alimentate de lipsa de politici antievaziune și de corupție…

În acest context, gestul “sinucigaș” al Președintelui pare cu atât mai important cu cât a fost luat în contra tuturor, inclusiv al partidului care l-a ajutat să ajungă în fruntea statului.

Ce este deci de făcut?

În primul rând, ar trebui ca atât PSD cât și PNL să se comporte cu decență, să lase declarațiile sforăitoare și să convoace cât mai repede sesiunea parlamentară în care să discute și să decidă cu privire la cum iau în considerare observațiile Președintelui. Să lase ego-urile de o parte și să lucreze în interesul național. Un deficit de o asemenea magnitudine nu are cum să fie în interesul nostru, vedem câte rele poate aduce supraîndatorarea.

În al doilea rând, ar trebui inventariate problemele reale care duc la evaziunea (încă) uriașă și eliminate. Ce se întâmplă acum cu lupta împotriva evaziunii este ridicol: teme mărunte, abuzuri, firme viabile puse pe butuci de fisc, procese în instanță, frustrare din partea contribuabililor onești. Sunt metode de a reduce evaziunea, dar nu acestea. În plus, există conflicte de interese uriașe în sistem, conflicte de interese care nu au cum să ajute la rezolvarea problemelor, dimpotrivă…

În al treilea rând, cred că merită redeschisă discuția cu privire la priorități (pentru că nu avem resurse să le facem pe toate odată). Reducem taxele pe consum (care oricum cresc precum Făt-Frumos), sau reformăm impozitarea muncii, cu reașezarea și reducerea contribuțiilor sociale (să nu uităm că sistemul de pensii va face implozie în maximum 15 ani), astfel încât să facem piața muncii atractivă pentru investitori? Personal, prefer cea de a doua variantă.

În al patrulea rând, trebuie văzut care sunt cele mai mari zone de risipă și cum pot fi ele eliminate. Informatizarea poate fi de real folos aici.

În încheire, nu pot să nu îmi exprim o mirare: de unde atâta încrâncenare la PSD pentru reducerea semnificativă a fiscalității? Să nu uităm că tot acest guvern a introdus sau majorat peste 30 de taxe în primii 2 ani de guvernare, a nenorocit zeci de mii de firme mici prin aplicarea obligatorie a regimului TVA la încasarea facturii, a obligat zeci de mii de firme mici să plătească impozit pe venit și nu pe profit.
Ce s-a întâmplat oare? Să fie exclusiv un joc politic, fără legătură cu realitățile economice? Doar apropierea alegerilor prezidențiale (2014) și mai apoi a celor locale și parlamentare (2016) a determinat o schimbare de atitudine, de data aceasta aparent pro-business, pro-cetățean.

***
Gabriel Biriș este partener al casei de avocatură Biriș-Goran

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 21.7.2015

Un raspuns

  1. Ioan Precup
    22.7.2015, 4:58 am

    …e incredibil cum PSDul poate “cumpara” (manipula) pe romani de 25 de ani incoace!!!… A reusit din nou cu asa numitul cod fiscal in care au pus “daruri” otravite, asemenea politicienilor greci care si-au mituit poporul ani si ani de zile pana l-au dus la “maretul rezultat” de azi…. PSDul vorbeste acum de taieri de taxe dupa ce tot ei le-ai “inventat” acum cateva luni si le prezentau ca absolut necesare (taxa pe stalp, marirea accizei la combustibil, etc). Toate sunt menite sa ii “orbeasca” pe romanii care in majoritate sunt din pacate afoni dpdv politic-economic si civic si sa isi mai cumpere fie voturi fie sa le scada pe ale celorlalti, prezentati acum ca dusmani ai “interesului Romaniei”…. Asa au facut si in 1996 cand practic i-au lasat pe cei de la CDR sa faca ei reformele care trebuiau facute inca din 1990 (si ca urmare CDRul s-a prabusit si PSDul a revenit in 2000 la guvernare sa-si continue politica de clientelism politic proprie urmasilor nomenclaturii), asa au facut si cu codul silvic, prezentandu-l pe Iohannis ca vinovatul de serviciu pt defrisarile si exploatarea barbara de parca acestea nu ar fi fost facute de 25 de ani tocmai de clientela PSD ci au fost “inventate” dupa ce a devenit Iohannis presedinte 🙂 …, asa e si acum cand par din nou sa dea romanilor ceea ce isi doresc dar defapt mineaza terenul pt viitorul guvern (caci stiu ca ei oricum trebuie sa plece), iar viitorul guvern o sa fie nevoit sa taie din nou iar romanii, creduli sa ii recheme la guvernare pe cei de la PSD vazuti ca bunicuta sau nevasta care desi e rea totusi te panseaza de fiecare data, uitand insa ca defapt ea ti-a azvarlit cu farfuria in cap de ti l-a spart 🙂 ….
    Of-of, cand o sa scapam si noi de IPOCRIZIA generalizata, caci din pacate, desi ne plangem, nu avem decat institutiile si clasa politica pe care o meritam (vorbesc in general), caci aceasta nu e izvorata din spuma marii ci din adancul mentalitatii majoritar existente printre noi, scumpii locuitori ai Romaniei (nu pot scrie “cetateni” pt ca din pacate nu am ajuns la acest statut care necesita responsabilitate si mai ales implicare civica!!!), mentalitati de tip pasiv: “lasa-ma sa te las” (sau: “l-am votat, de ce nu face?!”…) si ipocrit (mai toti strigam “jos coruptia!” ca mai apoi, la primul pas sa “luam” si sa “dam” caci, asa e “traditia”….), mentalitati din care se hraneste si pe care le folosesc magistral si cei de la PSD care le manipuleaza de 25 de ani!!!….
    E normal deci ca si clasa politica in majoritate (iar PSDul e expert in asta) sa mimeze exact aceste mentalitati incetatenite la noi in tara caci ar fi absurb sa avem institutii si clasa politica care sa reflecte o mentalitate si o eficacitate tipic germanice cand ei provind totusi din masa populatiei noastre, nu?!….
    De aceea va spun: lucrurile se vor schimba cu adevarat in Romania doar atunci cand macar in majoritate romaniii au sa inteleaga ca e timpul sa lase deoparte gandirea ipocrita si pasivista, tipic balcanica si au sa treaca realmente si nu doar in cuvinte la adoptarea si implementarea (prin munca, prin comportament, responsabilitate si implicare civica) a principiilor universale si europene si nu o sa se mai lase cumparati pe mai nimic de falsele daruri ale PSDului (si ale altor partide)!
    Romania are acum in Iohannis un presedinte care intelege ca e doar primul intre cetateni si actioneaza ca atare: cu responsabilitate si respect pt lege, institutii si cetateni. Cati insa dintre noi pot spune ca sunt intr-adevar cetatenii responsabili si implicati civic care ne place sa credem ca suntem si nu niste bieti ipocriti si pasivi social (in general. exstand si exceptii), care se lasa cumparati prea usor de o clasa politica facuta pana la urma, din pacate, dupa chipul si asemanarea mentalitatilor noastre balcanice?!…

Lăsați un comentariu


Europa

Reuters: Anunțul invitării Bulgariei şi Croaţiei în anticamera zonei euro e iminent – ar putea avea loc în acest weekend

Vladimir Ionescu

Oficialii zonei euro sunt pregătiţi să lase Croaţia şi Bulgaria să intre în ERM-2 (mecanismul ratelor de schimb, n.r.), o perioadă de tranziţie obligatorie de… Mai mult

Stiri

SUA / Curtea Supremă îl obligă pe Donald Trump să transmită procurorilor declarațiile sale fiscale. O solicitare similară a Camerei Reprezentanților a fost respinsă

Iulian Soare

Curtea Supremă a Statelor Unite a respins joi argumentul avocaților președintelui Donald Trump potrivit acesta este protejat de imunitatea funcției inclusiv în materie fiscală și… Mai mult

Stiri

Inechitate severă în școală: Ministrul Educației a primit ”catalogul” celor 900.000 de elevi absenți de la cursurile on-line

Razvan Diaconu

Un catalog supradimensionat, în care au fost trecuți 900.000 de elevi absenți de la cursurile online pentru că nu au laptopuri sau tablete, a fost… Mai mult

Stiri

DOCUMENT / Programul ”O casă, o familie” (Prima Casă), modificările propuse de Finanțe

Alexandra Pele

Guvernul  propune majorarea de la 66.500 de euro la 95.000 de euro a valorii maxime a creditului acordat prim programul Prima Casă, ce urmează să… Mai mult

Stiri

Raport Oxfam: Coronavirus agravează foametea la nivel mondial. Fenomenul riscă să apară și în Brazilia, India, Africa de Sud,

Razvan Diaconu

Zeci de milioane de oameni ar putea fi împinși în pragul foametei, la nivel global, din cauza pandemiei, pe fondul creșterii șomajului și reducerii ajutoarelor… Mai mult

Stiri

Șapte universități din România admise în rețeaua universităților europene

Vladimir Ionescu

Ministrul Educației a anunțat joi, pe Facebook, că șapte universităţi din România au fost selectate de către Comisia Europeană pentru a face parte din rețelele… Mai mult

Stiri

Înscrieri deschise: VIDEO conferința online „Economia viitorului post-COVID: planurile României în strategia Europei”, 15 iulie

Redacţia

Premierul Ludovic Orban și ministrul Transporturilor, Lucian Bode participă la VIDEO CONFERINȚA online organizată de CursDeGuvernare.ro: „Economia viitorului post-COVID: planurile României în strategia Europei”, în… Mai mult