Evenimentul

Semestrul european – lupa pe România: nicio măsură pentru a corecta deficitul structural. Observațiile Consiliului UE

România nu a luat niciun fel de măsuri pentru a corecta evoluția deficitului structural și încadrarea sa în obiectivul pe termen mediu, reiese din documentele… Mai mult

05.06.2019

Analiză

Ajustare de 3 mld. euro în 8 luni, în condițiile creșterii pensiilor cu 15% peste 4 luni. Investițiile ies din discuție

Bugetul general consolidat a consemnat după primele patru luni din anul 2019 un deficit de 11,4 miliarde lei, echivalent cu 1,11% din PIB estimat pentru… Mai mult

04.06.2019

Evenimentul

Execuție bugetară ca în criză, într-o creștere economică de top: Deficitul la 4 luni – dublu față de cel de anul trecut

Deficitul bugetar de 1,1% din PIB din primele patru luni este rezultatul politicilor publice axate pe creșterea cheltuielilor obligatorii (salarii și asistență socială), dublate de… Mai mult

03.06.2019

La obiect

Descărcarea dezechilibrelor pe cursul leului poate începe chiar în acest an. Scenariile analiştilor şi necunoscuta BNR

Scenariile analiştilor privind evoluţia cursului valutar sunt mai degrabă prudente, pentru lunile care urmează, dar severe pentru începutul anului viitor şi mai târziu, când raportul… Mai mult

03.06.2019

Cronicile

Gabriel Biriș / Noul Cod Fiscal și direcția României

de Gabriel Biris 21.7.2015

gabriel-birisZilele acestea principalul subiect este evident refuzul Președintelui de a promulga Codul fiscal (nu și pe cel de Procedură fiscală, care a fost promulgat și urmează a fi publicat în Monitorul Oficial).
Decizia Președintelui Iohannis a fost motivată de îngrijorarea cu privire la faptul că un număr relativ mare de reduceri de taxe adoptate simultan ar putea avea efecte negative asupra echilibrelor bugetare, echilibre obținute cu extrem de multe sacrificii din partea tuturor românilor.

Fiind unul dintre cei care au fost implicați în consultările pe baza redactării noului Cod fiscal încă din 2011, sunt evident frustrat că s-a ajuns aici. Consultantul, dar și antreprenorul din mine, știu că acest cod fiscal – departe de a fi unul perfect, este semnificativ mai bun decât ce avem în prezent chiar și fără a lua în considerare reducerile de taxe. Ironic, nu același lucru îl pot afirma și despre noul Cod de procedură fiscală, care a fost însă promulgat cu toate că accentuează dezechilibrele procesuale între contribuabilii corecți și un ANAF din ce în ce mai agresiv (ceea ce e bine) dar și abuziv (ceea ce e rău) și introduce o nouă sancțiune în sarcina contribuabilului: penalitatea de nedeclarare (0,08% / zi – uriașă, mai mult decât dublul dobânzii și dobânzilor și penalităților de întârziere).

Înainte de a încerca să analizăm motivele care credem că au stat la baza deciziei Președintelui, să înțelegem mai întâi care este implicația acesteia.

Este Codul respins? Nicidecum! Parlamentul trebuie să se întâlnească, de preferință în sesiune de urgență, pentru a vedea în ce mod tratează motivele invocate de Președinte.

Există două opțiuni:
prima, nu le iau în considerare, votează din nou Codul așa cum este iar Președintele nu are decât opțiunea semnării sau,
a doua : iau în considerare motivele invocate de Președinte și fie renunță la scăderea TVA (improbabil), fie vin cu un calendar de reducere (de preferat) a cotei. Evident, Guvernul are și opțiunea devansării reducerii de TVA prin Ordonanță sau chiar a asumării răspunderii pe Cod în Parlament (improbabil, pentru că risca demiterea).

Ideal (dar improbabil), Guvernul poate face un exercițiu de forță și să susțină cota de 19% prin prezentarea în Parlament a unui draft de buget pe 2016 dar și a datelor exacte în ceea ce privește creșterea colectării (cantitativ și calitativ, pentru a se înțelege dacă eventualele creșteri de venituri nu sunt doar conjuncturale). În felul acesta, Guvernul ar arăta că îngrijorările Președintelui nu au justificare și că măsurile propuse în Cod sunt perfect sustenabile.

Să vedem însă care este efectul cumulat al măsurilor propuse în Cod. Pentru a face acest calcul m-am bazat pe veniturile fiscale stabilite în Legea bugetului de stat pe 2015, ceea ce evident implică un caracter aproximativ al calculelor, aproximări care însă nu au cum să fie departe de realitate.

  1. TVA

În primul rând, trebuie să calculăm efectul reducerii TVA la alimente, care deja a fost făcută. Ținând cont că aproximativ 45% din totalul veniturilor bugetare din TVA provin din consumul gospodăriilor iar alimentele sunt aproximativ 30% din coșul de consum, impactul poate fi aproximat ca fiind egal cu:

55,5 mld*45%*30%*(24-9)/24=4,7 mld de lei. Rotunjim la 5 mld lei, luând în calcul și efectul TVA la consumul intermediar al firmelor care fac activități scutite de TVA.

În al doilea rând, reducerea de TVA la 19% va avea un impact de aproximativ: 55,5 mld*86,5%*(24-19)/24=10 mld lei.

Rezultă în total 15 mld lei. Din această sumă ar trebui să scădem impactul reducerii TVA aferent consumului guvernamental – rămânem cu aproximativ 14 mld lei.

  1. Accize

În noul Cod fiscal accizele armonizate (combustibili, alcool, țigări) scad cu aproximativ 20% iar accizele nearmonizate sunt eliminate complet. Luând doar efectul accizelor armonizate, impactul este de: 24,2 mld*20%=4,84 mld lei.

  1. Impozitul pe dividend

Acesta scade de la 16 la 5%, ceea ce a rezultat într-un impact de: 1,7 mld*(16-5)/16= 0,95 mld lei

  1. Taxa pe stâlp

Aceasta dispare, deci impactul este de 1,5 mld lei.

Totalul acestor măsuri apare deci ca fiind de aproximativ 22,3 mld lei, ceea ce la un PIB de aproximativ 690 mld lei înseamnă 3,2% PIB (!!)

Pe partea de cheltuieli, avem cel puțin două elemente mari de creștere: noua grilă de salarizare a bugetarilor și cheltuielile suplimentare pentru apărare, care împreună adaugă cel puțin încă 2% PIB deficit. Ca să fim prudenți, mai adăugăm încă 0,5% pentru surprize de genul majorării alocațiilor la copii, deci avem 2,5% PIB.

Impactul cumulat al măsurilor anunțate deja de guvern este de 5,7%, fără să luăm în calcul faptul că investițiile sunt la minimum istoric și va trebui mărit semnificativ bugetul de investiții, chiar și numai pentru a începe lucrările aprobate în noul masterplan de transport.

Dacă ținem cont că bugetul este construit pe un deficit de 1%, rezultă că ne îndreptăm, teoretic, spre un 2016 cu un deficit de aproape 7% (!!!!!). Practic, chiar și dacă luăm în calcul raportările (cam optmiste în opinia mea) în legătură cu depășirea planului la încasări cu aproximativ 8 mld lei (1,1% PIB) anul acesta, tot suntem undeva în jur de 6% deficit.

Stimați domni, deja lucrurile devin extrem de periculoase.

Nu pot să uit anii 2007 și 2008, când pe fondul unui boom speculativ alimentat atât de bani disponibili cu larghete pentru speculații (nu ieftini!) dar și de politicile neghioabe în ceea ce privește impozitarea câștigurilor speculative, am mers pe deficite exagerate iar criza ne-a prins complet descoperiți. Nu pot să uit nici că în criză măsurile luate au fost cel puțin la fel de neghioabe, evident alimentate de lipsa de politici antievaziune și de corupție…

În acest context, gestul “sinucigaș” al Președintelui pare cu atât mai important cu cât a fost luat în contra tuturor, inclusiv al partidului care l-a ajutat să ajungă în fruntea statului.

Ce este deci de făcut?

În primul rând, ar trebui ca atât PSD cât și PNL să se comporte cu decență, să lase declarațiile sforăitoare și să convoace cât mai repede sesiunea parlamentară în care să discute și să decidă cu privire la cum iau în considerare observațiile Președintelui. Să lase ego-urile de o parte și să lucreze în interesul național. Un deficit de o asemenea magnitudine nu are cum să fie în interesul nostru, vedem câte rele poate aduce supraîndatorarea.

În al doilea rând, ar trebui inventariate problemele reale care duc la evaziunea (încă) uriașă și eliminate. Ce se întâmplă acum cu lupta împotriva evaziunii este ridicol: teme mărunte, abuzuri, firme viabile puse pe butuci de fisc, procese în instanță, frustrare din partea contribuabililor onești. Sunt metode de a reduce evaziunea, dar nu acestea. În plus, există conflicte de interese uriașe în sistem, conflicte de interese care nu au cum să ajute la rezolvarea problemelor, dimpotrivă…

În al treilea rând, cred că merită redeschisă discuția cu privire la priorități (pentru că nu avem resurse să le facem pe toate odată). Reducem taxele pe consum (care oricum cresc precum Făt-Frumos), sau reformăm impozitarea muncii, cu reașezarea și reducerea contribuțiilor sociale (să nu uităm că sistemul de pensii va face implozie în maximum 15 ani), astfel încât să facem piața muncii atractivă pentru investitori? Personal, prefer cea de a doua variantă.

În al patrulea rând, trebuie văzut care sunt cele mai mari zone de risipă și cum pot fi ele eliminate. Informatizarea poate fi de real folos aici.

În încheire, nu pot să nu îmi exprim o mirare: de unde atâta încrâncenare la PSD pentru reducerea semnificativă a fiscalității? Să nu uităm că tot acest guvern a introdus sau majorat peste 30 de taxe în primii 2 ani de guvernare, a nenorocit zeci de mii de firme mici prin aplicarea obligatorie a regimului TVA la încasarea facturii, a obligat zeci de mii de firme mici să plătească impozit pe venit și nu pe profit.
Ce s-a întâmplat oare? Să fie exclusiv un joc politic, fără legătură cu realitățile economice? Doar apropierea alegerilor prezidențiale (2014) și mai apoi a celor locale și parlamentare (2016) a determinat o schimbare de atitudine, de data aceasta aparent pro-business, pro-cetățean.

***
Gabriel Biriș este partener al casei de avocatură Biriș-Goran

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 21.7.2015

Un raspuns

  1. Ioan Precup
    22.7.2015, 4:58 am

    …e incredibil cum PSDul poate “cumpara” (manipula) pe romani de 25 de ani incoace!!!… A reusit din nou cu asa numitul cod fiscal in care au pus “daruri” otravite, asemenea politicienilor greci care si-au mituit poporul ani si ani de zile pana l-au dus la “maretul rezultat” de azi…. PSDul vorbeste acum de taieri de taxe dupa ce tot ei le-ai “inventat” acum cateva luni si le prezentau ca absolut necesare (taxa pe stalp, marirea accizei la combustibil, etc). Toate sunt menite sa ii “orbeasca” pe romanii care in majoritate sunt din pacate afoni dpdv politic-economic si civic si sa isi mai cumpere fie voturi fie sa le scada pe ale celorlalti, prezentati acum ca dusmani ai “interesului Romaniei”…. Asa au facut si in 1996 cand practic i-au lasat pe cei de la CDR sa faca ei reformele care trebuiau facute inca din 1990 (si ca urmare CDRul s-a prabusit si PSDul a revenit in 2000 la guvernare sa-si continue politica de clientelism politic proprie urmasilor nomenclaturii), asa au facut si cu codul silvic, prezentandu-l pe Iohannis ca vinovatul de serviciu pt defrisarile si exploatarea barbara de parca acestea nu ar fi fost facute de 25 de ani tocmai de clientela PSD ci au fost “inventate” dupa ce a devenit Iohannis presedinte 🙂 …, asa e si acum cand par din nou sa dea romanilor ceea ce isi doresc dar defapt mineaza terenul pt viitorul guvern (caci stiu ca ei oricum trebuie sa plece), iar viitorul guvern o sa fie nevoit sa taie din nou iar romanii, creduli sa ii recheme la guvernare pe cei de la PSD vazuti ca bunicuta sau nevasta care desi e rea totusi te panseaza de fiecare data, uitand insa ca defapt ea ti-a azvarlit cu farfuria in cap de ti l-a spart 🙂 ….
    Of-of, cand o sa scapam si noi de IPOCRIZIA generalizata, caci din pacate, desi ne plangem, nu avem decat institutiile si clasa politica pe care o meritam (vorbesc in general), caci aceasta nu e izvorata din spuma marii ci din adancul mentalitatii majoritar existente printre noi, scumpii locuitori ai Romaniei (nu pot scrie “cetateni” pt ca din pacate nu am ajuns la acest statut care necesita responsabilitate si mai ales implicare civica!!!), mentalitati de tip pasiv: “lasa-ma sa te las” (sau: “l-am votat, de ce nu face?!”…) si ipocrit (mai toti strigam “jos coruptia!” ca mai apoi, la primul pas sa “luam” si sa “dam” caci, asa e “traditia”….), mentalitati din care se hraneste si pe care le folosesc magistral si cei de la PSD care le manipuleaza de 25 de ani!!!….
    E normal deci ca si clasa politica in majoritate (iar PSDul e expert in asta) sa mimeze exact aceste mentalitati incetatenite la noi in tara caci ar fi absurb sa avem institutii si clasa politica care sa reflecte o mentalitate si o eficacitate tipic germanice cand ei provind totusi din masa populatiei noastre, nu?!….
    De aceea va spun: lucrurile se vor schimba cu adevarat in Romania doar atunci cand macar in majoritate romaniii au sa inteleaga ca e timpul sa lase deoparte gandirea ipocrita si pasivista, tipic balcanica si au sa treaca realmente si nu doar in cuvinte la adoptarea si implementarea (prin munca, prin comportament, responsabilitate si implicare civica) a principiilor universale si europene si nu o sa se mai lase cumparati pe mai nimic de falsele daruri ale PSDului (si ale altor partide)!
    Romania are acum in Iohannis un presedinte care intelege ca e doar primul intre cetateni si actioneaza ca atare: cu responsabilitate si respect pt lege, institutii si cetateni. Cati insa dintre noi pot spune ca sunt intr-adevar cetatenii responsabili si implicati civic care ne place sa credem ca suntem si nu niste bieti ipocriti si pasivi social (in general. exstand si exceptii), care se lasa cumparati prea usor de o clasa politica facuta pana la urma, din pacate, dupa chipul si asemanarea mentalitatilor noastre balcanice?!…

Lăsați un comentariu


Stiri

A murit Franco Zeffirelli

Vladimir Ionescu

Regizorul şi scenaristul italian Franco Zeffirelli, cunoscut pentru filme ca „Iisus din Nazareth” şi „Romeo şi Julieta”, a murit sâmbătă, la Roma, la vârsta de… Mai mult

Stiri

Republica Moldova / Update: Curtea Constituțională a anulat hotărârile emise în perioada 7-9 iunie

Iulian Soare

Update. Judecătorii Curții Constituționale (CC) din Republica Moldova au anulat hotărârile din perioada 7 – 9 iunie 2019. „La baza anulării a stat situația de… Mai mult

Europa

Klaus Iohannis, din nou pe lista celor care ar putea prelua președinția Consiliului European – analiză Financial Times

Iulian Soare

Preşedintele Klaus Iohannis este nominalizat de către Financial Times pe lista politicienilor europeni care ar putea prelua funcția de președinte al Consiliului European. În prezent,… Mai mult

Europa

Vladimir Plahotniuc a părăsit Republica Moldova. Maia Sandu: Nu prea sunt locuri pe pământ unde se pot ascunde

Iulian Soare

“În legătura cu speculaţiile apărute în presă despre aşa-zisa dispariţie a liderului PDM, precizăm că domnul Vlad Plahotniuc a plecat pentru câteva zile din ţară,… Mai mult

Stiri

Republica Moldova – Plahotniuc cedează puterea Guvernului Maia Sandu

Iulian Soare

Partidul Democrat din Republica Moldova, condus de oligarhul Vladimir Plahotniuc, a anunțat vineri că cedează puterea Guvernului condus de Maia Sandu, învestit de majoritatea parlamentară… Mai mult

Stiri

Kommersant: PDM va anunța deblocarea instituțiilor de stat, după ce ambasadorul SUA l-a vizitat pe Plahotniuc

Iulian Soare

În următoarele ore, Partidul Democrat din Moldova va anunța deblocarea instituțiilor de stat, scrie agora.md, care citează publicația rusă Kommersant. Publicația, care face trimitere la… Mai mult

Stiri

Fost șef de structură județeană SRI, numit guvernator al Deltei Dunării

Razvan Diaconu

Premierul Viorica Dăncilă a numit un nou guvernator al Deltei Dunării:  Cătălin Țibuleac (foto), care a fost până în 2017 șeful structurii județene Tulcea a… Mai mult