La obiect

Optimizare fiscală mondială: Luxemburg și Olanda se află pe traseele a 7 trilioane de dolari de false investiții străine directe – studiu FMI

Falsele investiții străine directe (ISD) din lume se ridică la circa 15 trilioane de dolari, iar dintre acestea aproape jumătate doar trec, de fapt, prin… Mai mult

11.09.2019

Evenimentul

Comisia von der Leyen vs. Comisia Juncker: Schimbare de echilibru în Europa

Președintele-ales al Comisiei Europene a anunțat marți noua structură a executivului european. României i-a fost atribuit, prin viitorul comisar Rovana Plumb, portofoliul de la Transporturi.… Mai mult

10.09.2019

La obiect

Noua strategie de îndatorare: MFP vrea mai mulți lei de la bănci, BNR se teme de gradul lor mare de expunere pe datoria guvernamentală

Ministerul Finanțelor (MFP) pare să nu fi ținut seama de gradul mare de expunere a băncilor la deținerile de titluri de stat, atunci când și-a… Mai mult

10.09.2019

Chestiunea

Record istoric la deficitul comercial, în iulie 2019. Am trecut pe deficit lunar și la mașini și echipamente de transport

Deficitul comercial pe luna iulie 2019 a urcat brusc la nivelul record istoric de 1.755,5 milioane euro, cu 38% mai mult decât în aceeaşi lună… Mai mult

09.09.2019

Cronicile

FMI, 4 recomandări și un avertisment adresat României: Economia dă semne de supraîncălzire

de Adrian N Ionescu , 7.6.2018

Fondul Monetar Internaţional (FMI) recomandă României o „revizuire cuprinzătoare a sistemului fiscal”, potrivit raportului anual pe 2018 al instituției.

Recomandarea a fost emisă în contextul nevoii de concentrare a politicii fiscale pe îmbunătăţirea eficienţei acesteia, „pentru a susţine consolidarea şi (respectiv) îmbunătăţirea structurii bugetului”, prin:

  • Eficienţa colectării veniturilor, prin „raţionalizarea exceptărilor şi reforma administraţiei fiscale, mai ales în cazul TVA”.

FMI a insistat, inevitabil, în privinţa priorităţii  refacerii infrastructurii IT a sistemului fiscal, „îmbătrânită şi fragilă” , în contextul în care finanțarea aprobată încă din 2013 de Banca Mondială în acest scop NU a dus la reformele necesare.

  • Eficienţa cheltuielilor, mai ales a proiectelor de mari investiţii, care „ar trebui întărită şi reflectată în bugetele anuale”;
  • Eficienţa sporită a absorbţiei fondurilor europene, „mai ales pentru proiectele de infrastructură majore”.

În plus, „structura organizațională a ANAF are nevoie să fie îmbunătățită pentru a produce reforme, simplificând legea și procedurile”, mai spune raportul FMI.

Totodată, FMI recomandă respectarea Legii responsabilităţii fiscale, ceea ce nu s-a întâmplat până acum. Opinia Consiliului Fiscal, care a observat marile lacune în această privinţă, „ar trebui mai bine integrată în procesul construirii bugetului” (de stat).

FMI estimează un deficit bugetar de 3,6% din PIB pentru 2018 și atrage atenția că sunt necesare măsuri de echilibrare (creșteri de venituri sau reduceri de cheltuieli) echivalente cu 0,6% din PIB.

Aşa se facă că ţintirea actuală a unui deficit bugetar la limita maximă de 3% „nu este suficient susţinută de măsuri fiscale”, ceea ce face mai potrivită o ţintă de 2% a deficitului bugetar, în concordanţă cu poziţia în care se situează economia pe curba ciclului de creştere, potrivit raportului citat.

Tabloul indicatorilor macroeconomici româneşti arată astfel:

FMI mai propune, printre altele, următoarele măsuri posibile de consolidare fiscală :

  • amânarea sau implementarea graduală a majorării punctului de pensie – cu impact de 0,3% din PIB (cash)
  • reprioritizarea cheltuielilor actuale (de exemplu sistemul de achiziții centralizate anunțat intre timp de Ministerul Finanțelor) – impact 0,2% din PIB
  • eficientizarea colectării veniturilor statului și extinderea bazei de impozitare – impact 0,1% din PIB
  • raționalizarea rezervei de 10% din cheltuieli, constituită la nivelul fiecărui minister – impact 0,5% din PIB
  • alte măsuri (de exemplu accelerarea atragerii de fonduri UE) – impact 0,5% din PIB

FMI recomandă şi „clarificarea modificărilor potenţiale al Pilonului 2 al sistemului de pensii (administrate privat) pentru a elimina incertitudinea”.

Riscul „supraîncălzirii” 

Recomandarea FMI ca Guvernul să țintească un deficit bugetar de 2% anul acesta și de 1,5% în 2019, vine pe fondul riscului de supraîncălzire a economiei.

Creșterea rapidă a inflației, ca și cea a deficitului bugetar şi a celui de cont curent, faptul că investiţiile au rămas în urma consumului, iar absorbţia de fonduri europene este slabă sunt tot atâtea „semne de supraîncălzire a economiei”, faţă de care conducerea FMI şi-a exprimat „îngrijorarea”.

În aceste condiții, economia ar face față cu maimari dificultăți unor eventuale „șocuri adverse” din exterior.

În plus, „există riscul ca traiectoria actuală a politicilor să crească volatilitatea macroeconomică, să submineze capacitatea de a rezista la eventualele şocuri adverse şi, în cele din urmă, să încetinească convergenţa către ţările avansate ale UE”.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 7.6.2018

Lăsați un comentariu


Digital

România și Polonia au semnat un Memorandum de înțelegere în domeniul digital

Vladimir Ionescu

În marja consultărilor interguvernamentale România – Republica Polonă care au avut loc miercuri, la București, ministrul Comunicațiilor, Alexandru Petrescu, a avut o întâlnire bilaterală cu… Mai mult

Stiri

Și președintele și premierul sunt covinși fiecare că CCR le-a făcut dreptate

Razvan Diaconu

Președintele Klaus Iohannis și premierul Viorica Dăncilă interpretează în mod diferit decizia de miercuri a CCR, cei doi considerând însă că verdictul Curții le este… Mai mult

Stiri

Bolt investește 10 milioane de euro, până în 2025, în proiectul Green Plan

Vladimir Ionescu

Bolt, cea mai mare platformă europeană de transport la cerere, anunță că va transforma cursele efectuate prin intermediul aplicației sale în Europa în călătorii neutre… Mai mult

Europa

OUG 114: Prețul gazelor pe piața românească a ajuns la dublul celui de la Viena

Adrian N Ionescu

Tendința scumpirii gazelor pe piața din România, rămasă liberă după restricțiile OUG 114 / 2018, au dus prețul mediu ponderat al tranzacțiilor de la Bursa… Mai mult

Stiri

Decizie CCR: Președintele nu poate refuza revocările și trebuie să numească interimarii, premierul trebuie să ceară Parlamentului votul pentru noua structură a guvernului

Vladimir Ionescu

UPDATE: CCR a transmis comunicatul referitor la situația ocnflictuală existentă între cele două Palate. Motivarea, cu detaliile complete, urmează să apară ulterior. Prezentăm integral comunicatul… Mai mult

Europa

Parlamentul European cere clarificări sau chiar schimbări la portofoliile ”controversate” din noua Comisie

Razvan Diaconu

Lideri ai grupurilor politice reprezentate în Parlamentul European cer președintelui-ales al Comisiei Europene să clarifice, dacă nu să schimbe, atribuțiile și titulaturile unor portofolii atribuite… Mai mult

Europa

Bruxelles / Fondul pentru ajustarea la globalizare, adaptat pentru un Brexit fără acord

Iulian Soare

Atribuțiile Fondului european de ajustare la globalizare (EFG) au fost extinse de UE pentru a cuprinde și ajutarea eventualilor șomeri ce vor rezulta dintr-o ieșire… Mai mult