miercuri

29 iunie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

9 decembrie, 2012

Ziarul Financial Times Deutschland, deţinut de grupul Bertelsmann şi aflat pe pierdere o perioadă îndelungată, a fost închis vineri după restrângerea semnificativă a tirajului şi a veniturilor din publicitate, pe fondul migraţiei cititorilor către online.

Cotidianul financiar de limbă germană, înfrăţit cu ziarul englezesc Financial TImes, a publicat vineri ultima ediţie, nereuşind să facă profit în cei 12 ani de existenţă, transmite Bloomberg citat de MEDIAFAX.

Un alt cunoscut ziar german, Frankfurter Rundschau, a intrat în insolvenţă în luna noiembrie, iar în octombrie agenţia de presă DAPD, care era responsabilă şi pentru serviciul de limbă germană al Associated Press, a cerut protecţie în faţa creditorilor sub legea falimentului.


Ziarele europene au fost considerate de către experţi mai rezistente la criză decât cele din Statele Unite. Migraţia cititorilor către online, accelerată de răspândirea smartphone-urilor şi tabletelor, determină agenţiile de publicitate să aloce bugete tot mai reduse printului. Veniturile din publicitate în print reprezintă totuşi, în medie, jumătate din încasările unui ziar din Europa.

„Vremurile sunt grele şi nu este niciun secret industrial că unele ziare ajung la fundul sacului. Tranziţia către digital a fost lentă, iar veniturile din online sunt insuficiente”, comentează pentru Bloomberg Nick Thomas, analist la Informa Media & Telecoms, Londra.

Financial Times Deutschland a fost creat în anul 2000 printr-o companie mixtă între grupul Pearson, publisherul Financial Times, şi divizia Gruner & Jahr a grupului Bertelsmann. Pearson şi-a vândut în 2008 participaţia către partenerul german.

În trimestrul al treilea al acestui an, Financial Times Deutschland a avut un tiraj mediu de 102.000 exemplare pe zi, potrivit Gruner & Jahr. Închiderea ziarului va afecta peste 300 de angajaţi.


FTD a adus schimbări semnificative în metodele presei germane. Încă de la început, FTD a mizat în mare măsură pe informaţii obţinute pe surse, reducându-şi dependenţa de comunicatele oficiale ale autorităţilor statului sau ale companiilor. Prin urmare, numeroase ziare locale, printre care Handelsblatt sau redacţiile de business ale Suddeutsche Zeitung şi Frankfurter Allgemeine Zeitung, au început să utilizeze mai des această metodă de jurnalism.

Ediţia de vineri a FTD recapitulează cele mai importante ştiri publicate în exclusivitate de cotidian, precum demisia fondatorului SAP Hasso Plattner din funcţia de CEO în 2003, problemele financiare ale băncii Hypo Real Estate în 2008 şi intenţiile Volkswagen de a prelua Posche în 2009.

De asemenea, ultima ediţie a ziarului include un colaj cu portretele celor 309 angajaţi.

„Nu este nevoie să dăm explicaţii sau să ne apărăm deciziile. Produsul şi poziţia pe care şi-a asigurat-o în conştiinţele şi inimile unui public foarte inteligent şi modern au vorbit de la sine şi au continuat să o facă până la această ediţie finală”, scrie Andrew Gowers, primul redactor şef al Financial Times Deutschland.

Problemele financiare ale media europene nu se opresc aici. El Pais, cel mai mare ziar spaniol, a anunţat în luna octombrie că va reduce cu o treime numărul de angajaţi. Tabloidul francez France Soir s-a închis anul trecut, iar miliardarul rus Alexander Lebedev caută investitori pentru a salva ziarele britanice The Independent şi London Evening Standard.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Veniturile ziarelor au coborât cu 4,5% în acest an la nivel global, din cauza scăderii cererii şi ofertei ample de informaţii mai ieftine în spaţiul digital, potrivit companiei de cercetare MagnaGlobal.

„Închiderea FTD este o pierdere care demonstrează că încercările din spaţiul anglo-saxon de a transforma economia într-o temă de ştiri generaliste nu au funcţionat. Oamenii de pe aici sunt mândri să proclame să n-au nicio idee despre afaceri sau economie, chestiune care provine dintr-o mentalitate preponderent anti-capitalistă”, spune Norbert Bolz, director de cercetare în media la Universitatea Tehnică din Berlin.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Consumatorii români aveau, la nivelul anului 2021, o paritate a puterii de cumpărare de 55,5% din media europeană, procent identic cu cel din 2020, cel mai redus de...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: