Partide politice din toate cele 27 de state europene s-au plâns că schimbările aduse algoritmilor Facebook le-au forțat să creeze mai mult conținut negativ prin care își atacau contracandidații în defavoarea conținutul pozitiv de promovare a propriilor agende.
La începutul lui 2019, cercetători ai Facebook au călătorit prin Europa pentru a afla de la partenerii locali cum se răspândește dezinformarea pe platforma de socializare, scrie Politico.
”Rezultatele nu au fost bune: În România și în Grecia cu precădere <<dezinformarea ia o formă foarte periculoasă dacă nu este ținută în frâu>>”, a comentat unul dintre cercetători, adăugând că utilizatorii sunt ”reduși la tăcere prin de comentatori ofensatori”.
”Interacțiunea cu postările despre politici publice pozitive a scăzut sever, forțând partidele politice să se bazeze pe postări negative la adresa competitorilor pentru a-și menține prezența pe platforma de socializare”, reiese din documente interne ale Facebook.
”Multe partide, inclusiv cele care au îmbrățișat postările negative, se tem cu privire la efectele pe care acestea le vor avea pe termen lung asupra democrației”, scrie publicația.
Războiul civil social din Polonia
Un exemplu concludent în acest sens este oferit de Polonia, unde majoritatea partidelor politice s-au plâns că algoritmii Facebook sprijină viralizarea postărilor anti-UE, anti-emigrație și anti-lockdown.
Atât partidul de la putere, cât și principala forță de opoziție au acuzat Facebook că încurajează adâncirea polarizării pe teme politice.
Partidele politice au descris situația drept un ”război civil social” online.
Discuții despre cum pot influența algoritmii Facebook opiniile politice s-au purtat și la nivelul UE, în Parlamentul European, dar și la nivelul diverselor autorități europene care au cerut mai multă transparență din partea giganților tech americani.
(Citiți și: ”„The Facebook Papers”: Mecanismele fine prin care sunt manipulați utilizatorii rețelei”)
O altă controversă scoasă la iveală de așa-numitele ”Facebook Papers” este modul în care algoritmii platformei au ajuns să încurajeze spam-ul, abuzul, clickbait-ul și comentariile nepotrivite.
Când a lansat emoticoanele cu reacții, pe care utilizatorii le pot acorda unei postări pe lângă clasicul ”Like”, algoritmul Facebook a fost programat de așa natură încât să acorde o importanță mai mare postărilor care au stârnit astfel de reacții, acestea fiind de cinci ori mai vizibile, scrie The Washington Post.
Într-o notă din 2019, angajații Facebook au confirmat că postările care stârneau reacții de enervare din partea utilizatorilor conțineau, disproporționat de mult față de alte postări, informații false, știri false sau alt conținut înșelător.