Contrar celor susţinute în Nota de fundamentare, implementarea unui nou sistem de plată defalcată a TVA încalcă prevederile comunitare, în primul rând prin neobținerea unei autorizări specifice de la Consiliul European pentru o derogare de la Directiva de TVA privind plata TVA, potrivit Ioanei Iorgulescu, director executiv, Departamentul de asistență fiscală și juridică, EY România.
„Or, pentru a obţine o astfel de derogare, România ar fi trebuit să prezinte un studiu de impact temeinic şi, mai mult, să demonstreze că mecanismul nu ar afecta valoarea globală a încasărilor din TVA, colectată în stadiul consumului final. Ne exprimăm pe această cale îndoielile privind îndeplinirea acestor criterii”, afirmă Ioana Iorgulescu.
Ministerul Finanţelor a publicat proiectul de ordonanţă privind plata defalcată a TVA (split payment), măsură prevăzută în programul de guvernare al actualului guvern PSD-ALDE şi care urmează să se aplice din 1 octombrie.
Documentul prevede că toate companiile plătitoare de TVA trebuie să deschidă conturi separate pentru plata taxei, din care numai pot folosi bani decât cu acordul Fiscului, iar orice greşeală în plata TVA va atrage o amendă de 50% din sumă.
Diferenţele faţă de modelul italian sunt semnificative
Dacă, într-adevăr, mecanismul românesc de defalcare a plăţii ar fi inspirat de cel italian (aşa cum susţin autorii), exemplul ar trebui urmat până la capăt, potrivit EY.
„Totuşi, diferenţele faţă de modelul italian sunt semnificative, începând de la obţinerea derogării impuse de legislaţia comunitară, persoanele şi sectorul de activitate care sunt avute în vedere (respectiv, livrările de bunuri şi prestările de servicii către autorităţi publice, în urma dovezilor statistice privind practicile frauduloase din acest domeniu), mecanismul de funcţionare şi aplicarea temporară (ca, de altfel, orice măsură menită să combată fenomenul de evaziune fiscală şi fraudă, ce derogă de la regula generală)”, afirmă specialistul EY.
Astfel, ar fi fost de interes opinia Comisiei Europene cu privire la impactul la nivelul României a acestei măsuri, însă aceasta nu este disponibilă, având în vedere că nu s-a realizat nicio consultare în acest sens.
Potrivit analiştilor fiscali, sumele încasate în contul de TVA pot fi folosite de către contribuabili doar pentru a achita la rândul lor TVA datorată către furnizorii acestora sau către bugetul de stat la termenele stabilite de lege.
În cazul încasărilor în numerar, cu cardul sau prin substitute de numerar, contribuabilul va avea obligaţia virării în contul de TVA propriu a sumelor de TVA aferente în termen de cel mult trei zile lucrătoare de la încasare.
Sumele din contul de TVA pot fi transferate către un cont curent al titularului numai cu aprobarea prealabilă a ANAF, procedura şi condiţiile de aprobare urmând a fi publicate.