La obiect

Bugetul de Apărare la 8 luni: 1% din PIB, din care 02% din PIB sunt pentru înzestrare

Intrat în ultimul trimestru al anului 2019, Guvernul României ar trebui să depună eforturi deosebite pentru a respecta angajamentul de 2% cheltuieli anuale pentru Apărare… Mai mult

03.10.2019

La obiect

Indicatorul social de referință – uitat de 7 ani la valoarea de 500 de lei

De la apariția sa, în 2012, respectiv urmă cu șapte ani, așa-numitul „indicator social de referință” (ISR) s-a blocat la valoarea de 500 de lei.… Mai mult

02.10.2019

Analiză

Soldul investițiilor străine trece de 80 mld de euro: situația pe sectoare

Soldul investițiilor străine directe (ISD) în economia României a crescut anul trecut la 81.124 milioane euro, adică aproximativ 5,5 miliarde euro mai mult față de… Mai mult

01.10.2019

Analiză

Creșterea costului salarial – de 2 ori mai mare decât creșterea PIB și de 4 ori mai mare decât creșterea productivității

Potrivit datelor publicate de INS, costul salarial pentru un loc de muncă s-a majorat cu circa 42% în ultimii patru ani (36% dacă se face… Mai mult

30.09.2019

Cronicile

Explicația măsurilor luate de guvern în ianuarie 2013 se ascunde în execuția bugetară pe 2012

de Marin Pana 28.1.2013

Scăparea din mână a cheltuielilor statului pe final de an, motivul demiterii conducerii Institutului Național de Statistică, cauza structurală a deficitului bugetului general consolidat și necesitatea indexării taxelor locale pot fi explicate relativ ușor din datele prezentate de Ministerul Finanțelor privind execuția bugetară pe anul trecut.

Se poate observa ușor cum deficitul bugetului general consolidat a crescut vertiginos în ultimele două luni ale anului, după ce se plafonase sub 1,2% în precedentele șase luni. Schimbarea de ministru s-a conjugat cu alegerile și cu tradiția de final de an, per total rezultând contraperformanța de a ne înneca ”precum țiganul la mal”.

Cu un rezultat de 2,52%, România a depășit astfel deficitul convenit cu FMI și a ratat un parametru important pentru evaluarea acordului aflat în derulare.
De fapt, aici avem și o altă explicație a demiterii conducerii INS. Cele 14,77 miliarde lei deficit efectiv înregistrat ar fi prins oarecum plafonul de 14,66 miliarde lei, doar că cele 2,2% din PIB acceptate (după mari insistențe) de FMI s-au dovedit a fi 2,4% ulterior ( PIB de 607 miliarde lei estimați inițial a scăzut la 585 miliarde lei, estimarea curentă după revizuirea datelor INS).

Cât despre explicația neajunsurilor cronice din sectoarele asigurărilor sociale ( în principal pensii), sănătate și asigurărilor pentru șomaj, ea se vede clar din gradul de acoperire a cheltuielilor efectuate în aceste domenii prin sumele colectate drept taxe și impozite cu destinație precizată aferente lor. Acest grad de acoperire se află, în toate cazurile menționate, undeva la trei sferturi din necesar.

Gradul de acoperire a cheltuielilor cu venituri la principalele bugete sociale:

Restul banilor au trebuit să vină de la bugetul de stat sub forma subvențiilor care să asigure diferența necesară. Suma în cauză se ridică la 15.877,4 miliarde lei, adică 2,71% din PIB, peste deficitul general de 2,52%, ceea ce arată că, în absența acestor subvenții ( dacă s-ar fi acoperit cheltuielile pentru pensii din banii strânși pentru pensii, cele din sănătate strict din banii pentru sănătate etc.) nu am fi avut deloc deficit.

În fine, dar nu în ultimul rând, se poate observa evoluția galopantă a deficitului bugetelor locale, plecat de pe plus la finele lunii septembrie și ajuns la peste 2,6 miliarde lei pe final de an. Cel puțin din această perspectivă, rămâne total de neînțeles de ce actualizarea ( refacerea puterii de cumpărare a sumelor colectate în termeni reali) impozitelor locale nu s-a făcut în mod automat.

Rămâne total de neînțeles și de ce nu se face anual actualizarea la inflație a impozitelor și taxelor locale. Coincidență interesantă, la o inflație anuală de 4,95% pe anul 2012, ar fi fost nevoie de un plus de 4,93% la taxarea locală pentru a nu avea deficit, ceea ce spune multe despre amânarea electorală a aducerii impozitelor la același nivel în termeni reali.

Sunt doar câteva dintre temele de discuție care meritau atenția factorilor de decizie și a unei mass-media mai receptivă la problemele economice, în contextul în care se repetă an de an aceleași neajunsuri. Neajunsuri ce ar putea fi, dacă nu eliminate complet, măcar atenuate ca efect asupra bugetului general consolidat, cu efectele de rigoare asupra serviciilor sociale asigurate de stat și a costurilor pe care le prespun.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 28.1.2013

Lăsați un comentariu


Stiri

Industria vânzării de cetățenii – 25 de miliarde de dolari anual, la nivel global

Iulian Soare

Dubla cetățenie era aproape inexistentă în urmă cu 50 de ani, însă acum nu numai că ea este foarte răspândită, dar aproape jumătate din statele… Mai mult

Stiri

FMI a revizuit estimarea de creştere economică a României, până la 4%. Bugetul e făcut pentru o creștere de 5,5%

Vladimir Ionescu

Fondul Monetar Internaţional (FMI) a revizuit în creştere la 4% estimările privind evoluţia economiei româneşti în acest an, însă în paralel prognozează o majorare a… Mai mult

Europa

Raportul MCV ar putea fi prezentat săptămâna viitoare – problema SIIJ, nerezolvată

Vladimir Ionescu

Noul raport MCV (Mecanismul de Cooperare si de Verificare) va fi probabil prezentat la începutul săptămânii viitoare, a anunțat ministrul Justiției, Ana Birchall, în ședința… Mai mult

Stiri

ICCJ se adreseză Curții de Justiție a UE înainte de a decide dacă dosarul lui Darius Vîlcov va fi rejudecat. Miza este mai mare

Vladimir Ionescu

Instanța supremă intenționează să trimită patru întrebări Curții de Justiție a UE (CJUE), înainte de a stabili dacă procesul lui Darius Vîlcov, finalizat în prima… Mai mult

Europa

UE fixează un termen limită Londrei, pentru ca acordul să poată fi prezentat la summitul Consiliului European

Iulian Soare

Michel Barnier, negociatorul- șef al UE pentru Brexit, i-a fixat premierului Boris Johnson un termen limită pentru a accepta soluția europeană referitoare la frontieră, scrie… Mai mult

Europa

Dobânzile negative reduc profitabilitatea băncilor din Europa și capacitatea de consolidare prin fuziuni – Luis de Guindos, BCE

Adrian N Ionescu

Profitabilitatea redusă din cauza dobânzilor negative şi capitalizarea bursieră scăzută vor face foarte dificilă consolidarea băncilor din Zona Euro, altfel inevitabilă. „În final, profitabilitatea redusă… Mai mult

Stiri

Raport al Casei de Sănătate: 68 de ani de concedii medicale pentru incapacitate temporară de muncă

Vladimir Ionescu

Angajații români au însumat anul trecut 37.337.125 de zile de concediu medical, inclusiv pentru sarcină și lăuzie, zile ce au costat 46.714.220 de lei. Zilele… Mai mult