vineri

1 martie, 2024

26 iunie, 2014

Deficitul bugetar după primele cinci luni din acest an a scăut ușor față de luna precedentă, până la doar 0,24%, cu mult sub valoarea de 1,05% consemnată pentru aceeași perioadă din 2013.

Însă, în pofida creșterii economice, veniturile au scăzut ca pondere în PIB de la 12,9% la 12,7% iar cheltuielile s-au diminuat cu un punct procentual, până la 12,9% din PIB.

(CLICK PE TABEL PENTRU MĂRIRE)

Simplificat, în valori nominale, deficitul bugetului general consolidat după primele cinci luni din 2014 s-a redus cu cinci miliarde lei față de aceeași perioadă a anului precedent. Din acestea, trei miliarde lei au reprezentat creșterea nominală a veniturilor iar două miliarde lei au fost economisite prin reducerea cheltuielilor.


De reținut, deși majorarea veniturilor bugetare s-a produs în termeni reali (adică ajustat cu inflația medie anuală de 2,1% la o creștere nominală de 3,7%) ea nu a ținut pasul cu creșterea PIB. Ceea ce explică diminuarea ponderii veniturilor în PIB și a creeat o presiune suplimentară în sensul diminuării cheltuielilor.

Pe partea de cheltuieli, diminuarea a fost localizată cu precădere pe zona cheltuielilor de capital (-37,9% !) și cea a proiectelor cu finanțare externă nerambursabilă (-15,5% în termeni nominali). Au mai scăzut ca pondere în PIB și sumele alocate pentru proiecte cu finanțare rambursabilă ( de la 0,4% la 0,2% din PIB sau -49,4% în termeni nominali).

(CLICK PE TABEL PENTRU MĂRIRE)

Evoluții pozitive au înregistrat cheltuielile cu dobânzile, în scădere cu 6,4%, și cele cu subvențiile, diminuate cu 9,4%.

Asistența socială s-a majorat exact în aceeași proporție ca și încasările totale ale statului ( +3,7% în termeni nominali și +1,6% în termeni reali) dar, la fel ca și veniturile, a scăzut ca pondere în PIB.


De remarcat creșterea excedentului bugetului centralizat al unităților administrativ-teritoriale (date fiind necesitățile comunităților locale și imperativul de a angaja lucrări de la începutul anului pentru a mai avea și timp pentru finalizarea lor). Acesta a crescut de la 1.638,5 milioane lei după primele 5 luni din 2013 la 2.174,2 milioane lei după primele 5 luni din 2014 (de la 0,21% din PIB la 0,33% din PIB)

Pe partea celorlalte bugete importante în structura bugetului general consolidat (cel al asigurărilor sociale și cel al sănătății) se remarcă scăderea gradului de acoperire a cheltuielilor din veniturile specifice stabilite prin lege până la aproximativ 73% în ambele cazuri. Din acest motiv, bugetul asigurărilor sociale a necesitat subvenții de la bugetul de stat de aproape șase miliarde lei pentru a se asigura plata pensiilor.

Alte 1,4 miliarde lei au trebuit să fie transferați din bugetul de stat pentru sănătate. Aceste subvenții, impuse de gradul insuficient de colectare a veniturilor, au fost cauza directă a expandării deficitului bugetului de stat până la 1,05% după primele cinci luni ale anului în curs. Iar asta în condițiile actualelor cote de impunere, ceea ce ridică deja semne de întrebare referitor la diminuarea CAS cu cinci puncte procentuale, prevăzută pentru 1 octombrie 2014.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

(Textul de mai jos e preluarea integrală a editorialului de

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: