fbpx Modifica setari cookieuri

La obiect

„Inflaţia industrială” a scăzut puternic. Atenție, însă, tendințe semnificative de creștere se mențin la bunuri de capital și bunuri de uz curent !

Indicele preţurilor producţiei industriale (IPPI) a scăzut cu aproape șapte puncte procentuale pe parcursul ultimelor cinci luni, de la 4,72% în ianuarie 2020 până la… Mai mult

02.07.2020

Chestiunea

Consiliul Fiscal European: Eliminați pragul de 60% din PIB datorii externe și investiți – Pactul de stabilitate european este suspendat

Conducerea Consiliului Fiscal European a recomandat pe data de 1 iulie ca UE să renunțe la pragul general de 60% din PIB ca nivel maxim… Mai mult

02.07.2020

La obiect

Relansarea: 8 miliarde de euro alocări pentru capitalizarea companiilor și creșterea competitivității

Planul Național de Investiții și Relansare Economică prevede măsuri de circa 8 miliarde de euro, potrivit calculelor cursdeguvernare.ro, pentru sprijinirea reluării activității companiilor, realizarea de… Mai mult

01.07.2020

Chestiunea

Planul de relansare economică a României – anunțat de guvern: 100 mld. în 10 ani – investiții masive în infrastructură și digitalizare, măsuri de stimulare a capitalului autohton și a competitivității, alinierea la noua revoluție tehnologică

Premierul Ludovic Orban lansează Planul național de investiții și de relansare economică, practic un program de guvernare cu acțiuni planificate până la orizontul anului 2030.… Mai mult

01.07.2020

Execuția pe 2015 – același păgubos obicei: Cheltuielile lăsate pe ultima lună. Noutăți față de anul precedent

de Marin Pana 29.1.2016

executie-bugetaraBugetul general consolidat a încheiat 2015 cu un deficit pe execuția cash de 1,47% din PIB estimat, potrivit datelor publicate de Ministerul Finanțelor. Rezultatul anual este cel mai bun din ultimii ani dar în excuția pe luna decembrie s-a înregistrat un nou record negativ în privința deficitului pe ultima lună a anului, nu mai puțin de 2,23% din PIB.

În virtutea unui obicei nefast, care s-a tot repetat în pofida angajamentelor luate în mod repetat de a distribui uniform banii pe parcursul anului și de a angaja la timp sumele necesare pentru achitarea investițiilor în curs, statul român a ”reușit” contraperformanța de a cheltui în decembrie anul trecut 15,7 miliarde lei (3,5 miliarde de euro) mai mult decât a încasat.

tabel1

(CLICK PENTRU MĂRIRE)

Rezultatele excuției bugetare sunt prezentate mai jos, atât în sume absolute cât și prin raportare la PIB-ul estimat pentru anul trecut la 704.542 milioane lei și utilizat de Ministerul Finanțelor în calculele privind deficitul.

De reținut, bugetul de stat înseamnă cam 45% din cel general consolidat pe partea de venituri și aproximativ 51% din cheltuieli, adică reprezintă mai puțin de jumătate din bugetul public total.

Trebuie menționate și subvențiile care au trebuit acordate de la bugetul de stat pentru a echilibra alte bugete importante din compunerea bugetului general consolidat, cel al asigurărilor sociale (către care s-au dus 18.363,7 milioane lei sau 2,61% din PIB) și cel al sănătății ( alte 2.229,6 milioane lei sau 0,32% din PIB).

Aici găsim și explicația faptului aparent paradoxal că deficitul bugetului de stat, care intră în componența bugetului general consolidat, a fost semnificativ mai mare decât al acestuia din urmă ( 19,5 miliarde lei sau 2,77% din PIB, adică aproape dublu față de cele 10,4 miliarde lei sau 1,47% din PIB ale soldului final al execuției făcute de finanțele publice).

tabel2

(CLICK PENTRU MĂRIRE)

Bugetul asigurărilor sociale de stat a avut un gradul de acoperire a cheltuielilor cu veniturile proprii încasate de numai 66,4% față de 74,2% în anul anterior.

Simplificat, asta înseamnă că la fiecare doi lei strânși din impozitele strânse pentru plata pensiilor statul a cheltuit trei lei pentru plata lor. Leul diferență provenind din alte dări precum impozitul pe venit sau TVA, achitate inclusiv de către pensionari.

Bugetul sănătății a avut un gradul de acoperire a cheltuielilor cu veniturile proprii încasate de 82,7 %, în creștere față de anul precedent, când s-a situat la doar 76,5%. Diferența a venit din accize ( taxa pe viciu, practicată la tutun și alcool) și subvenții acordate tot de la bugetul de stat. Un leu din șapte a venit pe această filieră, din cauza sumelor insuficiente adunate din impozitul cu destinație clară pentru sănătate.

Una peste alta, trebuie remarcată opțiunea strategică făcută de guvernanți. Aceștia au preferat să expandeze subvenționarea (electorală) a pensiilor și au restrîns sumele dirijate către sistemul public de sănătate. Adică au preferat să majoreze deficitul din sistemul de pensii pe seama afectării calității serviciilor medicale (altminteri destinate în majoritate tot pensionarilor).

Totul cu limitarea drastică a investițiilor la bugetele locale, ținute nemțește, din scurt ( -0,11% din PIB). Ceea ce a condus la neajunsuri majore de infrastructură (școli, spitale, străzi, locuri de parcare) etc. și la pierderea unor importante fonduri europene pentru dezvoltare regională, care nu au mai putut fi accesate în lipsa finanțării locale cu numai 5 – 15% din suma necesară.

Nou record la taxe

Dacă se face raportarea la PIB, se observă stabilirea un nou record al încasărilor la bugetul general consolidat, care au depășit precedentul maxim din 2012 (vezi tabelul). Pe partea de cheltuieli, s-a produs o modificare importantă de trend. După patru ani de scădere consecutivă a cheltuielilor, a crescut ponderea acestora în PIB, excepție notabilă făcând cheltuielile pentru sănătate ( de la 3,4% la 3,3% din PIB).

tabel3Fapt notabil, rezultatul final al execuției bugetare de anul trecut este mai bun chiar decât cel din 2006, ultimul an de dinaintea aderării la Uniunea Europeană. Este pentru al patrulea an în care deficitul public se încadrează (lejer) în limita de 3% stabilită la Maastricht.

Rămânem, însă, foarte departe de media europeană la încasări și cheltuieli bugetare, medie situată undeva la 45% și, respectiv, 48% din PIB.

Venituri şi cheltuieli – noutăți

Pe partea de venituri, ar fi de notat creșterea încasărilor din TVA de la 7,6% din PIB la 8,1% din PIB, în pofida reducerii cotei legale de impozitare.

Ponderea accizelor a urcat și ea ușor, de la 3,3% la 3,7% din PIB.

Ușoara creștere a ponderii impozitelor pe profit (de la 1,8% la 2,0% din PIB) a fost însoțită de o creștere similară a impozitului pe salarii şi venit (de la 3,5% la 3,8% din PIB).

În schimb, componenta cea mai importantă a veniturilor statului, contribuțiile de asigurări, s-a redus de la 8,6% la 8,2% din PIB.

Sumele primite de la UE în contul plăților efectuate au fost de aprope 17 miliarde lei (2,4% din PIB), cu 49,3% mai mari față de aceeași perioadă a anului precedent.

Totodată, cheltuielile pentru proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile au urcat de la 2,2% din PIB la 3,4% din PIB, pe fondul unei creșteri nominale de la 14,82 miliarde lei la 24,07 miliarde lei.

Pe partea de cheltuieli, cea mai importantă a fost stagnarea localizată pe zona cheltuielilor de capital (investițiile)|, echivalentă cu 2,6% din PIB.

Deși s-au majorat cu aproape două miliarde de lei, alocările pentru personal au scăzut ușor în termeni relativi (de la 7,5% la 7,4% din PIB) și s-au menținut peste pragul de 7% stabilit anterior drept limită superioară.

tabel4

(CLICK PENTRU MĂRIRE)

Sumele achitate în contul cu dobânzilor la creditele contractate s-au redus ușor, dar au ajuns să reprezinte 92% din deficitul public.

Practic, în 2015, românii ar fi cheltuit aproape exact cât au achitat taxe, dacă nu ar fi fost datoria externă.

Sumele pentru bunuri și servicii s-au diminuat și ele de puțin ca pondere în PIB, deși au crescut în termeni nominali.

În fine, cea mai importnată componentă a cheltuielilor statului, asistența socială, a beneficiat de aproape cinci miliarde de lei în plus. Ponderea ei în PIB a crescut cu o zecime de punct procentual, de la 10,7% la 10,8%, ceea ce înseamnă că îmbunătățirea protecției socială a depășit posibilitățile generate de creșterea economică, altmineri destul de consistentă (preliminată la 3,6 %) .

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 29.1.2016

Lăsați un comentariu


Stiri

698 de cazuri de COVID-19 în ultimele 24 de ore – sâmbătă, 11 iulie, un nou record de la debutul pandemiei

Vladimir Ionescu

În ultimele 24 de ore au fost confirmate 698 de cazuri noi de COVID-19 în România, a anunțat sâmbătă Grupul de Comunicare strategică. Este cea… Mai mult

Stiri

Donald Trump a comutat pedeapsa cu închisoarea aplicată fostului său colaborator Roger Stone

Iulian Soare

Preşedintele american, Donald Trump, i-a comutat pedeapsa cu închisoarea prietenului său Roger Stone (foto), condamnat în februarie la 40 de luni de închisoare în cadrul… Mai mult

Europa

Tesla planifică 10.500 de angajări pentru viitoarea fabrică din Germania

Iulian Soare

Producătorul american Tesla se așteaptă să angajeze 10.500 de oameni care să lucreze în prima fabrică din Europa, care se află în construcție în apropiere… Mai mult

Stiri

Senatul a amânat votul pe proiectul legii privind carantina. Ludovic Orban: Sunt la capătul răbdării

Vladimir Ionescu

Senatorii au decis sâmbătă să amâne până luni lucrările comisiei care discută proiectul legii carantinei și izolării în ciuda faptului că procedura acceptată pentru dezbatere… Mai mult

Europa

Bulgaria și Croația au fost acceptate în ERM 2, anticamera zonei euro

Iulian Soare

Bulgaria și Croația au fost primite în anticamera zonei euro. Banca Centrală Europeană a anunțat că cele două țări candidate au fost acceptate în Mecanismul… Mai mult

Stiri

Alina Bica și Ioan Bene, reținuți de poliție în Italia

Vladimir Ionescu

Alina Bica, fosta șefă a DIICOT, urmărită internațional cu mandat european pentru infracțiunea de favorizarea infactorilor, și Ioan Bene, de asemenea condamnat în România și… Mai mult

Stiri

Provocare Turcia-Occident: Ankara a anulat statutul de muzeu al Sf. Sofia – Erdogan anunță transformarea în moschee

Razvan Diaconu

Cea mai înaltă instanță administrativă din Turcia a decis vineri anularea decretului din 1934 care a acordat celebrei catedrale Sfânta Sofia din Istambul (devenită moschee… Mai mult