Scăderea traficului aerian a condus la un surplus de kerosen la nivel global și, implicit, la scăderea prețului acestuia. Date fiind noile condiții, kerosenul a devenit un component ce este adăugat în combustibilul ieftin utilizat de navele maritime, scrie Bloomberg.
Declinul cererii pentru combustibili destinaţi aviaţiei şi transportului rutier generează o ofertă mai mare de componente care pot fi amestecate în combustibilul pentru shipping, declara săptămâna trecută directorul International Bunker Industry Association, Unni Einemo, anunța Agerpres.
„Numai într-o situaţie în care economia este într-o gravă criză vedem cum componente mai scumpe se îndreaptă direct spre combustibilul cu nivel scăzut de sulf (VLSFO)”, a spus Eugene Lindell, analist şef la firma de consultanţă JBC Energy GmbH.
Din ianuarie până în mai prețul kerosenului a scăzut de la 70 de dolari pe baril la circa 20 de dolari pe baril. În prezent, un baril de kerosen costă aproximativ 41 de dolari. În paralel, preţurile bunker la combustibilul cu nivel scăzut de sulf (VLSFO) sunt în prezent cu 54% mai mici decât erau la finele anului trecut, reiese din datele Bloomberg.
Prognoză de scădere a traficului aerian în 2020: minus de 55% față de 2019
Potrivit prognozelor recente, domeniul transportului aerian va cunoaște o revenire lentă din criză, așa încât există premise ca prețul kerosenului să rămână la un nivel scăzut o perioadă mai îndelungată. La finele lunii iunie, International Air Transport Association (IATA) anticipa că, în 2020, numărul de pasageri al trasportatorilor aerieni va scădea cu 55% la nivel global, comparativ cu 2019.
Mai mult, potrivit estimărilor IATA, traficul de pasageri la nivel global (măsurat în număr de kilometri per pasager), va ajunge la nivelurile din perioada pre-pandemie de abia în anul 2024.
Totodată, International Air Transport Association anticipează că transportul pe rute scurte își va reveni mai repede din criză decât trasportul pe distanțe lungi.
Traficul aerian din România a urmat trendul global. Astfel, în primele șase luni, numărul de pasageri de avion a scăzut cu 61%, până la 4 milioane de persoane (față de 11 milioane de persoane, în primul semestru din 2019), potrivit datelor Asociației Aeroporturilor. Asociația estimează că în 2020 numărului de pasageri de pe cele 17 aeroporturi din România va fi mai mic cu 60% față de 2019.