5 februarie, 2024

Declinul economiei – și mai ales al industriei Germaniei este o veste deosebit de proastă pentru România. În special, este îngrijorătoare reducerea exporturilor, unul dintre motoare de creștere a economiei germane. Exporturi mai mici înseamnă comenzi mai puține. Iar comenzi mai puține în Germania înseamnă și comenzi mai puține pentru România – a cărei industrie e legată în bună măsură de cea germană. Iar prognoza pentru 2024 nu e deloc optimistă.

Locomotiva germană și problemele ei

Semnalele negative se înmulțesc la adresa economiei germane. Exporturile, unul dintre motoarele principale ale economiei gemane, au scăzut în decembrie cu 4,6%, conform datelor de luni ale institutului federal de statistică, mai mult decât dublul așteptărilor economiștilor care anticipau o diminuare de 2%. Principala cauză o reprezintă scăderea comenzilor noi pentru industrie, arată Institutul Ifo.

Exporturile către țările UE au scăzut cu 5,5% față de luna precedentă, în timp ce exporturile către țările din afara UE au scăzut cu 3,5%, arată biroul federal de statistică.


Cea mai mare economie din Europa a avut cea mai slabă evoluție din zona euro în 2023, fiind afectată de costurile ridicate ale energiei, reducerea comenzilor la nivel global și creșterea ratelor dobânzilor.

Apoi, în noiembrie Guvernul a primit o lovitură neașteptată, când Curtea Constituțională a dat peste cap proiectul de buget pentru 2024, forțând partidele politice dezbinate să găsească o soluție pentru a umple o gaură de 17 miliarde de euro care erau alocați pentru finanțarea economiei.

FMI estimează în ultima sa prognoză că Germania va fi singura țară din cadrul G7 care va suferi o contracție în 2023, iar pentru acest an anticipează un avans de doar 0,9%, sub media de 1,4% pentru economiile avansate.

De asemenea, problemele structurale pe termen lung ale forței de muncă și legate și de infrastructură  rămâne nerezolvate.


Aceste aspecte vor frâna suplimentar creșterea economică, trei instituții economice din Germania, reducându-și prognozele pentru 2024, indicând criza bugetului ca principala piedică.

Ifo se așteaptă acum ca economia germană să crească cu 0,9% anul viitor în loc de 1,4%, în timp ce RWI și-a redus prognoza la 0,8% de la 1,1%, iar DIW și-a scăzut prognoza la 0,6% de la 1,2%.

„Incertitudinile întârzie în prezent redresarea, deoarece crește înclinația consumatorilor de a economisi și reduce dorința companiilor și a gospodăriilor private de a investi”, a declarat Timo Wollmershaeuser, șeful departamentului de prognoză al Ifo.

România și economia germană: principalele țări partenere pentru exporturi și importuri (2023-10 luni) – date INS

România e strâne legată de economia și mai ales de industria germană. Nu mai puțin de 21% din exporturile României (socotite valoric) merg către Germania.
E vorba, în principal, de industriile automotive – de la componente și piese, la mașini.
Mai jos comerțul internațional al României – în milioane de euro, valabil pe primele 10 luni din 2023 (Sursa: INS):

Ce înseamnă problemele economiei germane pentru România?

Exporturile României către Germania au început să scadă încă din 2019, cu un minim în 2020 pe fondul pandemiei, apoi a urmat o revenire în 2021 si 2022 si apoi iar o prăbușire în 2023.

Revenirea din 2022 e, însă, înșelătoare: cifrele de mai jos indică miliarde de euro în prețuri curente, într-un an în care inflația industrială în statele UE crecuse cu 2 cifre: iar miliardele din 2023 înseamnă cu totul altceva decât cele din 2019:

Riscurile pentru economia românască se traduc în primul rând prin scăderea comenzilor din industria românească, Germania fiind țara de destinație a 21% din exporturile fabricilor din România.

La care se mai adaugă și unele indirecte, unele dintre comenzi fiind destinate altor fabrici deținute de companii germane sau dependente de industria germană din alte state est și central europene.

Cei mai mari exportatori ai României vin din sectorul auto, e vorba de Automobile Dacia, Ford şi Daimler. De altfel industria auto ţine în spate astăzi cea mai mare parte a exporturilor locale, atât prin producţia de autovehicule, cât şi prin cea de componente: 28%.

Structura exporturilor României

Iar o dereglare a acestor industrii legate de automotive ar afecta o mare parte din economia națională.

Alba, dependentă 65% de Germania

Însă la nivel regional, efectele pot și mai puternice. De exemplu, economia județului Alba depinde în proporție de 65% de comerțul cu Germania, arată o analiză a Direcției Regionale de statistică Alba efectuată în luna decembrie din 2023.

Importurile și exporturile din și spre Germania au fost determinate de fabricile din domeniul industriei de componente auto care funcționează la Blaj, Sebeș și Cugir. Este vorba despre Bosch Rextroth, respectiv Star Transmission și Star Assembly, la ultimele două proprietarul fiind compania Daimler Mercedes.

Cele trei societăți au investit, în total, peste 500 de milioane de euro în cele trei orașe din Alba și au angajat mai mult de 5.000 de persoane. Aceste unități sunt în directă legătură cu producția industrială din Germania, iar o reducere a comenzilor se traduce prin cifra de afaceri mai mici în România.

Principalii parteneri de export ai întreprinderilor din județul Alba au fost în primele opt luni din 2023: – Germania (65,1%), Italia (10,0%), Ungaria (6,1%).

Și la nivel național, cea mai mare pondere în total exporturi este cea legată industria auto: componente și vehicule, care asigură 28% din exporturi.

Pe locul doi s-a clasat secţiunea „Mijloace şi materiale de transport” cu 16,5% în total exporturi, în cadrul căreia exporturile de „Automobile, tractoare şi alte vehicule terestre” reprezintă 93,3% din total secţiune şi 15,4% din total exporturi.

Exporturile de metale comune şi articole din acestea au situat această secţiune pe locul trei, cu o pondere de 9,0% în total exporturi. În cadrul acestei secţiuni, o pondere importantă au avut-o capitolele „Fontă, fier şi oţel”, reprezentând 27,4% din total secţiune şi 2,5% din total exporturi şi „Produse din fontă, fier şi oţel”, reprezentând 38,5% din total secţiune şi 3,5% din total exporturi.

Umăr la umăr la industrie:

De remarcat că dacă industria Germaniei cunoaște un declin de șase luni, și industria României scade în același ritm.
De exemplu, în luna noiembrie 2023, producția industrială a scăzut cu 4,9% în Germania, comparativ cu octombrie, iar industria românească a scăzut cu 4,8%, conform Eurostat.

***

(Citiți și: ”Contracție severă, peste așteptări, a industriei în primele 10 luni”)

(Citiți și: ”Inflația trage în sus cifra de afaceri din industrie, deși producția e în cădere”)

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: