vineri

26 aprilie, 2024

12 februarie, 2019

Consiliul Afaceri Economice și Financiare (ECOFIN) al Consiliului UE a decis în sesiunea de marți ca „președinția română să inițieze negocieri cu Parlamentul European cât mai curând posibil” privind revizuirea funcționării actualului Sistem european de supraveghere financiară (ESFS).

„Statele membre ale UE s-au angajat să consolideze cadrul de supraveghere pentru instituțiile financiare europene. Consiliul și-a confirmat poziția cu privire la propunerile de revizuire a funcționării actualului sistem”, potrivit unui comunicat ECOFIN, emis marţi.


Acest dosar este o prioritate pentru președinția română, potrivit unei declaraţii a ministrului român de Finanţe, Eugen Teodorovici, citat în comunicatul ECOFIN.

Dezbateri, din 2017

Consiliul UE examinează la nivel tehnic pachetul de propuneri prezentat de Comisia Europene încă din septembrie 2017, și modificat în octombrie 2018, menit să revizuiască sarcinile, competențele, guvernanța și finanțarea Autorităţii Europene de Supraveghere Financiară (ESA) și ale Comitetul european pentru risc sistemic (CERS), astfel încât autoritățile să fie adaptate la contextul modificat în care își desfășoară activitatea.

Modificările din octombrie 2018 conțin dispoziții care consolidează rolul Autoritatea Bancară Eruopeană (EBA) în ceea ce privește riscurile pe care activitățile de spălare de bani le prezintă pentru sectorul financiar.

Sistemul european de supraveghere financiară

Sistemul european de supraveghere financiară (ESFS) a fost instituit în 2011 și este alcătuit din:

  • trei autorități europene de supraveghere (ESA): Autoritatea Bancară Europeană (EBA), Autoritatea Europeană de Asigurări și Pensii Ocupaționale (EIOPA) și Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe (ESMA). Acestea asigură supraveghere și furnizează orientări în materie de reglementare pentru diversele sectoare și instituții.
  • Comitetul european pentru risc sistemic (CERS), care supraveghează întregul sistem financiar și coordonează politicile UE pentru stabilitatea financiară.
  • Autorităţile de supraveghere europene se bizuie pe activitatea celor naţionale.

În urma crizei financiare, UE și-a revizuit sistemul financiar, inclusiv modul de reglementare și supraveghere a acestuia. A fost introdus un cadru unic de reglementare, și anume un set de reglementări convenite la nivelul UE și direct aplicabile în toate statele membre ale UE, și au fost create autoritățile europene de supraveghere.

Reforma ESFS

Reforma ESFS revizuiește competențele fiecăreia dintre cele trei autorități europene de supraveghere.

ECOFIN recomandă să i se acorde Autorității piețelor de capital (ESMA) competențe de supraveghere directă asupra indicilor de referință critici, precum și asupra serviciilor care furnizează date de tranzacționare consolidate ce vizează tranzacțiile din UE cu instrumente de capitaluri proprii și cu alte instrumente decât cele de capitaluri proprii, așa-numiții „furnizori de sisteme centralizate de raportare”.

În plus, Consiliul propune ca schimbul de informații și cooperarea dintre autoritățile naționale să fie consolidate, iar autoritățile europene de supraveghere să țină seama de activitățile transfrontaliere într-o măsură mai mare.

În cele din urmă, reforma vizează, prin modificări specifice, îmbunătățirea funcționării Comitetului european pentru risc sistemic (CERS).

În poziția sa, Consiliul urmărește să clarifice rolul și competențele CERS, pentru a reduce la minimum posibilele riscuri de conflict de interese între diferitele responsabilități ale BCE în domeniul politicii monetare, al supravegherii microprudențiale (precum MUS) și al supravegherii macroprudențiale (precum CERS).

Reorganizare

„Nici o decizie nu ar trebui luată împotriva voinței unei majorități a autorităților naționale de supraveghere, iar organismul decizional suprem al autorității este consiliul supraveghetorilor”, spune comunicatul ECOFIN.

În paralel, „Consiliul recomandă consolidarea rolului și a competențelor unui consiliu de administrație (al CERS) ca principalul organism care pregătește reuniunile și deciziile consiliului supraveghetorilor.

Consiliul de administraţie (al CERS) ar trebui să fie alcătuit dintr-un președinte, șase membri ai consiliului supraveghetorilor și doi membri cu normă întreagă, selectați pe baza meritelor, a aptitudinilor lor manageriale și a experienței lor în materie de supraveghere financiară.

Președintele și membrii cu normă întreagă ai consiliului de administrație ar trebui să fie răspunzători în fața Parlamentului European și a Consiliului.

Finanţarea autorităţilor europene

Schema de finanțare a autorităților europene ar trebui să mențină „în general actualul sistem de contribuții care provin parțial de la bugetul UE și parțial de la autoritățile naționale competente”, mai spune comunicatul citat.

„Abordarea generală menține cheia de contribuție stabilită pentru fiecare autoritate națională competentă, introducând în același timp limite pentru echilibrarea contribuției de la bugetul UE”.

După confirmarea de către Consiliu a abordării generale, ambii colegiuitori sunt în măsură să înceapă negocierile în cadrul unor triloguri, pe baza mandatului integral privind ESFS, în vederea obținerii unui acord în primă lectură.

Primul trialog Parlament – Comisie – Consiliu UE este programat să aibă loc la 14 februarie.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: