Proiectul de consolidare a utilizării Documentului Unic de Achiziție Europeană (DUAE) în soluțiile de e-Procurement ale autorităților românești „se află în faza finală de implementare”, potrivit Iulianei Sălceanu, project manager audit Deloitte România.
„Soluția tehnică privind integrarea serviciului electronic DUAE urmează să fie avizată de Comisia Europeană în luna februarie 2018 și să fie lansată în Sistemului Electronic de Achizitii Publice (SEAP)”, a declarat Iuliana Sălceanu, pentru cursdeguvernare.ro.
Deloitte audit România este unul dintre partenerii proiectului „Solutii e-Procurement în România – Consolidarea utilizarii DUAE si integrarea serviciului e-CERTIS”, împreună cu Agenția pentru Agenda Digitală a României (AADR), Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP), Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) și UTI Grup S.A.
Proiectul are termen de finalizare in luna martie 2018, iar lansarea versiunii actualizate către utilizatorii SEAP este previzibilă înainte de luna mai.
Achiziții publice electronice
DUAE (Documentul Unic de Achiziție European) simplifică procesul achizițiilor publice, fiind o declarație furnizată în format electronic pe propria răspundere a operatorului economic cu privire la îndeplinirea criteriilor de calificare și selecție. Conform prevederilor legale, DUAE se eliberează exclusiv în format electronic.
„În prezent, deoarece în platforma națională electronică de achiziții publică nu este integrat serviciul DUAE, se utilizează ca soluția temporară serviciul gratuit pus la dispoziție de Comisia Europeană, statele membre fiind obligate să includă formularul electronic DUAE în sistemele lor naționale”, spun oficialii Deloitte.
Proiectul își propune modernizarea sistemului SEAP, prin integrarea serviciul DUAE, precum și personalizarea acestuia prin interfațarea cu sistemul e-CERTIS precum și interfațarea cu 2 registre naționale în vederea obținerii de informații utile în evaluarea criteriilor de calificare și selecție.
Implementarea proiectului ar urma să ducă la:
- reducerea birocrației pentru autoritățile/entitățile contractante și operatorii economici;
- reducerea costurilor generate în procesul de ofertare și evaluare pentru autoritățile/entitățile contractante și operatorii economici;
- creșterea participării transfrontaliere la procedurile de achiziție publică;
- facilitarea schimbului de informații referitoare la certificatele și documentele solicitate frecvent de autoritățile/entitățile contractante;
- respectarea reglementărilor europene;
- facilitarea tranziției către un sistem eProcurement complet, potrivit estimărilor Deloitte.
În 15 ianuarie a avut loc al patrulea și cel din urmă eveniment de diseminare a proiectului, la au participat reprezentanți ai autorităților/entităților contractante, ce au fost selectate dintr-un clasament al utilizatorilor SEAP, care au realizat proceduri de atribuire online.
„Utilizatorii sistemului își doresc reducerea birocrației în sectorul public, astfel că vedem, atât din partea autorităților cât și a entităților contractante sau a operatorilor economici, o dorință către dezvoltarea de soluții eProcurement în România care să simplifice procesul de achiziție publică prin consolidarea sistemului electronic de achiziții publice”, spune Iuliana Salceanu (FOTO), project manager audit Deloitte România.
Riscuri
Deloitte a realizat, în cadrul proiectului, în colaborare cu ANAP, o „matrice de risc, în vederea identificării riscurilor de ordin tehnic, operațional și legislativ, care pot apărea după integrarea serviciului electronic DUAE în sistemul național de achiziții publice”, spune Iuliana Salceanu de la Deloitte.
Matricea este necesară și la elaborarea măsurilor de diminuare/eliminare a riscurilor.
Printre riscurile identificate de Deloitte, asociate autorităților/entităților contractante, operatorilor economici, autorităților de reglementare ANAP și AADR, se numără:
- nerespectarea prevederilor legale europene și naționale privind utilizarea DUAE,
- completarea eronată a formularului DUAE,
- necorelarea secțiunilor DUAE cu prevederile din documentația de atribuire,
- neactualizarea bazei de date e-Certis pentru Romania,
- neactualizarea registrelor naționale conectate la serviciul e-DUAE.
Proiectul este finanțat de Comisia Europeană, prin Programul Mecanismul pentru Interconectarea Europei (Connecting Europe Facility), și este, până în prezent, singurul finanțat în Romania prin intermediul „apelului de finanțare Telecomunicații”.
Apelul de finanțare Telecomunicații sprijină proiectele privind facilitarea interacțiunii dintre administrația publică, mediul de business și cetățeni prin dezvoltarea infrastructurii de servicii digitale.
Valoarea totala a proiectului este de 368.325 euro, potrivit AADR.
.