Analiză

Rețetă: Cum îți majorezi deficitul de 5 ori în 3 ani fără să construiești nimic de anvergură

Deficitul bugetului general consolidat pe primele nouă luni din 2019 a crescut cu peste 11 miliarde de lei faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut… Mai mult

31.10.2019

La obiect

Comisia Europeană funcționează de la 1 noiembrie în ”mod avarie”

Ziua de 1 noiembrie ar fi trebuit să marcheze un nou început pentru Uniunea Europeană: o nouă Comisie urma să își înceapă mandatul, într-o Uniune… Mai mult

31.10.2019

La obiect

Situația financiară la care se așteaptă economiștii și bancherii pe final de an

Amploarea dezechilibrării indicatorilor critici ai economiei pe 2019 creşte cu siguranţă, iar incertitudinea contextului politic îi îndeamnă la prudență pe economiști, pentru că sporeşte dificultatea… Mai mult

31.10.2019

La obiect

România, alături de Germania: în topul UE al orașelor cu cei mai puțini tineri

Potrivit Eurostat, aproape două treimi dintre orașele europene cu cei mai puțini tineri se află în România și Germania. Indicatorul utilizat este rata de dependență… Mai mult

30.10.2019

Cronicile

Drumul de la bune intenții la profesionalism: Ce a mai rămas din strategia fiscal-bugetară 2014-2016 după cifrele anului 2013

de Marin Pana 9.2.2014

La finele lunii mai 2013, Guvernul lansa strategia fiscal-bugetară pe perioada 2014 – 2016. Document profesionist care angaja credibilitatea Executivului în privința unei schimbări de substanță în problemele economice. Câteva dintre prevederi atrăgeau atenția. Să vedem ce s-a întâmplat ulterior și care este situația din perspectiva datelor de care dispunem acum.

Strategia Fiscal-Bugetară menționa că în următorii 4 ani Guvernul vrea să scadă contribuțiile la asigurările sociale și taxa pe valoare adăugată, pe măsura creșterilor veniturilor la bugetul de stat:

-”Reducerea treptată, în următorii 4 ani, a contribuţiei de asigurări sociale datorată de angajator, pe măsura creşterii gradului de colectare a veniturilor bugetare până în 2016”.

-”Reducerea treptată în următorii 4 ani a taxei pe valoarea adăugată pe măsura îmbunătăţirii colectării veniturilor bugetare”.

Reducerile contribuțiilor de asigurări sociale și taxei pe valoarea adăugată s-au dovedit a fi bune și frumoase în intenție și concepție, dar prezintă probleme serioase în ceea ce privește posibilitatea de a fi puse în practică. Asta deoarece condiția creșterii veniturilor la bugetul de stat nu a fost îndeplinită în 2013 iar programul anunțat în strategie a trebuit să fie serios ajustat pentru 2014.

(CLICK PE TABEL PENTRU MĂRIRE)

Confruntat cu încasări mai reduse cu un procent și jumătate din PIB anul trecut la bugetul general consolidat, Guvernul a evitat în 2014 până și tentativa de trecere a pragului de 33% la veniturile bugetare. În plus, ritmul de ajustare a deficitului a fost redus considerabil iar programul de apropiere în raport cu deficitul structural a fost întârziat deocamdată cu un an (2,1% în 2013 a devenit 2,2% în 2014, evident, dacă totul decurge bine).

A fost adoptat un noul pachet de măsuri fiscale care aduce un plus de 2,9 miliarde lei, din care 1,8

miliarde lei au fost alocate pentru creşterea cheltuielilor de investiții şi 1,1 miliarde lei au fost folosite pentru reducerea deficitului bugetar estimat pentru anul 2013”, spunea strategia.

Din păcate, rezultatul a fost un minus care nu a permis nici creșterea investițiilor (ajunse la cel mai redus procentaj din PIB din ultimii șase ani) și nici reducerea deficitului bugetar, menținut cu dificultate la nivelul cash de 2,5% din PIB.

Din fericire, dacă deficitul bugetar în anul 2012, calculat potrivit ESA 95, s-a situat la 2,9 % din PIB în condițiile unui deficit cash de 2,5%, avem toate șansele ca situația să se repete în 2013 și să ne încadrăm în continuare în plafonul de 3% din PIB după metodologia internațională, cerut de criteriile de la Maastricht.

Din păcate, profesionalismul s-a manifestat pe partea neplăcută a strategiei. Aproape toate temerile menționate în documentul de referință pentru perioada 2014 -2016 au fost confirmate. Din strategie :

Principalele riscuri legate de buget pe orizontul de referinţă:

-Corecţii financiare suplimentare legate de absorbţia fondurilor europene ori finanţarea din bugetul

naţional al proiectelor prioritare;

-Posibila acumulare de arierate în a doua jumătate a anului 2013 care să continue şi în anul 2014

la nivelul autorităţilor locale;

-Progres limitat privind restructurarea companiilor de stat care ar putea reînnoi presiunea asupra

bugetului.”

In realitate, lucrurile au stat așa :

 

  • ,Sumele primite de la UE anul trecut în contul plăților efectuate au fost de 8,91 miliarde lei în locul celor 11,22 miliarde lei programate.
  • ,Arieratele s-au acumulat în ultima parte a lui 2013 în loc să scadă. Afirmația a fost făcută de şeful misiunii FMI pentru România, Andrea Schaechter, iar datele concrete urmează a fi anunțate de Ministerul Finanțelor.
  • ,Cât despre restructurarea companiilor de stat, progresul a fost mai mult decât limitat.

Sigurul risc important amintit de guvern care nu s-a materializat (chiar dimpotrivă, v. nivelul de 1,55%) era cel de derapaj al inflației.
Se spunea în strategia 2014 – 2016: ”pot exista riscuri de abatere în sus a ratei inflaţiei de la traiectoria de bază, care provin din incertitudinile care planează în ceea ce priveşte consecvenţa implementării setului de politici macroeconomice şi reforme structurale agreate cu instituţiile internaţionale (CE, FMI şi BM).” Fără alte comentarii.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 9.2.2014

Un raspuns

  1. UnOarecare
    10.2.2014, 7:41 am

    Nu ma mir, socialisti sunt aia care cheltuie banii ce nu-i au (ai altora) si apoi trebuie sa vina guverne cu masuri de dreapta pt a repara prostiile lor populiste. Si cum pe la noi bizonul national e prea inept pt a intelege mecanismul voteaza emotional si in final plateste tot el nota.

Lăsați un comentariu


Stiri

Bancherii au discutat cu premierul Orban despre digitalizarea Fiscului și alte proiecte promise și nefinalizate de Eugen Teodorovici

Vladimir Ionescu

Conducerea Asociației Române a Băncilor s-a întâlnit luni cu premierul Ludovic Orban, la Palatul Victoria, surse apropiate întâlnirii declarând potrivit HotNews că ”discuțiile au vizat… Mai mult

Stiri

Polarizarea economiei: 65% din cifra de afaceri este realizată de 0,5% din totalul firmelor – CCIR

Adrian N Ionescu

Doar 0,53% din totalul societăţilor comerciale care au depus bilanţuri contabile în anul fiscal 2018 realizează 65% din cifra de afaceri totală din economie, potrivit… Mai mult

Stiri

Noul șef al Comisiei Naționale de Prognoză este Nicolae Cristian Stănică

Adrian N Ionescu

Nicolae Cristian Stănică a fost numit în funcţia de preşedinte al Comisiei Naţionale pentru Strategie şi Prognoză (CNSP), printr-o decizie a prim-ministrului Ludovic Orban, publicată… Mai mult

Stiri

Consiliul Concurenței: Companiile petroliere decid prețurile la carburanți în funcție de liderul pieței

Adrian N Ionescu

Companiile petroliere aşteaptă mişcările strategice ale liderului pieţei, OMV Petrom, pentru a decide modul în care modifică preţul carburanţilor, se arată în raportul anual al… Mai mult

Stiri

Timișoara / 3 morți după deratizarea unui bloc. A fost detectată prezența unei neurotoxine

Vladimir Ionescu

UPDATE: Poliţia Timiş a deschis dosar penal in rem pentru ucidere din culpă în cazul deratizării dintr-un bloc din Timişoara, de pe strada Mioriţei, în… Mai mult

Stiri

Statul trebuie să recupereze 400 mil. euro de la CFR Marfă – Bogdan Chirițoiu prevestește decizia Comisiei Europene

Adrian N Ionescu

Comisia Europeană a decis că ajutorul de stat acordat companiei CFR Marfă în 2013 a fost ilegal, iar statul român va trebui să recupereze circa… Mai mult

Stiri

Conferința CursDeGuvernare Buget și Fiscalitate 2020. Participă premierul Ludovic Orban

Redacţia

CursDeGuvernare.ro, cu sprijinul ASE și AMCHAM, organizează conferința „Buget și fiscalitate 2020: dinspre politica oficială spre mediul de afaceri”, pe 27 noiembrie 2020, începând cu… Mai mult