La obiect

Ianuarie 2020 – scădere a inflației anuale la 3,6%

Creşterea preţurilor de consum în luna ianuarie 2020 a fost de 0,41%, similară cu cea din luna precedentă și sub jumătate din valoarea consemnată în… Mai mult

13.02.2020

La obiect

-2,3% la producția industrială pe 2019, după șapte luni consecutive pe minus din iunie încoace

Potrivit datelor comunicate de INS, România a consemnat în decembrie 2019 o nouă scădere a producției industriale lunare, de -3,9% pe serie brută și -6,9%… Mai mult

12.02.2020

Analiză

România și deficitul excesiv – ce este, ce riscăm, ce putem face

România a mai încălcat regula de deficit buget bugetar de maxim 3% din PIB în perioada de preaderare 1998 – 2001 și după aderare 2008… Mai mult

12.02.2020

Analiză

Salariul mediu net a urcat la aproape 700 de euro, productivitatea muncii industriale la -1,2%

Potrivit datelor publicate de INS, câștigul salarial mediu brut din luna decembrie 2019 a ajuns la 5.465 lei, cu 5,2% mai mare faţă de luna… Mai mult

11.02.2020

Cronicile

Drumul de la bune intenții la profesionalism: Ce a mai rămas din strategia fiscal-bugetară 2014-2016 după cifrele anului 2013

de Marin Pana 9.2.2014

La finele lunii mai 2013, Guvernul lansa strategia fiscal-bugetară pe perioada 2014 – 2016. Document profesionist care angaja credibilitatea Executivului în privința unei schimbări de substanță în problemele economice. Câteva dintre prevederi atrăgeau atenția. Să vedem ce s-a întâmplat ulterior și care este situația din perspectiva datelor de care dispunem acum.

Strategia Fiscal-Bugetară menționa că în următorii 4 ani Guvernul vrea să scadă contribuțiile la asigurările sociale și taxa pe valoare adăugată, pe măsura creșterilor veniturilor la bugetul de stat:

-”Reducerea treptată, în următorii 4 ani, a contribuţiei de asigurări sociale datorată de angajator, pe măsura creşterii gradului de colectare a veniturilor bugetare până în 2016”.

-”Reducerea treptată în următorii 4 ani a taxei pe valoarea adăugată pe măsura îmbunătăţirii colectării veniturilor bugetare”.

Reducerile contribuțiilor de asigurări sociale și taxei pe valoarea adăugată s-au dovedit a fi bune și frumoase în intenție și concepție, dar prezintă probleme serioase în ceea ce privește posibilitatea de a fi puse în practică. Asta deoarece condiția creșterii veniturilor la bugetul de stat nu a fost îndeplinită în 2013 iar programul anunțat în strategie a trebuit să fie serios ajustat pentru 2014.

(CLICK PE TABEL PENTRU MĂRIRE)

Confruntat cu încasări mai reduse cu un procent și jumătate din PIB anul trecut la bugetul general consolidat, Guvernul a evitat în 2014 până și tentativa de trecere a pragului de 33% la veniturile bugetare. În plus, ritmul de ajustare a deficitului a fost redus considerabil iar programul de apropiere în raport cu deficitul structural a fost întârziat deocamdată cu un an (2,1% în 2013 a devenit 2,2% în 2014, evident, dacă totul decurge bine).

A fost adoptat un noul pachet de măsuri fiscale care aduce un plus de 2,9 miliarde lei, din care 1,8

miliarde lei au fost alocate pentru creşterea cheltuielilor de investiții şi 1,1 miliarde lei au fost folosite pentru reducerea deficitului bugetar estimat pentru anul 2013”, spunea strategia.

Din păcate, rezultatul a fost un minus care nu a permis nici creșterea investițiilor (ajunse la cel mai redus procentaj din PIB din ultimii șase ani) și nici reducerea deficitului bugetar, menținut cu dificultate la nivelul cash de 2,5% din PIB.

Din fericire, dacă deficitul bugetar în anul 2012, calculat potrivit ESA 95, s-a situat la 2,9 % din PIB în condițiile unui deficit cash de 2,5%, avem toate șansele ca situația să se repete în 2013 și să ne încadrăm în continuare în plafonul de 3% din PIB după metodologia internațională, cerut de criteriile de la Maastricht.

Din păcate, profesionalismul s-a manifestat pe partea neplăcută a strategiei. Aproape toate temerile menționate în documentul de referință pentru perioada 2014 -2016 au fost confirmate. Din strategie :

Principalele riscuri legate de buget pe orizontul de referinţă:

-Corecţii financiare suplimentare legate de absorbţia fondurilor europene ori finanţarea din bugetul

naţional al proiectelor prioritare;

-Posibila acumulare de arierate în a doua jumătate a anului 2013 care să continue şi în anul 2014

la nivelul autorităţilor locale;

-Progres limitat privind restructurarea companiilor de stat care ar putea reînnoi presiunea asupra

bugetului.”

In realitate, lucrurile au stat așa :

 

  • ,Sumele primite de la UE anul trecut în contul plăților efectuate au fost de 8,91 miliarde lei în locul celor 11,22 miliarde lei programate.
  • ,Arieratele s-au acumulat în ultima parte a lui 2013 în loc să scadă. Afirmația a fost făcută de şeful misiunii FMI pentru România, Andrea Schaechter, iar datele concrete urmează a fi anunțate de Ministerul Finanțelor.
  • ,Cât despre restructurarea companiilor de stat, progresul a fost mai mult decât limitat.

Sigurul risc important amintit de guvern care nu s-a materializat (chiar dimpotrivă, v. nivelul de 1,55%) era cel de derapaj al inflației.
Se spunea în strategia 2014 – 2016: ”pot exista riscuri de abatere în sus a ratei inflaţiei de la traiectoria de bază, care provin din incertitudinile care planează în ceea ce priveşte consecvenţa implementării setului de politici macroeconomice şi reforme structurale agreate cu instituţiile internaţionale (CE, FMI şi BM).” Fără alte comentarii.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 9.2.2014

Un raspuns

  1. UnOarecare
    10.2.2014, 7:41 am

    Nu ma mir, socialisti sunt aia care cheltuie banii ce nu-i au (ai altora) si apoi trebuie sa vina guverne cu masuri de dreapta pt a repara prostiile lor populiste. Si cum pe la noi bizonul national e prea inept pt a intelege mecanismul voteaza emotional si in final plateste tot el nota.

Lăsați un comentariu


Stiri

Summit RBL: Blind spots în modele de business și organizații

Vladimir Ionescu

Nu întotdeauna viteza de transformare a organizațiilor ține pasul cu ceea ce se întâmplă în lumea din jurul nostru și cu dinamica oamenilor din companie.… Mai mult

Stiri

Industria din România a intrat în a doua lună de contracție – barometru IRSOP

Vladimir Ionescu

Activitatea din industrie a intrat în a doua lună de contracție, în contextul în care cererea a rămas slabă și a influențat negativ volumul producției… Mai mult

Stiri

Cererea mondială de petrol în 2020, cel mai redus ritm de creştere din ultimii 10 ani – estimare IEA

Adrian N Ionescu

Agenţia Internaţională de Energie (IEA) a estimat pentru ianuarie 2020 cea dintâi reducere lunară a cererii de petrol de la criza financiară din 2009 încoace,… Mai mult

Europa

Italia avertizează UE că trebuie să se pregătească să o ajute financiar și să îi ofere ”flexibilitate” în respectarea obiectivelor bugetare

Iulian Soare

Italia transmite semnale de avertizare către UE că are nevoie de flexibilitatea Comisiei Europene în chestiunea respectării obiectivelor bugetare, din cauza epidemiei de coronavirus ce… Mai mult

Europa

Venezuela a devenit al treilea mare rezervor de migrație în UE – statistica europeană a cererilor de azil

Iulian Soare

Numărul cetățenilor străini care solicită azil în Uniunea Europeană a crescut pentru prima dată după 2015, cu un salt important al solicitanților din America Latină,… Mai mult

Stiri

Creșterea economică a României în 2020 va fi 4,1%, ca în 2019 – estimare Comisia Națională de Prognoză

Adrian N Ionescu

Comisia Națională de Prognoză și Statistică (CNSP) vede o creștere economică reală de 4,1% în 2020, ca aceea estimată pentru anul trecut, chiar dacă avertizează,… Mai mult

Stiri

Nicolae Istudor a fost reales Rector al ASE

Vladimir Ionescu

Comunitatea universitară a Academiei de Studii Economice din București și-a votat Rectorul pentru perioada 2020-2024, în funcție fiind reales profesor universitar doctor Nicolae Istudor. Potrivit… Mai mult


-->