joi

25 aprilie, 2024

31 octombrie, 2016

scoala-eleviMinisterul Educației Naționale și Cercetării Științifice a lansat în dezbatere publică, până pe 9 noiembrie 2016, două documente privind asigurarea și evaluarea calității în învățământul preuniversitar.

Este vorba despre:

  • Proiectul de modificare și completare a Hotărârii Guvernului nr. 22/2007 pentru aprobarea Metodologiei de evaluare instituțională în vederea autorizării, acreditării și evaluării periodice a organizațiilor furnizoare de educație
  • Proiectul de Hotărâre de guvern privind aprobarea Standardelor (standarde de autorizare de funcţionare provizorie și de acreditare), a standardelor de referință (standarde de calitate) și a indicatorilor de performanță pentru evaluarea și asigurarea calității în învățământul preuniversitar.

Metodologia și standardele propuse au fost elaborate de Agenția Română de asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP).

Standardele au trecut printr-o primă rundă de consultări publice (ianuarie 2015-iulie 2016), iar varianta finală a proiectului integreazăobservațiile rezultate în urma pilotării și observațiile membrilor Comisiei Consultative a ARACIP.

Prin noile standarde activitatea de evaluare instituțională va fi reorientată spre concentrarea activității școlare pe promovarea bunăstării (ante)preșcolarului/elevului și pe îmbunătățirea continuă a rezultatelor învățări, explică Ministerul Educației.

De asemenea, se pune accent pe valorizarea resursei umane în educație și pe promovarea răspunderii sociale și a bunei guvernări.

Alte două direcții de acțiune sunt fundamentarea funcționării și dezvoltării instituției școlare pe dovezi alături de consolidarea dialogului și a colaborării între instituția de învățământ, părinți, autoritate locală și cu întreaga comunitate, în beneficiul (ante)preșcolarilor/ elevilor.

Din punct de vedere al conținutului, noile standarde sunt centrate pe 10 aspecte esențiale, evaluând modul în care instituția de învățământ asigură și îmbunătățește:

  • 1. Comunicarea cu beneficiarii de educație, cu personalul instituției de învățământ, cu instituții și persoane din comunitate și din afara acesteia
  • 2. Rezultatele învățării obținute de (ante)preșcolari și elevi
  • 3. Bunăstarea la nivelul (ante)preșcolarilor și al elevilor, dar și al personalului instituției de învățământ
  • 4. Rezultatele învățării și bunăstarea (ante)preșcolarilor și elevilor aparținând categoriilor defavorizate pe criterii economice, educaționale, culturale, etnice sau de orice altă natură
  • 5.  Rezultatele învățării și bunăstarea (ante)preșcolarilor și elevilor cu dizabilități / cu cerințe educaționale speciale
  • 6. Rezultatele învățării și bunăstarea (ante)preșcolarilor și elevilor talentați și / sau capabili de performanțe înalt
  • 7. Capacitatea managerială și instituțională
  • 8. Capacitatea profesională a corpului profesoral
  • 9. Combaterea discriminării, asigurarea drepturilor minorităților și interculturalitatea vieții școlare
  • 10. Dimensiunea europeană a educației oferite

Aspecte care definesc bunăstarea (ante)preșcolarilor/elevilor:

  • Rezultatele obținute, inclusiv rezultate deosebite care dovedesc creativitate
  • Atitudinea față de învățare, angajarea în vița școlară
  • Conștiința de sine, autopercepția performanței școlare și a propriilor abilități și competențe
  • Managementul de sine (inițiativă, încredere, optimism, rezistență și perseverență, autocontrol), cinstea și integritatea, valorile (empatie etc.)
  • Nivelul de sănătate și comportamentele legate de sănătate
  • Comportamente legate de siguranța personală și a celorlalți
  • Sentimentul apartenenței la comunitate, la o națiune – în context european și global
  • Atitudini și comportamente interculturale (față de minoritățile existente în comunitate)
  • Atitudini și comportamente legate d eprotecția mediului
  • Relațiile de familie, managementul relațiilor personale
  • Relațiile cu colegii
  • Relațiile cu personalul școliiși cu adulții din comunitate
  • Relațiile în mediul virtual (timpul petrecut, comunicare și relații etc.)
  • Implicarea părinților în comunitate și în viața școlară
  • Resursele financiare și materiale ale familiei
  • Nivelul satisfacției familiei față de școală
  • Protecția împotriva violenței, hărțuirii, discriminării, segregării, delincvență

Metodologia și standardele propuse vor sta la baza procesului de acreditare și evaluare periodică a unităților școlare și a programelor de studii oferite de către acestea, la nivelul învățământului preuniversitar din România.

Procesul în sine va fi inițiat de Ministerul Educației și Agenția Română de asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar, începând cu anul universitar 2018 – 2019.

Propunerile, observațiile și sugestiile celor interesați pot fi trimise pe adresa dezbateripublice@edu.gov.ro.



Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: