fbpx

Interviu

Interviu cu fostul primar din La Paz: povestea și soluțiile unui edil de capitală sud-americană

Cum poate fi abordată administrația unei capitale atinsă de ”o corupție sud-americană”, atunci când nu vrei să te lași înghițit de mecanismul sofisticat de fraudă… Mai mult

07.09.2021

La obiect

Date INS pe S1 / Economia a revine, +1,6% față de S1 2019, dar pe o structură mai slabă: -5,2% la industrie, cu expandarea comerțului. Prețul – adâncirea deficitelor externe

INS a confirmat creșterea PIB pe al doilea trimestru din 2021: a crescut cu 13% în termeni reali și cu 13,6% pe seria ajustată sezonier… Mai mult

07.09.2021

La obiect

Valul 4 ante portas: la ce se așteaptă autoritățile și experții și ce măsuri pregătesc

Peste o săptămână începe noul an școlar, pe fondul unei rate de vaccinare anti-Covid de numai 35% din populația adultă, în condițiile în care valul… Mai mult

07.09.2021

Digital

Digitalizarea Sănătății a pornit din Vest: 3 județe au cloud comun și caută soluții eHealth

Trei Direcții Județene de Sănătate Publică din vestul țării – Arad, Timiș și Hunedoara – au reușit în 30 de zile, cu ajutorul STS, să… Mai mult

07.09.2021

Dosarul cu șină devine istorie. Cine îi ia locul?

de Camelia Malahov , Gabriel Pătru 8.6.2021

Comunicarea prin mijloace electronice cu administrația fiscală nu va mai fi o opțiune, ci o obligație! Planul referitor la digitalizarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) conține, printre altele, măsuri menite să transfere comunicarea contribuabililor cu autoritățile fiscale integral în mediul virtual.

Această transformare va fi posibilă ca urmare a implementării proiectului de modificare a Codului de procedură fiscală care presupune, pentru contribuabili, obligativitatea de a se înregistra în Spațiul Privat Virtual (SPV). În aceste condiții, toate documentele sau solicitările vor fi transmise strict prin intermediul acestei platforme, astfel că interacțiunea fizică cu reprezentanții ANAF va putea fi mult diminuată sau înlocuită.

În prezent, înregistrarea este opțională dar, deși procesul este simplu iar pandemia a limitat posibilitatea de interacțiune dintre autorități și public, numărul contribuabililor înscriși în SPV este încă relativ redus. Însă platforma este accesibilă tuturor iar utilizarea acesteia eficientizează comunicarea cu instituțiile statului.

Cheia de acces – certificatul digital de semnătură electronică

În cazul persoanelor juridice, accesarea SPV se realizează prin intermediul unui certificat digital de semnătură electronică, deja utilizat de către contribuabili pentru semnarea declarațiilor fiscale (precum declarația 100 sau 101).

Pentru alocarea unui certificat digital este necesară depunerea declarației 150 (generată din sistemul informatic ANAF), alături de documentul de confirmare pentru certificatul digital și împuternicirea titularului semnăturii digitale.

După accesarea link-ului de înregistrare în SPV, se completează datele persoanei juridice pentru care se solicită înregistrarea și ale persoanei fizice (titularul semnăturii digitale pentru care se solicită accesul în SPV) și se încarcă documentele care atestă calitatea de împuternicit/administrator a persoanei fizice. Răspunsul la solicitarea de înrolare este transmis rapid, sub forma unei informări pe e-mail.

Care este utilitatea Spațiului Privat Virtual?

În primul rând, prin utilizarea SPV se simplifică procesul de solicitare a informațiilor și documentelor fiscale. Spre exemplu, fișa sintetică pe plătitor (lista centralizatoare cu fișele de cont pentru fiecare obligație fiscală a firmelor, înscrisă în vectorul fiscal), pentru primirea căreia, în prezent, contribuabilul trebuie să aștepte câteva zile, poate fi obținută prin SPV în câteva minute. De asemenea, cazierul fiscal poate fi obținut într-un timp mult mai redus și fără deplasarea la sediul administrației fiscale.

De asemenea, contribuabilii persoane fizice pot solicita, prin intermediul SPV, documente precum situația obligațiilor de plată, situația contribuțiilor sociale declarate de către angajatori, adeverința de venit sau certificatul de atestare fiscală.

În al doilea rând, SPV permite descărcarea tuturor declarațiilor fiscale depuse și recipisele aferente. De multe ori, schimbarea personalului implicat în pregătirea declarațiilor fiscale a dus la pierderea formularelor depuse de contribuabil, dar prin intermediul platformei se asigură o arhivare electronică a acestora și un acces facil la datele cuprinse în documente.

Totodată, contribuabilul poate depune solicitări către autorități utilizând platforma. O serie de documente ce pot fi depuse prin SPV sunt cererile de anulare a unor accesorii conform prevederilor OUG 69/2020, cereri de compensare, solicitări de rambursare sau solicitări de ajutor de stat.

Mai mult, în cazul contribuabililor persoane fizice, există posibilitatea depunerii online a formularului 230 privind destinația sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat, respectiv redirecționarea sumelor aferente pentru susținerea entităților non-profit sau unităților de cult.

Utilizând interdependența dintre platforma SPV și ghișeul.ro, se simplifică plățile atât în nume personal cât și în numele terților (facilitate disponibilă începând cu anul 2020, care permite titularului contului de SPV să plătească în numele terților impozite și contribuții evidențiate în declarația unică).

Mai mult, platforma oferă o facilitate suplimentară pentru contribuabilii persoane fizice, constând în pre-completarea declarației unice în baza datelor deja cunoscute de către autoritățile fiscale.

Nu în ultimul rând, toate notificările ANAF către contribuabili vor fi transmise doar prin intermediul SPV. Astfel, se elimină riscul ca aceste informări, extrem de importante (precum notificările de plată sau notificările cu privire la neconcordanțele între declarația de impozit pe profit și situațiile financiare), să mai fie rătăcite sau uitate în cutia poștală.

Un instrument valoros al platformei este și chat-box-ul ANAF, acolo unde se pot solicita informații punctuale de natură fiscală sau procedurală, timpul de răspuns fiind, de asemenea, unul foarte scurt.

Așadar, utilizarea SPV eficientizează timpul contribuabililor și diminuează interacțiunea fizică dintre aceștia și autorități. Totuși, rămâne în sarcina fiecărei persoane, fizice sau juridice, să verifice constant comunicările sosite în spațiul virtual, având în vedere că întreaga corespondență cu ANAF se va desfășura doar prin această platformă.

Un caz reprezentativ este cel legat de somațiile de plată care, neobservate la timp, pot declanșa procedura de poprire a conturilor contribuabililor.

În concluzie, proiectul de lege privind obligativitatea înregistrării în SPV este o etapă în procesul de digitalizare al ANAF care, printre altele, urmărește să atingă și scopul de a facilita comunicarea dintre contribuabili și autorități.

*

Camelia Malahov, Director, Taxe Directe, și Gabriel Pătru, Consultant Senior, Taxe Directe, Deloitte România

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 8.6.2021

Lăsați un comentariu


Stiri

Insolvența City Insurance: Guvernul a modificat legea Fondului de Garantare a Asiguraților, crescând plafonul de garantare

Vladimir Ionescu

Guvernul a adoptat, miercuri, o ordonanţă de urgenţă de modificare a legii privind Fondul de Garantare a Asiguraţilor, ca urmare a insolvenţei companiei City Insurance.… Mai mult

Stiri

Administrarea celei de-a 3-a doze de vaccin anti-Covid începe pe 28 septembrie

Vladimir Ionescu

Administrarea celei de-a treia doze de vaccin anti-Covid va începe săptămâna viitoare, pe 28 septembrie, a anunțat premierul Florin Cîțu, marți, la finalul ședinței de… Mai mult

Stiri

DOCUMENT: Guvernul își creează prin OUG noi condiții pentru plafonarea tarifelor la electricitate. Alte modificări ale pieței – Proiect

Adrian N Ionescu

Guvernul va putea plafona tarifele la electricitate pentru consumatorii casnici pentru o perioadă de timp limitată, dar neprecizată, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență… Mai mult

Stiri

Dosar in rem în cazul documentului cu antetul Guvernului ce stabilea strategia de campanie a lui Florin Cîțu pentru șefia PNL

Vladimir Ionescu

DNA a început urmărirea penală in rem în cazul documentului de partid trimis de la Palatul Victoria, cu antetul Guvernului, către lideri ai PNL, anunță… Mai mult

Europa

Ucraina / Tentativă de asasinat comisă asupra lui Serhiy Șefir, consilier al președintelui Zelenski

Razvan Diaconu

Mașina principalului consilier al președintelui ucrainean Volodimir Zelenski a fost miercuri ținta unui atac cu focuri de armă, anunță Reuters. Oficialii ucraineni spun că a… Mai mult

Stiri

După 30 de ani: A fost instalată prima platformă de exploatare a gazelor naturale din Marea Neagră

Adrian N Ionescu

Black Sea Oil & Gas (BSOG) și partenerii săi concesionari ai perimetrului de gaze naturale Midia din zona românească a Mării Negre au anunțat finalizarea… Mai mult

Stiri

2 angajați ai Primăriei Drobeta Turnu-Severin, suspectați că au falsificat certificate de vaccinare pentru 96 de persoane

Vladimir Ionescu

IPJ Mehedinți a efectuat 64 de percheziții, miercuri dimineață, în județele Mehedinți, Dolj și Caraș-Severin, la persoane suspectate că au falsificat certificate de vaccinare. Conform… Mai mult