cursdeguvernare

sâmbătă

12 octombrie, 2024

logo-conferinte-curs-de-guvernare

DOCUMENTE / Ordonanţa fiscalităţii pe 2015: de la modificări la regimul TVA, la taxe speciale. Justificarea oficială a amânării negocierilor pe redevenţe

5 decembrie, 2014

Ministerul Finanţelor a publicat vineri proiectul de Ordonanţă de Urgenţă privind modificarea şi completarea Codului Fiscal şi modificarea unor acte normative.

Ordonanţa aduce modificări în cazul impozitului pe venit, regimului TVA pentru companii care furnizează servicii pe cale electronică, telecom şi radio-tv, accize şi taxe speciale, finanţarea cheltuielilor din sănătate.

Proiectul aduce şi amânarea termenelor de la care se vor impune măsuri speciale de impozitare a activităţilor cu caracter de monopol natural din sectoarele energie electrică, gaz şi alte resurse naturale.

Modificări la regimul TVA


Potrivit proiectului, începand cu 1 ianuarie 2015, companiile care furnizează servicii pe cale electronică, servicii telecom, radio şi tv către consumatori vor colecta TVA din Statul Membru în care este stabilit beneficiarul.
Orice companie care vinde către consumatorii din UE produse digitale (ziare, muzică, software, jocuri, e-books, filme online, televiziune, telefonie sau e-banking) va fi vizată de noile reguli din pachetul TVA 2015.

Suplimentar, proiectul conţine şi următoarea viziune de control: “se impune crearea unui mecanism de evaluare periodică a unor categorii de persoane impozabile deja înregistrate în scopuri de TVA care pot prezenta risc crescut:

  • în cazul persoanelor impozabile care sunt înregistrate în scopuri de TVA prin depăşire de plafon;
  • de fiecare dată când persoana impozabilă are înscris în registrul comerţului menţiuni privind modificarea sediului social;
  • de fiecare dată cand persoana impozabilă are înscris în registrul comerţului menţiuni privind schimbarea asociaţilor şi/sau administratorilor.”

Aceste măsuri, se scrie în proiect, “sunt menite să elimine avantajul concurenţial neloial al unui agent economic care se sustrage de la achitarea TVA faţă de un contribuabil onest şi totodată să conducă la îmbunătăţirea colectării TVA.”

Despre accize

La carburant: Nivelul accizelor armonizate prevăzut în anexa nr. 1 se actualizează anual cu creşterea preţurilor de consum, din ultimele 12 luni, calculată în luna septembrie a anului anterior celui de aplicare, faţă de perioada octombrie 2013 – septembrie 2014, comunicată oficial de Institutul Naţional de Statistică până la data de 15 octombrie. Nivelul accizelor actualizat se publică pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice până cel mai târziu pe data de 20 octombrie a fiecărui an.


La ţigarete: Acciza specifică exprimată în lei/1.000 de ţigarete se determină anual, pe baza preţului mediu ponderat de vânzare cu amănuntul, a procentului legal aferent accizei ad valorem şi a accizei totale al cărei nivel este prevăzut în anexa nr. 1. Această acciză specifică se aprobă prin ordin al ministrului finanţelor publice care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I cu cel puţin 30 zile înainte de intrarea în vigoare a nivelului accizei totale.

În aplicarea art. 177 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, în perioada 1 ianuarie – 31 martie 2015, structura accizei pentru țigarete este următoarea: acciza totală reprezentând 399,75 lei/1.000 țigarete, acciza specifică reprezentând 283,19 lei/1.000 țigarete, respectiv acciza ad valorem, calculată prin aplicarea procentului de 18%, asupra prețului de vânzare cu amănuntul declarat în condițiile legii. Acciza datorată nu poate fi mai mică decât nivelul accizei minime reprezentând 386,15 lei/1.000 țigarete.

Evidenţa contabilă

Se propune eliminarea din Codul fiscal, pentru contribuabilii care obţin venituri din activităţi independente, cedarea folosinţei bunurilor şi venituri din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, a prevederilor referitoare la obligaţiile privind organizarea şi conducerea contabilităţii în partidă simplă şi a celor referitoare la completarea Registrului – jurnal de încasări şi plăţi şi a Registrului-inventar.

Sunt precizate excepţiile de la obligaţiile privind organizarea şi conducerea evidenţei contabile în Codul fiscal, în cadrul categoriilor de venituri.

Se instituie obligaţia privind completarea Registrului de evidenţă fiscală. Modelul şi conţinutul acestui registru vor fi aprobate ulterior prin ordin de ministru.

Creșterea redevențelor – amânată din cauza ”situației complexe”

Proiectul întocmit de Ministerul Finanţelor conţine un preambul cu justificarea adoptării unor schimbări legislative. Cea mai consistentă argumentaţie este concentrată pe decizia de amânare, până la 31 decembrie 2015 inclusiv, a aplicării unui nou sistem de redevenţe la petrol şi gaze.

Justificarea, în cele ce urmează, cu menţiunea că sublinierile aparţin redacţiei:

“având în vedere faptul că domeniul exploatării gazelor naturale și petrolului este un domeniu complex care necesită timp pentru studierea combinațiilor de mecanisme și rate de impozitare din cadrul sistemelor fiscale din alte state, a stimulentelor fiscale acordate în scopul atragerii investitorilor (amortizări fiscale accelerate, provizioane pentru epuizarea zăcămintelor, reguli privind deducerea dobânzilor, reportarea pierderilor, scutiri fiscale temporare, creditele pentru investiții etc.) a elementelor contextuale, inclusiv proximitatea față de piețe, dimensiunea și capacitatea investitorilor, astfel încât prin strategia de impozitare a domeniului petrolului și gazelor naturale să se identifice elementele care fac ca impozitul aplicat să fie competitiv, respectiv să asigure resursele bugetare necesare și în același timp să nu descurajeze investițiile,

luând în considerare faptul că evaluarea impactului anumitor costuri care afectează rentabilitatea operațiunilor societăților petroliere (evaluarea petrolului și gazelor, garanțiile de bună execuție, despăgubirile acordate proprietarilor de terenuri, obligațiile privind aportul local, cerințe având ca scop asigurarea bunelor practici de mediu și finanțarea adecvată a recuperării amplasamentului etc.) este un exercițiu foarte complex,

evidențiind totodată și faptul că activitatea desfășurată în sectorul petrolier are un specific deosebit față de celelalte sectoare, elementele cheie ale acestui sector fiind riscurile ridicate în activitatea de explorare și un ciclu lung al proiectelor,

pentru a se asigura desfăşurarea în condiţii optime a procesului de elaborare a strategiei pentru noul regim de impozitare în domeniul petrolului şi gazelor naturale în perioada 2016-2024 şi pentru a se evita orice risc de blocaj, se impune prorogarea termenelor prevăzute la art.6 din Ordonanţa Guvernului nr.6/2013 privind instituirea unor măsuri speciale pentru impozitarea exploatării resurselor naturale, altele decât gazele naturale,

considerând că elementele mai sus-menţionate vizează un interes public şi constituie o situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă”

(Descărcaţi AICI proiectul de Ordonanţă, care conţine toate modificările Codului Fiscal şi a altor acte normative)

(Descărcaţi AICI anexa proiectului de ordonanţă care se referă la accize)

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: