Rectificarea bugetară aduce câteva constatări privind diagnosticele ascunse ale unei economii aflate în certă și spectaculoasă creștere: veniturile din taxe cresc, veniturile din TVA şi accize scad, cresc subvenţiile sistemului public de pensii şi sistemului asigurărilor pentru şomaj.
cursdeguvernare.ro lasă economiștilor și cititorilor toată libertatea de a găsi nume pentru aceste afecțiuni.
Ministerul Finanţelor Publice consideră că se impune o rectificare bugetară ca urmare a creşteri economice (2,8% faţă de 2,2%- cât s-a avut în vedere la elaborarea bugetului de stat pe anul 2014), a creşterii PIB nominal (estimat de la 658,6 miliarde lei, la 662,3 miliarde lei) şi a celorlalţi indicatori macroeconomici din Programul de Convergenţă.
Ministerul a publicat, miercuri, textele ordonanţelor de urgenţă privind rectificarea bugetului de stat şi privind rectificarea bugetului asigurărilor sociale de stat, din care reies următorii indicatori:
- veniturile bugetului general consolidat se majorează cu 1,07 miliarde de lei
- cheltuielile bugetare se majorează cu 1,34 miliarde de lei
- deficitul bugetului consolidat creşte valoarea de 14,76 miliarde de lei
Schimbările preconizate prin rectificarea bugetară sunt:
Veniturile bugetului de stat pe anul 2014, se diminuează pe sold cu suma de 375,8 milioane lei.
Influenţele se reflectă, în principal, pe următoarele categorii de venituri:
- Impozitul pe profit: se majorează cu 434,4 milioane lei pe fondul creşterii încasărilor realizate în primul semestru al anului 2014 şi al diminuării cu 137,5 milioane lei, ca urmare a aplicării măsurii privind scutirea de impozit pe profit a profitului reinvestit;
- Impozitul pe venit s-a diminuat cu 1.261,8 milioane lei. Din această influenţă, suma de 882,9 milioane lei reprezintă cote defalcate din impozitul pe venit alocate bugetelor locale;
- Impozite şi taxe pe proprietate se majorează cu 1.062,7 milioane lei, creştere ce se datorează în special impozitului pe construcţii aplicat de la data de 01.01.2014. Impozitul pe construcţii declarat la termen de către contribubili pentru anul 2014 se situează la 1,5 miliarde lei;
- Taxa pe valoare adaugată se diminuează cu suma de 1.815,0 milioane. Din această influenţă suma de 756,4 milioane lei reprezintă sume defalcate din taxa pe valoarea adaugată alocate bugetelor locale;
- Accize scad cu 184,1 milioane lei pe fondul decalării termenului de majorare al nivelului accizelor la carburanţi de la 01.01.2014 la 01.04.2014 şi al creşterii încasărilor realizate în primul semestru al anului 2014;
- Alte impozite şi taxe generale pe bunuri şi servicii au fost majorate cu 432,4 milioane lei ca urmare a creşterii încasărilor impozitului pe veniturile suplimentare obţinute ca urmare a dereglementării preţurilor din sectorul gazelor naturale.
Cheltuielile bugetului de stat anul 2014, se majorează, pe sold, cu suma de 517,2 milioane lei.
Influenţele pe principalele naturi de cheltuieli ale bugetului de stat se prezintă astfel:
- Cheltuielile de personal cresc cu 102,8 milioane lei;
- Cheltuielile cu bunuri şi servicii cresc cu 205,7 milioane lei;
- Subvenţiile se diminuează cu 239,9 milioane lei;
- Transferurile între unităţi ale administraţiei publice cresc cu 668,3 milioane lei;
- Alte transferuri se diminuează cu 95,6 milioane lei;
- Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile postaderare se diminuează cu 847,3 milioane lei;
- Cheltuielile cu asistenţa socială cresc cu 56,2 milioane lei;
- Cheltuielile aferente programelor cu finanţare rambursabilă se diminuează cu 56,5 milioane lei;
- Cheltuielile de capital cresc cu 327,0 milioane lei.
Lista beneficiarilor rectificării
Influenţele pe principalii ordonatori de credite ai bugetului de stat se prezintă astfel:
- Ministerul Sănătăţii: +385,4 milioane lei;
- Ministerul Transporturilor: +361,2 milioane lei.
- Ministerul Afacerilor Interne: +191,8 milioane lei, din care 166,8 milioane lei pentru finanţarea activităţilor specifice pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2014;
- Ministerul Economiei: +100,0 milioane lei, pentru plăţi aferente ajutoarelor de minimis pentru investiţiile realizate de întreprinderile mici şi mijlocii
- Ministerul Municii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice: +42,9 milioane lei;
- Ministerul Afacerilor Externe:+41,1 milioane lei din care 4,3 milioane lei sume necesare finanţării activităţilor specifice pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor ;
- Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale: +40,4 milioane lei
- Autoritatea Electorală Permanentă: +24,3 milioane lei
- Secretariatul General al Guvernului: :+22,9 milioane lei din care 2,9 milioane lei sume necesare finanţării activităţilor specifice pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor ;
- Serviciul de Telecomunicaţii Speciale: :+7,9 milioane lei din care 7,7 milioane lei sume necesare finanţării activităţilor specifice pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor;
În nota de fundamentare a ordonanţei privind rectificarea bugetului de stat, la capitolul „alte informaţii”, ministerul validează teoria lansată marţi de fostul ministru al finanţelor, Gheorghe Ialomiţianu, conform căruia „guvernul a blocat aproximativ 10% din bugetul fiecărui ordonator de credit, cu excepția cheltuielilor cu salariile.”
În textul ministerului condus de Ioana Petrescu se afirmă: „Prin proiectul de act normativ sumele reţinute în proporţie de 10%, potrivit prevederilor art. 21 alin.(5) din Legea nr.500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, nu se repartizează şi nu se utilizează de către ordonatorii principali de credite.”
(Descărcaţi AICI nota de fundamentare a Ordonanţei de Urgenţă privind rectificarea bugetului de stat)
Rectificarea bugetului asigurărilor sociale- date generale
În ceea ce priveşte rectificarea bugetului asigurărilor sociale, guvernul propune:
La bugetul asigurărilor sociale de stat
- Diminuarea veniturilor curente ale sistemului public de pensii cu suma de 255,2 milioane lei şi majorarea subvenţiei acordată de la bugetul de stat cu aceeaşi sumă. Diminuarea veniturilor se datorează în principal scăderii contribuţiilor de asigurări sociale de stat pe fondul noii prognoze macroeconomice (revizuire în scădere a câştigului salarial mediu brut), a Pilonului II şi a evoluţiei încasărilor.
- Diminuarea veniturilor sistemului de asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale cu suma de 4,8 milioane lei.
La bugetul asigurărilor pentru şomaj
- Majorarea cheltuielilor bugetului asigurărilor pentru şomaj aferente sistemului asigurărilor pentru şomaj cu suma de 51,9 milioane lei
- Majorarea subvenţiei acordată de la bugetul de stat cu suma de 51,9 milioane lei.
- Diminuarea cheltuielilor fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale cu suma de 14,5 milioane lei
Ministerul afirmă: „Prin aplicarea prevederilor prezentului proiect de act normativ se asigură fondurile necesare pentru plata integrală şi la timp a drepturilor de asigurări sociale fără a exista riscul declanşării unor conflicte sociale.”
2 răspunsuri
dar de ce „lăsati economiștilor și cititorilor toată libertatea de a găsi nume pentru aceste afecțiuni.” Voi, ca toata presa, suntei „echidistanti și impartiali”. Pna acum, ati tot criticat masurile guvernamentale finaciar-bugetare, riscurile pe care le comporta introducerea CAS-ulu, ati prezentat analizele negative ale Consiliului Fiscal (care, intre noi fie vorba, numai „independent” nu este ! Fiind dornic sa-i multumeasca pe cei care i-au numit in 2009, vad totul in negru la guvernarea actuala, fara sa fi scos o vorba la masurile total neeconomice ale guvernarilor anterioare de taieri stupide de psete tot!). Acum cand s-ar parea ca este bine, pe plus, nu mai comentati! Lasati cititorii si analistii! Iar o sa ne lamureasca d-l Ionut Dumitru , marele specialist al economiei de „eprubeta” ca, de fapt, tot rau este!
Comentatorului anterior: este bine este foarte bine !!! Oare ! Cititi cu atenție , scade venitul bugetar din impozitul pe venit,adică creste nr de șomeri si munca la negru ! Este bine ? In opinia celui de mai înainte DA ! Scade venitul din TVA,adică scade puterea de cumpărare a salariului,scade consumul intern in general ! Este bine ? In opinia aceluiasi DA ! Nu-i bine de loc. Cu așa un guvern „competent” ne vedem in situația Italiei care a intrat OFICIAL in recesiune !